Volvo XC60
Volvo XC60 vanaf oktober in de showroom
Volvo's nieuwe crossover zet een stap in het snelst groeiende segment van de auto-industrie. De XC60 doet dat met een mix van twee autostijlen. Aan de onderkant van de carrosserie zijn de uitgesproken 'XC-spieren' extra aangezet, om zo een sterke en atletische body te creëren, met ruime grondspeling en grote wielen. De vloeiende lijnen van de bovenzijde van de carrosserie geven hem sportief charisma.
Een scala aan intelligente veiligheidssystemen is een ander belangrijk aspect van het karakter van de XC60. Het grote nieuws is de standaard montage van City Safety - een systeem dat de bestuurder helpt om de gevolgen van aanrijdingen met lage snelheid te reduceren of te voorkomen. Juist dit soort ongelukken en kop-staartbotsingen komen veel voor in stadsverkeer. Als de auto tegen het voorliggende voertuig dreigt te botsen en de bestuurder reageert niet, dan remt de auto zélf.
De nieuwe XC60 wordt geïntroduceerd met keus uit drie motoren: de T6 met turbo en 285 pk, en twee varianten van de D5 turbodiesel, met respectievelijk 185 en 163 pk. Vierwielaandrijving (AWD) is standaard. In de loop van 2009 volgt een voorwielaangedreven 2,4-liter Euro5-dieselmotor aan met 163 pk en een CO2-uitstoot van rond de 170 g/km.
Volvo wil van de XC60 meer dan 50.000 exemplaren per jaar verkopen. De vijf grootste markten in het piekjaar 2010 zijn de Verenigde Staten van Amerika, Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland en China. De Volvo XC60 wordt gebouwd in de Belgische fabriek in Gent. In Europa start de verkoop in de tweede helft van 2008, de Noord-Amerikaanse markt moet wachten tot begin 2009.