Volkswagen T-Roc
Van het volk, voor het individu
Van een Volkswagen Golf een SUV (Sports Utility Vehicle) maken betekent dat het alledaagse van een vijfdeurs gezinswagen wordt vervangen door het stoere van een terreinwagen. Maar... daarmee is de T-Roc nog niet uniek, want bijna alle merken bieden een of meerdere SUV's aan.
Daarom leunen de C-stijlen (de balken tussen de achterste zijruiten en de achterruit) naar voren, zodat de T-Roc ook nog iets weg heeft van een coupé. Afhankelijk van de gekozen "Line" heeft de T-Roc een stoer, chique ("Style") of sportief ("R-Line") karakter.
En nog iets wat een Golf niet heeft: heel veel personalisatiemogelijkheden. Zo is een breed palet van opvallende kleuren beschikbaar en kan het dak in een contrasterende tint worden uitgevoerd. De testwagen heeft de kleur "White Silver" met een zwart dak en zwarte spiegels. Voor nog meer uitstraling is de demo voorzien van een "LED-pakket" met opvallende breedstralers met LED-omlijsting.
Ruimte en uitrusting
Ook binnenin is de T-Roc naar wens aan te passen, ware het niet dat de testwagen is uitgevoerd in behoudende zwarte tinten waardoor alleen de zithouding echt verschilt van de Volkswagen Golf. Dankzij de overeenkomsten met de Golf is de T-Roc leverbaar met vele rijhulp-systemen. Denk daarbij een radargestuurde cruise-control ("automatisch afstand houden"), verkeersbordherkenning, dodehoekdetectie, parkeerhulp, automatisch filerijden en een achteruitrijcamera. Ook ondersteunt de T-Roc Apple Carplay en Android Auto en dat werkt in de praktijk voorbeeldig.
Bijzonder in dit segment is dat een elektrisch bedienbare achterklep op het programma staat en daarmee is duidelijk dat de T-Roc meer dan een doorsnee SUV is. De bagageruimte is met 445 zeer groot.
De ruimte voor- en achterin is echter niet meer dan gemiddeld voor een wagen van deze omvang. Tegelijkertijd weet de T-Roc wel te overtuigen met een echt "SUV-gevoel": de bestuurder heeft het idee een grote en machtige en daarom extra veilige wagen te besturen. Wie niet beter weet, zou nooit vermoeden dat de T-Roc is gebouwd op basis van de Golf.
Weggedrag
Maar... omdat de T-Roc groter, zwaarder en hoger (+8 cm) is dan de Golf, verschilt het weggedrag. De T-Roc helt iets over in de bocht. Dat is deels vanwege de hoogte en deels door lange veerwegen. Een ordinaire Golf stuurt directer en heeft een (nog) betere wegligging. Ook is een Golf stiller dan de T-Roc. In vergelijking met andere SUVs is het weggedrag van de T-Roc goed.
De besturing en het onderstel van de T-Roc zijn weinig uitgesproken. Of nu kalm of sportief wordt gereden, de T-Roc probeert zichzelf altijd weg te cijferen en is vooral bedoeld als functioneel vervoermiddel. Als daarvoor wordt gekozen is vierwielaandrijving leverbaar, zodat de T-Roc er niet alleen avontuurlijk uitziet maar zich daadwerkelijk in het terrein kan redden.
Motoren
Naar verwachting wordt de versie met 1.0 liter motor en tweewielaandrijving echter het meest populair, dus die is hier gereden. Het vermogen van de driecilinder turbomotor bedraagt 115 pk / 200 Nm en dat is precies voldoende. Nooit heeft de bestuurder het gevoel dat de "T-Roc 1.0 TSI" vermogen tekort komt, maar er is geen reserve beschikbaar. Een sprint van 80 naar 120 km/u vraagt daarom of geduld of terugschakelen van de zesde naar de vierde versnelling.
Reken bij vlotte ritten op de snelweg op een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Een kalme test door de stad en op binnenwegen kostte 1 liter benzine per 19 km.
Conclusie
Volkswagen bood al een grote (Tiguan) en zeer grote (Touareg) SUV aan, dus het is logisch dat daar nu een middelgrote SUV bij komt: de T-Roc. Omdat de T-Roc is gebaseerd op de Golf, worden alle sterke punten automatisch meegenomen. Denk daarbij aan moderne techniek, een rijke uitrusting, een smetteloze bouwkwaliteit en uiteraard een vertrouwd gevoel. Daar komen nu een stoere uitstraling, machtig gevoel en heel veel personalisatiemogelijkheden bij.
Alhoewel de rijeigenschappen van de T-Roc minder zijn dan die van een Golf (meer overhellen, meer rijgeluiden en mindere prestaties), zijn ze voor een SUV dik in orde. Daarmee blijft de Volkswagen Golf de meest verstandige keuze, maar vormt de T-Roc een aanlokkelijke keuze voor het individu.
- Smetteloze afwerkingskwaliteit
- Veel personalisatiemogelijkheden
- Geavanceerde techniek (indien bijbesteld)
- Prestaties 1.0 TSI motor maar net voldoende
- Minder stabiel en minder stil dan een VW Golf