Publicatiedatum: 3 augustus 2005
Volkswagen Passat Variant (2005 - 2010)
Test

Volkswagen Passat Variant (2005 - 2010)

Ruimte wunder

Test - Ruimte is hét punt waarop de nieuwe Volkswagen Passat zich onderscheidt van andere zakensedans. De auto is in alle richtingen gegroeid en dankzij slim gebruik van die ruimte komt dat terug in het interieur. Het is daarom logisch dat menigeen reikhalzend uitkeek naar de Passat Variant; de stationcar-uitvoering. Vanaf 29 september staat de Variant bij de dealer, maar wij reden 'm alvast in Frankfurt. We namen er de ruimte voor.

In het kort de conclusie van de test van de Passat sedan: de auto is een grote vooruitgang ten opzichte van de voorganger. Niet alleen de techniek en ergonomie zijn met sprongen vooruit gegaan, de auto biedt beduidend meer waar voor z'n geld en is vooral heel veel groter dan voorheen. Misschien is de reden van die groeistuip wel het feit dat 60% van alle verkochte Passats een Variant is.

Voor- en achterin

Een andere bevinding uit de eerste Passat-test was dat het interieur in basis-uitvoering erg sober en saai is. Daarom is dit keer voor de Highline-uitvoering gekozen. Het interieur is dankzij de lichte kleuren nu juist een lust voor het oog. Vooral de stoelen van half leder, half stof zijn erg fraai (alhoewel de pasvorm nog steeds niet ideaal is voor ieder postuur). Ook het dashboard komt er met een licht interieur veel beter uit en maakt de cabine weelderig en uitnodigend.

Volkswagen Passat Variant (2005 - 2010)

De testauto is voorzien van vrijwel alle leverbare opties, inclusief een DVD gebaseerd navigatiesysteem. Dit bestaat uit een klein display tussen de toerenteller en snelheidsmeter waarop gedetailleerde instructies verschijnen, plus een kleurenscherm voor een plattegrond en allerhande dialogen. Ook Bluetooth-telefoonkoppeling, spraakherkenning en het spannendste audiosysteem van de prijslijst behoren tot de uitrusting. Dit audiosysteem is ontwikkeld in samenwerking met het gerenommeerde Dynaudio, maar door de matige klankkasten en versterker is de klank teleurstellend.

Niet alleen voorin, ook achterin de Passat Variant is het goed toeven. Opnieuw scoort de Passat met ruimte, zodat ook twee volwassenen prima zitten. Alle elektronica kan mee, want achterin de Passat is een 220 volt stopcontact te vinden! Aan de kleinste passagiers is gedacht met een (optioneel) in de achterbank geïntegreerd kinderstoeltje. Omdat deze eenvoudig uit de achterbank klapt, behoort het omslachtig in- en uitbouwen hiermee tot het verleden!

Volkswagen Passat Variant (2005 - 2010)

Variant

Voor de transformatie van sedan naar stationcar ging Volkswagen heel wat stappen verder dan simpelweg een stuk aanplakken om de bagageruimte te vergroten. Dat begint met de toegang tot die bagageruimte. De achterklep kan, optioneel, elektrisch worden bediend. Dat is niet uniek, maar wel heel bijzonder is de geheugenfunctie waarmee kan worden bepaald hoe ver de achterklep opent. Dat is maximaal 2 meter, zodat ook lange mensen zich niet tegen de rand stoten. In bijvoorbeeld een lage garage kan juist een beperkte openingshoogte worden gekozen.

De bagageruimte is met 1.731 liter beduidend groter dan gemiddeld in dit segment, maar het is niet alleen de omvang waarmee de Passat zich onderscheidt. Sterker nog: Volkswagen heeft een klein steekje laten vallen door niet de maximale breedte te gebruiken. Tussen de achterwielen en achterbumper zijn opbergvakken gemaakt en alleen tussen de voorstoelen en achterwielen is de volle breedte van de bagageruimte beschikbaar. De lengte kan juist wel voluit worden benut, want desnoods kan de rechter voorstoel (optioneel) worden opgevouwen waarna voorwerpen tot maximaal 2,9 meter kunnen worden vervoerd.

Volkswagen Passat Variant (2005 - 2010)

Luggage management

En dat is slechts één van de vele slimme vindingen. Het "Luggage Management Systeem" bijvoorbeeld bestaat uit twee rails in de bagageruimte waarop diverse hulpstukken kunnen worden bevestigd. Dat is een barrière in de breedte, waarmee kan worden voorkomen dat bagage gaat schuiven bij remmen en optrekken. Een handige verplaatsbare en verstelbare spanband voorkomt juist dat lading gaat schuiven in de bocht. Ingenieus is het net dat kan worden gebruikt om bagage op z'n plaats te houden, maar in een handomdraai verandert in een grote tas om delicate lading veilig te vervoeren.

Met alle netten, scheidingswanden, spanbanden en wat dies meer zij op de plaats toont de Variant de volgende troef: automatische niveauregeling. Dankzij deze voorziening helt de auto ook bij volle belading zo min mogelijk over. Het weggedrag is daarom ongeacht de belading vrijwel gelijk, zodat de veiligheid altijd is gegarandeerd. Bij het rijden met een aanhanger gaat het elektronische stabiliteits programma een stapje verder dan gebruikelijk door ook een caravan of trailer te stabiliseren als deze gaat slingeren.

Diesel

De Passat Variant is leverbaar met dezelfde motoren als de sedan. Eerder werd de lichtste diesel getest die goed presteerde op de snelweg, maar slechts een magere voldoende scoorde in de stad. Daarom mag nu de sterkste diesel zich bewijzen: een 2-liter viercilinder met 150 pk (een 170 pk exemplaar volgt in december) en natuurlijk een roetfilter.

Deze krachtbron klinkt en presteert beduidend beter dan de basismotor, maar heeft een typisch Volkswagen-karakter. Bij lage toeren presteert deze diesel redelijk, maar pas bij hoge toeren assisteert de turbo en komt de motor echt tot leven. Dan zijn de prestaties prima en is de Passat met 2-liter diesel een snelle zakenauto. Echter: de concurrentie biedt op dit moment nog geavanceerdere dieselmotoren die nog sneller en/of nog zuiniger zijn. Op de Duitse autobahn komt deze dieselende Passat goed mee op de linkerrijbaan c.q. -racebaan, maar blijft overweldigend machtsvertoon als dat van concurrerende diesels uit.

Geen enkele concurrent heeft echter antwoord op Volkswagen's DSG versnellingsbak. Dit unieke systeem heeft twee koppelingen. Het zorgt ervoor dat de volgende of juist de vorige versnelling al is ingelegd en op het moment van "schakelen" alleen nog hoeft te worden gekoppeld. Het effect is verbluffend: indien correct gebruikt gedraagt zelfs deze dieselende stationcar zich als een levendige sportwagen!

Volkswagen Passat Variant (2005 - 2010)

Conclusie

Volkswagen heeft met de nieuwe Passat een enorme stap vooruit gezet. Al vanaf de basisuitvoering is de auto completer en doordachter dan voorheen. Echter, ten opzichte van de concurrentie is de de nieuwe Passat goed, maar niet significant veel beter dan de rest.

Maar met de Variant bewijst Volkswagen dat de Passat heel wat meer dan dat kan zijn. De forse afmetingen geven de Passat meteen een streepje voor, want als stationcar biedt de Passat beduidend meer ruimte dan gemiddeld. Bovendien is die ruimte dankzij de vele slimme vindingen nuttiger te gebruiken dan bij andere stationcars.

Met de juiste uitvoering en opties wordt de Passat bovendien een riante en niet te vergeten fraaie auto. Vooral met DSG versnellingsbak wordt de Variant van degelijk Duits "ruimte wunder" tot een meer dan terechte leasefavoriet.

voor
  • Fantastische DSG versnellingsbak
  • Luxe uitvoeringen overtuigen met uitrusting en design
  • Ruim én ruimte effectief bruikbaar dankzij Luggage Management
tegen
  • Alleen met opties echt compleet
  • Audiosysteem maakt meerprijs niet waar
  • Dieselmotor blijft achter bij concurrentie