9 maart 2018
Feedback
 

Volkswagen

Volkswagen toont Streetmate en Cityskater

Autozine
9 maart 2018 | Volkswagen zet zijn ontwikkeling tot wereldwijde volumeproducent van e-mobiliteit verder. Binnen dit kader benadert Volkswagen e-mobiliteit op een holistische manier, met in begrip van de micromobiliteit. Daarom toont Volkswagen op het autosalon van Genève (van 8 tot 18 maart 2018 toegankelijk voor het grote publiek) twee innovatieve voertuigconcepten voor deze nieuwe vorm van mobiliteit. De compacte Cityskater is een bijna finale versie van een Last-Mile-surfer, het scooterachtige studiemodel Streetmate beleeft hier zijn wereldpremière. Deze e-scooter haalt een rijbereik tot 35 km, verteert dus vlot ook grotere afstanden en is daarmee bij uitstek geschikt voor de dagelijkse woon-werkverplaatsing. De Cityskater, die nog in 2018 op de markt komt, heeft een rijbereik van zowat 15 km. Hij is geknipt om mee te nemen op de metro en past, samengevouwen, in iedere autokoffer. Met dit aanbod kan Volkswagen het zogeheten spectrum van e-mobiliteit afdekken.
 

Geconnecteerde mobiliteit. De naadloze connectie tussen verschillende voertuigtypes en daarmee ook het gebruik van compacte micromobiliteitsvoertuigen zoals de Streetmate en de Cityskater stelt stedelijke mobiliteit in een nieuw perspectief. Met de Streetmate en Cityskater wint u tijd. Van zodra bezoekers of bewoners van een moderne wereldstad met de auto thuis, aan het hotel, in een parkeergarage of eender waar ze zich willen parkeren, aankomen, kunnen ze gebruik maken van de kleine uitstootvrije vervoersmiddelen zoals de Streetmate en de Cityskater. In vernieuwende voertuigenconcepten zoals de Streetmate en de Cityskater zit daarmee het potentieel vervat om het mobiliteitsgedrag van de mens duurzaam bij te sturen.

Volkswagen

De Streetmate is in de stadskern een uitgekiend alternatief voor de auto omdat hij ook over middellange afstand in en om de stad (van het ene stadsdeel naar het andere) ongenaakbaar flexibel is. Deze e-scooter lost verkeersproblemen op door ze eenvoudigweg te vermijden. Parkeerproblemen bijvoorbeeld: Omdat hij zo weinig oppervlakte beslaat in het verkeer past de wendbare Streetmate in de kleinste gaatjes. Hij vermijdt stress en bespaart tijd. En hij ontlast het milieu: dankzij zijn elektrische aandrijving rijdt deze scooter zonder lokale uitstoot en in alle stilte door het stadsverkeer. Dat is niet alleen goed voor het geweten, maar ook voor de luchtkwaliteit in de binnenstad en voor de gemoedsrust van de inwoners. Tegelijkertijd maakt hij visueel een statement: met zijn bike-achtig, zuiver productdesign onderscheidt hij zich duidelijk van de vaak logge look van conventionele scooters. Daar draagt zeker ook de kleine, in het achterwiel geïntegreerde wielnaafmotor toe bij. Die ontwikkelt een vermogen van 2 kW.

De snelle Streetmate haalt een top van 45 km/u en kan zittend worden bestuurd. Mits het is toegelaten kan deze e-scooter dankzij een wegklapbare zitting ook staand worden bestuurd. Met een gewicht van 65 kg is dit een lichtgewicht studiemodel dat over een bijzonder laag zwaartepunt beschikt. Zijn lithium-ionbatterij werd immers in de bodemstructuur van de scooter geïntegreerd. De batterij zelf kreeg een nominale capaciteit mee van 1,3 kWh. Bij een laadvermogen van 500 Watt kan hij aan het juiste laadstation op 2 uur en een kwartier tijd weer voor 100% met energie worden geladen. Alternatief kan de batterij ook verwijderd worden om ze binnenskamers op kantoor of thuis op te laden. Met een volle batterij kronkelt de Streetmate 35 km lang door de stad: het ideale rijbereik, ook voor in grotere steden.

Het bedienen en het rijden met de Streetmate is eenvoudig: het elektrische vermogen wordt met de duimen via het stuur aangesproken. Verluchte schijfremmen voorzien van een antiblokkeersysteem (ABS) staan garant voor veilige remmanoeuvres. Bij het vertragen doet de naafmotor in het achterwiel dienst als generator en recupereert dan de vertragingsenergie. Daar komt nog bij dat het rijbereik van de Streetmate dankzij een Eco-modus verder kan worden uitgebreid. In Europa zijn een helm en overeenkomstig rijbewijs verplicht om een e-scooter te mogen besturen.

De Streetmate rijdt zich ook in de kijker met zijn uitgedokterde connectiviteit. Een 5,3 duim groot display (resolutie 1.440 x 2.560 pixel) midden op het stuur doet hier dienst als zenuwcentrum. Het display is weerbestendig en waterdicht. Het knalgroene scherm toont algemene gebruiksparameters zoals de laadtoestand en het resterende rijbereik. Maar het display kan ook geconnecteerd worden met de smartphone waar hij bijvoorbeeld zijn navigatiegegevens ophaalt. De gekoppelde smartphone kan dan weer via de info-app aangeven waar de Streetmate geparkeerd staat. Diezelfde app kan overigens alarm slaan wanneer iemand ongeoorloofd de scooter probeert te starten. Dat starten lukt immers enkel wanneer de app de 'user' als de correcte bestuurder herkent. Zo wordt de smartphone de digitale sleutel voor de Streetmate.

De Cityskater werd ontwikkeld voor de zogeheten laatste kilometer: van de parkeerplaats, de bushalte of het station tot aan het einddoel. Deze stadsdriewieler (twee wielen vooraan, één achteraan) wordt elektrisch op het achterwiel aangedreven. In tegenstelling tot een skateboard of step beschikt de Cityskater over een treeplank voor iedere voet, elk met een eigen achterwiel. Een stuurstang zorgt voor de nodige houvast, het sturen zelf gebeurt - net als bij het skiën - door intuïtief het gewicht van het ene op het andere been te verplaatsen.

Deze mobiliteitsoplossing op drie wielen voor de stad past samengevouwen in de koffer van een auto. De Cityskater openklappen en vertrekken neemt nauwelijks een paar seconden in beslag. Starten, rijden en remmen met dit 'double board' gebeurt met de handgreep op de stuurstang. Tegen fietssnelheid (tot 20 km/u) overbrugt de Cityskater afstanden die te groot zijn om te voet af te leggen. Met een hellingshoek van 22 graden kan hij bovendien behoorlijk snel door de bochten scheuren. Zijn e-motor in het achterwiel ontwikkelt tot maximaal 450 Watt topvermogen. De lithium-ionbatterij heeft een energiecapaciteit van 200 Wh. Die kan via een klassieke huishoudstekker (230 Volt) op een uur tijd voor 50 procent worden opgeladen. Het rijbereik bij halve batterijcapaciteit bedraagt tot 7,5 km. Volledig opgeladen ligt het rijbereik op zowat 15 km. Met een aangepaste koppeling kan de Cityskater zelfs in de kofferruimte van een auto of op de trein worden opgeladen.

Momenteel loopt de homologatieprocedure voor de Cityskater. Het is daarbij de bedoeling dat de Cityskater ook goedgekeurd zou worden om hem op het fietspad te mogen gebruiken. De 11,9 kg lichte, 850 mm lange en (in opengeklapte toestand) 1.170 mm hoge Cityskater kan tot 120 kg dragen en kan hellingspercentages tot 10 procent aan. Hij is standaard uitgerust met een voor- en achterlicht en een claxon. Vertragen doet hij met behulp van een schijfrem (achteraan). In samengevouwen toestand is de Cityskater nog slechts 330 mm hoog en kan hij dus op ieder kantoor onder een bureau worden gelegd.