19 april 2020
 

Volkswagen Golf CitySTROMer

Volkswagen kijkt terug op Golf CitySTROMer

Autozine
19 april 2020 | Als pionier op vlak van elektromobiliteit lanceerde Volkswagen de eerste elektrische Golf CitySTROMer reeds in 1981. Een reeks die verder evolueerde samen met de technische vooruitgang en de verschillende generaties van het model.
MeFirst
Info

De Golf werd in 1974 gelanceerd en zou de toekomst van Volkswagen radicaal veranderen dankzij zijn uiterst moderne technische concepten. Twee jaar later werd de Elektro-Golf onthuld : een antwoord op de oliecrisis van 1973. Er werden slechts enkele voertuigen als experiment vervaardigd en het was wachten tot 1981 op de geboorte van de Citystromer, een evolutie van de Elektro-Golf die gebouwd werd in samenwerking met RWE, een Duitse elektriciteitsproducent. Die gebruikte 20 van de 25 exemplaren tijdens een grootschalige test in reële omstandigheden.

Volkswagen

De CitySTROMer met loodbatterijen woog anderhalve ton en had een autonomie van 60 km. In 1985 werd de CitySTROMer II onthuld, die nog steeds gebruik maakte van de componenten van het eerste model, maar veel handiger was in het dagelijks gebruik dankzij talrijke praktische verbeteringen. Er werden een 70-tal stuks van vervaardigd en verkocht aan vooral particuliere klanten.

De in 1993 gelanceerde CitySTROMer III, die samen met Siemens werd ontwikkeld, was in staat meer dan 90 km te rijden tegen een constante snelheid van 50 km/u, wat 27 jaar geleden een hoogstandje was. Maar dat was niet alles: het vergde slechts anderhalf uur om de batterij voor 80% op te laden en er was reeds een remenergierecuperatiesysteem aanwezig. Een interessant detail: de meeste Golf CitySTROMers bestaan nog steeds en zijn in handen van verzamelaars die er ook regelmatig mee rijden.

Elektrische aandrijving is niet nieuw, meer nog het bestond ook al in de beginjaren van de auto. Hoewel het basisprincipe niet fundamenteel is veranderd, zijn de prestaties van de huidige generatie voertuigen danig geëvolueerd. Zo had de Golf III CitySTROMer met zijn loodbatterijen in de vroege jaren negentig een actieradius van amper 90 km. Vandaag is de nieuwe Volkswagen ID.3 in staat om meer dan 300 tot zelfs 500 km af te leggen (al naargelang de gekozen versie) dankzij zijn vernieuwende technologie.

Ik wil van mijn auto af
Volkswagen toont e-BULLI T1Volkswagen toont e-BULLI T1
23 maart 2020
Volkswagen onthult nieuwe Caddy 2020Volkswagen onthult nieuwe Caddy 2020
21 februari 2020
Volkswagen start productie batterijenVolkswagen start productie batterijen
30 september 2019
VW levert elektrische aandrijving KeverVW levert elektrische aandrijving Kever
19 september 2019