16 juli 2015
Feedback
 

Volkswagen Golf

Volkswagen demonstreert geautomatiseerd opladen

Autozine
16 juli 2015 | Volkswagen streeft de koppositie op het gebied van geautomatiseerd rijden na. 'V-Charge', een onderzoeksproject van de EU waarbij zes internationale partners gezamenlijk nieuwe technologie├źn ontwikkelen, biedt ons een kijk op de nabije toekomst van geautomatiseerd parkeren. De focus ligt op de automatisering van het zoeken naar een parkeerplaats en het opladen van elektrische voertuigen. Meer nog: het voertuig zoekt niet alleen zelfstandig een vrije parkeerplaats, maar vindt een vrije plaats m├ęt oplaadinfrastructuur en laadt zijn batterij op via inductie. Nadat zijn batterij is opgeladen, maakt het voertuig de oplaadplaats vrij voor een ander elektrisch voertuig en gaat het op zoek naar een conventionele parkeerplaats. 'V-Charge' staat voor 'Valet Charge' en levert pionierswerk op het gebied van intelligent geautomatiseerd parkeren.
 

Vooral in de VS is het comfortabele 'valet parking' populair: u rijdt tot vlak bij de bestemming, waar servicepersoneel de auto gaat parkeren en hem weer voorrijdt zodra u hem nodig hebt. Zo verliest u geen tijd meer met het zoeken naar een parkeerplaats. Dit idee is ook het uitgangspunt van het V-Charge-project, dat als ontwikkelingsdoel streeft naar het volautomatische zoeken naar een parkeerplaats in welomschreven parkeerzones, zoals parkeergarages.

Volkswagen

Scenario's die de voordelen van het V-Charge-concept verduidelijken, zijn er in overvloed. Een praktisch voorbeeld: een pendelaar merkt dat hij waarschijnlijk vertraging zal oplopen en daardoor het risico loopt een belangrijke meeting in zijn bedrijf te missen. Met V-Charge kan hij recht naar de ingang rijden, uitstappen en via een bijbehorende smartphoneapplicatie een verbinding maken met zijn voertuig. Het volautomatisch functionerende voertuig krijgt een digitale kaart toegestuurd en rijdt autonoom binnen de grenzen van het parkeerterrein of de parkeergarage naar een vrije parkeerplaats. Wanneer het om een elektrisch voertuig gaat, geeft het systeem bovendien voorrang aan een parkeerplaats met een automatische oplaadinstallatie. Voetgangers, fietsers en andere weggebruikers worden herkend door de in het voertuig geïntegreerde camera's en ultrasone sensoren. Daarom mag het voertuig zich ook in zogeheten 'mengverkeer' bewegen. Het geselecteerde parkeerterrein hoeft niet afgesloten te zijn en hoeft niet te beschikken over een dure technische infrastructuur.

Zodra het elektrische voertuig zijn bestemming bereikt, detecteert het systeem via plaatselijke sensoren of de toegewezen parkeerplaats bezet is. Als de plaats vrij is, wordt het volautomatische parkeermanoeuvre ingezet en parkeert het voertuig zich exact boven de inductielader. Nadat zijn batterij is opgeladen, maakt het voertuig de oplaadplaats vrij voor een ander elektrisch voertuig en gaat het autonoom op zoek naar een conventionele parkeerplaats. Wanneer de bestuurder aankomt bij het parkeerterrein, maakt hij gebruik van de V-Charge-app om het voertuig autonoom te laten terugkeren naar het startpunt. Het voertuig rijdt naar de opgegeven locatie, zodat de bestuurder het parkeerterrein of de parkeergarage niet hoeft te betreden.

Volkswagen

In het internationale onderzoeksconsortium is het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie ETH Zürich toonaangevend op het vlak van visuele lokalisatie, bewegingsplanning en voertuigregeling (afdeling 'Autonomous Systems Lab') evenals camerakalibratie, 3D-reconstructie op basis van camerabeelden en obstakeldetectie (afdeling 'Computer Vision and Geometry Lab'). De Technische Universiteit Braunschweig bestudeert de thema's parkeerplaatsmanagement en communicatie tussen voertuig en technische omgeving ('vehicle-to-infrastructure' of 'V2I'), Bosch brengt zijn knowhow op het vlak van sensortechnologie in, de Universiteit van Parma buigt zich over het thema voorwerpherkenning en de Universiteit van Oxford is belast met de creatie van gedetailleerde navigatiekaarten van de parkeerplaatsen ('semantic mapping concepts'). Als zesde consortiumpartner levert Volkswagen de platformapparatuur, de veiligheids- en controlemodules en de systemen voor statische omgevingsregistratie, voorwerpherkenning en geautomatiseerd parkeren.

De technische vereisten zijn grotendeels al ingevuld. Zo werden in de aanvangsfase sensor- en cameratechnieken gebruikt, die nu al in productievoertuigen worden toegepast. Een hecht waarnemingsnetwerk zorgt voor het autonoom rijden van het V-Charge-testvoertuig, gebaseerd op een Volkswagen e-Golf1. Vier groothoekcamera's en twee 3D-camera's, twaalf ultrasone sensoren, digitale kaarten en de zogeheten 'Car2X'-technologie voor de communicatie tussen het voertuig en de infrastructuur zorgen voor een veilige registratie en herkenning van de omgeving van het voertuig. Voetgangers, voertuigen en obstakels worden geïdentificeerd, parkeerplaatsen herkend en opgemeten en al deze data worden in real time samengebracht tot een totaalbeeld. Kortom, het takenpakket van de technische 'zintuigen' is complex en uiterst divers.

Volkswagen

Zoals permanente tests in het kader van het onderzoeksproject aantonen, is V-Charge nu al functioneel. Gps-onafhankelijke indoorlokalisatie, parkeerplaatsopmeting tot op de centimeter nauwkeurig en panoramische omgevingsregistratie (360 graden) werken even betrouwbaar als reacties op voetgangers en voertuigen of de inachtneming van zowel voor- en achterliggers als dwarsverkeer.