14 augustus 2019
Volkswagen T-Roc Cabrio

Volkswagen T-Roc Cabrio

Volkswagen onthult T-Roc Cabrio

Autozine
14 augustus 2019 | Volkswagen laat met een wereldpremi√®re een frisse wind waaien door het segment van de Sport Utility Vehicles (SUV's). De nieuwe T-Roc Cabriolet verbindt als eerste cross-over-cabriolet in het compacte segment de look en de troeven van een klassieke SUV met het unieke rijgevoel van een cabrio. De T-Roc wordt een T-Roc-familie. De T-Roc Cabriolet brengt meer lifestyle in de sterk groeiende SUV-markt. Hij vertrekt van de functionaliteit, de rijdynamiek en de technologie van de in november 2017 ge√Įntroduceerde T-Roc.

De T-Roc Cabriolet doorbreekt automobiele grenzen als stijlvol en sportief lid van de T-Roc-familie. Hij staat net zo goed voor een hoge dagelijkse bruikbaarheid en vrijheid als voor performance en comfort. Zijn stoffen kap opent in 9 seconden en dat kan ook rijdend bij snelheden tot 30 km/u. Daar voegt deze Crossover Utility Vehicle (CUV) ook nog eens alle troeven van een SUV aan toe: de hogere zitpositie en de talrijke personaliseringsmogelijkheden. Officieel wordt de cross-over-cabriolet voorgesteld op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt am Main, van 12 tot 22 september 2019. De marktintroductie volgt dan in de lente van 2020.

Volkswagen T-Roc Cabrio

De T-Roc en T-Roc Cabriolet zijn in het segment onder de Tiguan gepositioneerd en delen met hem het MQB-platform (voor voertuigen met dwars geplaatste motor). Dit MQB geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om een voertuig compact te houden en een heel aparte koetswerkstijl aan te meten. De T-Roc Cabriolet is 4.268 millimeter lang en heeft een wielbasis van 2.630 millimeter. Hij is 1.811 millimeter breed (zonder buitenspiegels) en 1.522 millimeter hoog. De bestuurder en voorste passagier zitten 599 millimeter boven het asfalt (achterbank 616 millimeter). In het interieur van het tweedeurskoetswerk kunnen de bestuurder en zijn passagiers genieten van veel flexibiliteit en een zee van ruimte. Dat geldt ook voor de 284 liter grote koffer, die in het segment van de compacte cross-overs niet moet onderdoen.

In de traditie van de Kever en de Golf Cabriolet kiest de T-Roc Cabriolet voor een klassieke stoffen kap. De kap zelf bestaat uit het geraamte, een binnenbekleding, een volledig gestoffeerde tussenlaag en de buitenbekleding. Het ontwikkelingsteam heeft de verbindende langsnaden van de buitenbekleding (in het midden en langs de twee zijkanten) zo gepositioneerd dat ze als extra regengoten dienstdoen.

Tussen de langsframes van het kapgeraamte zijn in totaal vier dwarsstangen en de zogenaamde frontstang (het eerste grote dwarselement achter het voorruitframe) aangebracht. De softtop is door middel van vastgeschroefde stofbevestigingslijsten met de stangen verbonden. Daardoor bolt de stoffen kap ook bij hogere snelheden niet op. Dat heeft dan weer positieve gevolgen voor de stroomlijn en het geluidsniveau in het interieur. De weldoende rust aan boord is te danken aan het stoffen dak en aan de speciaal ontwikkelde dichtingen voor de ramen en de deuren.

Wanneer de kap geopend is, dekt het bovenste deel van de frontstang het kapbergvak af, waardoor geen extra deksel meer nodig was. Op die manier kan de T-Roc Cabriolet de zon snel binnenlaten: zijn standaard volautomatische elektrohydraulische kap kan in 9 seconden worden geopend met een centrale knop op de middenconsole, maar ook van buiten de auto door middel van de sleutel met afstandsbediening. Openen en sluiten kan ook rijdend bij snelheden tot 30 km/u. De softtop wordt vergrendeld en ontgrendeld met een elektromechanische sluiting. Het volledige daksysteem werkt volautomatisch, dus manuele tussenkomsten zijn niet meer nodig.

De gasten aan boord van de T-Roc Cabriolet worden beschermd door de achter de achterbank geplaatste uitklapbare en omkeerbare koprolbescherming. Het systeem in de T-Roc duwt de achterste hoofdsteunen omhoog in een fractie van een seconde na het overschrijden van een bepaalde dwarsversnelling of hellingshoek. Voor een maximale veiligheid over de hele lijn is de T-Roc Cabriolet bedacht met een versterkt voorruitframe en talrijke andere structurele versterkingen in de vloerplaat en de zijdelingse delen, de dwarsdragers en de deuren.

Met het optioneel verkrijgbaar infotainmentsysteem van de volgende generatie (MIB3) is de Cabriolet permanent online. Op die manier kan hij beschikken over nieuwe functies en diensten. Het nieuwe systeem is uitgerust met een Online Connectivity Unit met geïntegreerde eSIM. Daarmee is de Cabriolet indien gewenst permanent online, zodra de bestuurder zich in het Volkswagen-systeem heeft aangemeld. De informatie wordt weergegeven op het tot 8,0 duim grote scherm van het infotainmentsysteem. In combinatie met het optioneel verkrijgbare Active Info Display met beeldscherm van 11,7 duim ontstaat zo een volledig digitaal dashboardlandschap, de zogenaamde Digital Cockpit. De uitrusting van deze functie kan worden vervolledigd met een eveneens als optie verkrijgbare 12-kanaalsgeluidsinstallatie van het Amerikaanse merk BeatsAudio met een systeemvermogen van 400 watt, dat bij geopende kap de sound aanpast aan het rijgevoel.

Volkswagen legt duidelijke accenten met de uitrusting. De klant heeft de keuze tussen de designgerichte uitrustingsversie Style en het sportieve R-Line-pack. Wie de stijlfactor nog wil vergroten, kan in beide versies de standaard 17-duimsvelgen laten vervangen door lichtmetalen velgen van maximaal 19 duim. De uitrustingsversie Style staat voor design en individualisme. De vier vrij verkrijgbare decorvarianten voor het interieur, de standaard sfeerverlichting, de lichtmetalen 17-duimsvelgen Mayfield met gelakte oppervlakken en de optionele lederen uitvoeringen in twee kleurvarianten versterken deze claim. Het uitrustingsniveau met het standaard Composition-infotainmentsysteem inclusief USB- en bluetoothaansluiting en de online aanbiedingen van We Connect zorgt voor een totaalpakket.

De uitrustingsversie R-Line is consequent sportief georiënteerd en is standaard uitgerust met de inhoud van de koetswerk- en interieurpacks van R-Line die als optie worden aangeboden op de T-Roc. Verder wordt zijn sportieve oriëntatie nog versterkt door de standaard mistlampen, het sportief afgestelde onderstel en de progressieve stuurinrichting met snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Een bijzonder detail zijn de aangepaste sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, specifieke stoelbekleding in stof en kunstleder en R-Line-logo's. Dankzij de standaard elektrisch verstelbare lendensteun komt men ook qua comfort niets tekort en de keuze aan decoratiekleuren biedt vele personaliseringsmogelijkheden. De technische basisuitrusting omvat in beide versies Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, de anti-multicrashfunctie en de rijstrookassistent Lane Assist.

Er is keuze tussen twee benzinemotoren met turbo, met 85 kW/115 pk (200 Nm aan koppel) of 110 kW/150 pk (250 Nm koppel). De 1.0-driecilinder van 85 kW is standaard uitgerust met een manuele zesversnellingsbak, de krachtiger 1.5-viercilinder met 110 pk is daarnaast als optie beschikbaar met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. De T-Roc R is uitgerust met een 2.0 TSI-viercilinder, die een vermogen van 221 kW/300 pk en een koppel van 400 Nm ter beschikking stelt. Samen met de DSG-7-versnellingsbak en vierwielaandrijving 4MOTION maakt hij soevereine acceleraties mogelijk. De T-Roc R sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,8 seconden. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het sportieve karakter van de T-Roc R wordt versterkt door een uniek en emotioneel design. Hij beschikt over grote, scherpe luchtinlaten, brede zijschorten, een geprononceerde diffuser achteraan en velgen van maximaal 19 duim.

Volkswagen kondigt T-Roc cabriolet aanVolkswagen kondigt T-Roc cabriolet aan
23 februari 2018
 

Info

Reacties