21 februari 2020
 

Volkswagen Caddy

Volkswagen onthult nieuwe Caddy

Autozine
21 februari 2020 | Volkswagen Commercial Vehicles toont in wereldpremière de vijfde generatie van de volledig nieuwe Caddy. Elk detail is van nul af aan volledig opnieuw ontwikkeld. De bestseller is namelijk voor het eerst gebaseerd op de modulaire architectuur voor dwarsgeplaatste motoren MQB. Daardoor ziet de Caddy-wereld er volledig anders uit, want dankzij de MQB-architectuur vindt nieuwe technologie haar weg naar het model: rijhulpsystemen vergroten de veiligheid en het comfort; geconnecteerde infotainment- en gedigitaliseerde bedieningssystemen maken van de Caddy een smartphone op wielen en het nieuwe twindosing maakt de turbodieselmotoren (TDI) schoner dan voorheen. Het koetswerk is volledig nieuw en opvallend sportief ontworpen. Parallel werden ook de cockpit, de ergonomie en de binnenruimte in het interieur ingrijpend verbeterd.
Ik wil van mijn auto af
 
Info

Uiterlijk is de overstap naar de MQB-architectuur al zichtbaar in de langere korte wielbasis en de daardoor meer dynamisch aanvoelende proporties van de nieuwe Caddy. De designers hebben de technische voorzet gebruikt om op deze basis een volledig nieuw koetswerk te bedenken, dat charismatischer is dan voorheen. Qua techniek en uitrusting onderscheidt het koetswerk van de zevenzitter zich door talrijke nieuwe functies. Daarbij horen als optie de elektrische sluithulp voor de schuifdeuren en de kofferklep, evenals een bijzonder groot panoramadak met een glasoppervlak van 1,4 m2, dat zich over de eerste en tweede zitrij uitstrekt. Al even nieuw zijn de tot 18 duim grote lichtmetalen velgen en de, op de topversies standaard gemonteerde, ledkoplampen en -achterlichten. Voor het eerst aan boord: de sleutelloze start- en ontgrendelfunctie Keyless Access (afgekort tot Kessy) en de zogenaamde Digital Cockpit. Tot slot is ook de nomenclatuur van de personenautoversies gewijzigd: Trendline wordt Caddy, Comfortline wordt Life en Highline wordt Style.

Volkswagen

De lange versie Caddy Maxi biedt plaats voor twee europalletten, die naar keuze in het midden en achterin dwars, of in het midden dwars en achterin overlangs kunnen worden ingeladen. De architectuur voor de weergave- en bedieningselementen is volledig nieuw ontwikkeld. Daarbij bestaan de interactieve interfaces voor de bestuurder en de passagier uit de nieuwe Digital Cockpit (optioneel volledig digitaal instrumentenbord) en de radio- en infotainmentsystemen met schermen van 6,5 tot 10,0 duim. Uit de fusie tussen de Digital Cockpit en het topnavigatiesysteem van 10 duim ontstaat zo een volledig nieuw digitaal landschap van weergave- en bedieningselementen: de Innovision Cockpit. De Caddy zoekt daarbij heel bewust toenadering tot de Golf. Via de Online Connectivity Unit (OCU) met geïntegreerde eSIM kunnen de infotainmentsystemen gebruikmaken van de onlinediensten en -functies van Volkswagen We. Op die manier is de Caddy 'always on'.

Al evenzeer een nieuwigheid voor de Caddy: digitale aanraakvlakken voor de licht-, zicht- en audiofuncties en de menu's. De draaiknop voor het licht heeft zijn tijd gehad; het knoppenveld voor licht en zicht neemt zijn rol over, links voorin naast het stuurwiel. Nieuwe, performante en door aanraking regelbare ledbinnenverlichting, ergonomische stoelen en een stopcontact voor externe 230V-apparaten maken het leven aan boord comfortabeler. Nieuw is ook een dakventilatie voor een betere koeling en snellere standverluchting achterin.

6 van de 19 rijhulpsystemen zijn nieuw in de Caddy. Daarbij hoort Travel Assist, dat voor het eerst in een Volkswagen Commercial Vehicle ondersteund rijden over het hele snelheidsbereik mogelijk maakt. In combinatie met Travel Assist is het nieuw ontworpen multifunctionele stuur van de Caddy bovendien met capacitieve sensoren uitgerust. De bestuurder moet het systeem om wettelijke en veiligheidsgerelateerde redenen namelijk permanent controleren. Dankzij de capacitieve sensoren wordt een precieze en moeiteloze aanraakherkenning gevrijwaard, waardoor onterechte waarschuwingen vermeden worden. Ook aanwezig in de nieuwe Caddy zijn de uit de Crafter bekende sleepassistent Trailer Assist om aanzienlijk makkelijker achterwaarts te kunnen manoeuvreren en de spoorwisselhulp met uitparkeerhulp: allemaal innovatieve systemen die het rijden eenvoudiger en veiliger maken.

De Caddy kijgt krachtbronnen die voldoen aan de Euro 6-uitstootnormen van 2021 en die allemaal met partikelfilters uitgerust zijn. Bijvoorbeeld de turbodiesels (TDI): voor het eerst wordt in de 55 kW/75 pk tot 90 kW/122 pk sterke TDI-motoren het nieuwe twindosing ingezet. Via twee SCR-katalysatoren en de hierdoor gerealiseerde dubbele AdBlue-injectie worden de stikstofoxiden (NOx) duidelijk gereduceerd in vergelijking met het vorige model. De TDI's van de Caddy van Volkswagen Commercial Vehicles horen op die manier bij de schoonste dieselmotoren in hun soort. Ook nieuw: een turbobenzine (TSI) met 84 kW/116 pk en een drukgevoede aardgasmotor (TGI). De nieuwe aandrijftechnologieën hebben zekere ecologische en economische voordelen: afhankelijk van de motorversie ligt het verwachte verbruik van de Caddy in vergelijking met zijn voorganger tot 12 procent lager (prognose; gehomologeerde verbruikscijfers naar verwachting vanaf begin juli beschikbaar). Ook het nieuwe koetswerkdesign draagt bij tot de verbeterde efficiëntie: de Cx-waarde (voordien 0,33) kon voor de nieuwe Caddy gereduceerd worden tot 0,30.

De vijfde generatie van de Caddy zal opnieuw gelanceerd worden in de bestelwagenversies 'Cargo' (met gesloten opbouw) en 'Kombi' (met passagiersruimte met ramen) alsook in verschillende personenautoversies (Van). De nomenclatuur van de uitrustingsniveaus voor de personenautoversies is herzien: de basis wordt in de toekomst gevormd door de versie 'Caddy', een trap hoger volgt de lijn 'Life' en tot slot is er de zeer verfijnde 'Style'. Het is een feit dat alle modellen nog maar eens beter uitgerust zijn dan hun vergelijkbare voorgangers. Zo heeft de Caddy Cargo als optie onder meer nieuwe, volledig metalen kofferdeuren zonder raamopening (betere diefstalbescherming). Verder bestaat de standaarduitrusting van de Cargo uit elektrisch bedienbare ruiten voorin, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een elektronische parkeerrem met Auto-Hold-functie, nieuwe H7-koplampen en een nummerplaatverlichting met ledtechnologie. Nieuw in het aanbod zijn optionele armsteunen op de stoelen.

In de Kombi en de personenautoversie 'Caddy' zijn daarnaast nog details zoals een multifunctioneel stuur, twee schuifdeuren, een radiosysteem met 6,5-duimsscherm en vermoeidheidsherkenning standaard. Vanaf het uitrustingsniveau 'Life' komen daar nog onder meer lichtmetalen 16-duimsvelgen bij, naast een manuele klimaatregeling, een infotainmentsysteem met een scherm van 8,25-duim, klaptafeltjes voor de tweede zitrij, dakrails (zwart), in koetswerkkleur gelakte bumpers, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een aparte middenconsole met middenarmsteunen en lendensteun voorin.

Wie voor het uitrustingsniveau 'Style' kiest, krijgt een Caddy met lichtmetalen velgen van minstens 17 duim (18 duim als optie), ledkoplampen, ledachterlichten, ParkPilot (voor en achter), zilverkleurige dakrails en een chroompack voor het koetswerk. In het interieur behoort in dit geval tot de standaarduitrusting: een multifunctioneel stuur in leder, een automatische klimaatregeling (Air Care Climatronic), App-Connect, voor het eerst een digitaal instrumentenbord (Digital Cockpit) en een stoelbekleding in ArtVelours.

Een belangrijke nieuwigheid voor de Caddy Maxi: bredere schuifdeuren (van 701 naar 840 millimeter).

Met de normale wielbasis is de nieuwe Caddy 4.501 millimeter lang, een winst van 93 millimeter in vergelijking met zijn voorganger. Tegelijk groeide de wielbasis dankzij de MQB-architectuur met 73 millimeter tot 2.755 millimeter, wat betekent dat de nieuwe lengte consequent wordt benut. De hoogte van de nieuwe allrounder daalde in de personenautoversie tot 1.797 millimeter (-25 millimeter), maar toch kon de maximale hoogte in het laadruim met 7 millimeter worden vergroot tot 1.273 millimeter. Volkswagen Commercial Vehicles heeft de Caddy verbreed: met zijn 1.855 millimeter komt dat neer op een toename van 62 millimeter. Door die winst en door slimme maatregelen bij de constructie nam de breedte van het laadruim met 50 millimeter toe tot 1.606 millimeter; de breedte tussen de wielkasten groeide met 60 millimeter tot 1.230 millimeter. Tegelijk nam ook de breedte van de kofferopening toe met 51 millimeter tot 1.234 millimeter. Daardoor kan een europallet voortaan ook dwars achter in het laadruim worden vervoerd. Het maximale laadvolume van de Caddy met korte wielbasis bedraagt 3,3 m3 (1.234 millimeter hoog geladen).

De iets later debuterende Caddy Maxi biedt uiteraard nog meer bergruimte (4,0 m3) dan de Caddy met korte wielbasis (2.755 millimeter) dankzij de 215 millimeter langere wielbasis (2.970 millimeter). In dat geval neemt de maximale lengte van het laadruim toe van 1.797 naar 2.150 millimeter. De totaallengte van het koetswerk is hier 4.853 millimeter.

Niet alleen twee europalletten kunnen gemakkelijker dan ooit in de nieuwe Caddy worden opgeborgen, er is ook plaats voor werkmaterieel, de koerierdienstpakketjes van een hele dag, zeven personen met bagage of de mountainbikes voor het weekend. 'Work - life - unlimited' in de beste zin van het woord. Als Kombi en compacte Van is de Caddy standaard een vijfzitter, waarbij de tweede zitrij bestaat uit een enkele stoel achter de voorpassagier en daarnaast een tweezitsbank. Als optie worden de Kombi en de compacte Van zevenzitters, dankzij twee aparte extra stoelen op de derde zitrij. Door ze neer te klappen ontstaat een doorlopend laadvlak. De drie zitplaatsen op de tweede rij kunnen bovendien plaatsbesparend worden toegeklapt en naar voren gekanteld, om zo de laadruimte verder te vergroten. Daarnaast kunnen de stoelen van de tweede en derde zitrijen met slechts een paar handelingen eenvoudiger dan ooit worden verwijderd. Als optie kunnen de stoelen op de eerste zitrij van de Caddy Cargo met armsteunen worden uitgerust. Belangrijk voor gezinnen: alle buitenste stoelen achterin en de passagiersstoel hebben Isofix-bevestigingspunten voor een veilige verankering van kinderzitjes, of kunnen daar als optie mee worden uitgerust.

De nieuwe Caddy is voor het eerst gebaseerd op de modulaire architectuur voor dwarsgeplaatste motoren MQB. Daardoor kan Volkswagen Commercial Vehicles een stortvloed aan nieuwe rijhulpsystemen aanbieden in de Caddy. Er zijn er 19, waarvan 6 voor het eerst in de Caddy worden toegepast. Een highlight is het nieuwe Travel Assist, dat als innovatie in een bedrijfsvoertuig ondersteund rijden mogelijk maakt over het totale snelheidsbereik. Wie de nieuwe Caddy als sleepvoertuig gebruikt, zal daarnaast de sleepassistent Trailer Assist met open armen ontvangen, want die maakt van achterwaarts manoeuvreren met een aanhangwagen kinderspel.

WijKopenAutos.be
Volkswagen toont e-BULLI T1Volkswagen toont e-BULLI T1
23 maart 2020
Volkswagen start productie batterijenVolkswagen start productie batterijen
30 september 2019
VW levert elektrische aandrijving KeverVW levert elektrische aandrijving Kever
19 september 2019
Volkswagen introduceert TwindosingVolkswagen introduceert Twindosing
16 september 2019