15 januari 2018

Poppy

Poppy start in Antwerpen

15 januari 2018 - Vanaf 15 januari worden 350 deelwagens verspreid over heel Antwerpen. Via de Poppy applicatie vinden gebruikers meteen de dichtstbijzijnde auto, die ze op het einde van hun rit parkeren in de homezone. Wetende dat één deelwagen al snel 5 tot 10 privéwagens vervangt, is Poppy ervan overtuigd dat het kan bijdragen tot een vlottere en veiligere mobiliteit in Antwerpen.

Het Poppy-platform werd de voorbije maanden reeds getest met een eerste lichting van 30 wagens. Vandaag schakelt Poppy een versnelling hoger. Het platform breidt de vloot, in samenwerking met de startup Lab Box, het nieuwe investerings- en incubatievehikel van D'Ieteren Auto, uit tot 350 deelwagens. Zowel 100 procent elektrische Volkswagen e-Golf als Audi A3 g-tron die op CNG (gecomprimeerd aardgas) rijden. Met 350 wagens biedt Poppy al meteen van bij de lancering de grootste vloot deelwagens aan in één stad.

Volkswagen

Via haar nieuwe filiaal Lab Box, opgericht in September 2017, bevestigt D'Ieteren Auto zijn ambitie om innovatieve mobiliteitsoplossingen aan te bieden. "Bij Lab Box staan we versteld van wat het Poppy team heeft kunnen realiseren op zo'n korte periode: van marketing tot operationele en commerciële partnerships, het team heeft het pad geëffend voor een geweldig service-aanbod aan autodelen in Antwerpen", benadrukt Dirk Joos, Managing Director bij Lab Box. "We kijken sterk uit naar deze toekomstgerichte onderneming die het mobiliteits-ecosysteem van de stad op een positieve manier zal veranderen"

Niet alleen de grootte van de vloot is een primeur, Poppy werkt ook volgens het zogenaamde 'freefloating' principe, wat voor Antwerpen volledig nieuw is. De deelwagens hebben geen vaste standplaats en je kan ze in de homezone (Antwerpen en enkele van de Antwerpse districten) gratis parkeren. Via de Poppy-app kunnen gebruikers checken waar zich de dichtstbijzijnde auto bevindt. Eenmaal op hun bestemming aangekomen, parkeren ze de wagen gewoon op de eerste vrije plaats die ze tegenkomen. Betalen gebeurt per minuut: 33 cent voor elke gereden minuut, 10 cent als men parkeert en toch de reservatie tijdens je tussenstop nog even wil behouden. Heeft men een hele dag een auto nodig voor een verdere rit (dat kan, zolang hij maar terugkeert naar de homezone Antwerpen) dan betaalt de klant maximum 90 euro voor 24 uur. Het onderhoud, het opladen, de verzekering, de parkeermeter, ... zijn in de minuutprijs inbegrepen.

"De deeleconomie heeft een onomkeerbare beweging in gang gezet, waarbij gebruik het steeds vaker wint van eigendom", zegt Alexander Van Laer, CEO van Poppy. "Dat geldt ook voor mobiliteit. Veel auto's in Antwerpen staan het grootste deel van de tijd geparkeerd en zouden vaak veel beter benut kunnen worden. Gedeelde mobiliteit is internationaal in heel wat steden aan een opmars bezig. Met Poppy willen we die evolutie ook in Antwerpen en bij uitbreiding in België een stevige duw in de rug geven. Deelwagens kunnen een belangrijke rol spelen in een vlottere én veiligere mobiliteit."

Poppy is ervan overtuigd dat niet alleen de gebruikers voordeel halen uit de deelwagens, maar ook dat de mobiliteit in de stad wel vaart bij de forse toename van het aantal groene, gebruiksvriendelijke deelwagens. "Internationale studies tonen aan dat één deelwagen al snel 5 tot 10 privéwagens vervangt", verduidelijkt schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Dit vermindert op termijn de parkeerdruk. Gebruikers gaan bovendien ook steeds bewuster nadenken over de manier waarop ze zich verplaatsen."