Volkswagen Golf Variant (2007 - 2013)
Varianten op een thema
Het lijkt zo simpel: plak een stukje extra aan een auto en de stationcar is klaar. Maar de Golf Variant moest niet een beetje ruimer worden dan een gewone Golf, maar veel ruimer. Daarom is de auto verlengd, is het onderstel aangepast op zware ladingen en werd de toegang tot de bagageruimte breed gemaakt. Onderhuids is de Golf stationcar daarom eigenlijk een "Jetta stationcar". Omdat de Golf populairder is, is dat label er op geplakt.
Meer ruimte
De toegenomen lengte (+36 cm) wordt in eerste instantie vertaald in extra beenruimte op de achterbank. Ook achterin zitten volwassenen nu prima.
De bagageruimte is royaal (520 liter) en kan bovendien zeer flexibel worden ingedeeld. Onder de laadvloer zijn twee extra vakken te vinden voor kleine spullen die aan prangende ogen moeten worden onttrokken. Ook is het mogelijk schotten te plaatsen om de bagageruimte in vakken te verdelen. Op die manier kunnen bijvoorbeeld tere spullen worden gescheiden van grotere stukken. Volkswagen voorziet in sjor-ogen, netjes, spanbanden en ander moois om de bagage vast te zetten.
De achterbank kan in twee ongelijke delen worden opgeklapt om de bagageruimte te vergroten tot 1.550 liter, een keurige waarde in dit segment. Hier laat de vindingrijkheid van Volkswagen echter te wensen over. De procedure om de achterbank op te klappen is omslachtig (hoofdsteunen losmaken, voorstoelen naar voren, zittingen opklappen, rugleuning platleggen). Menig concurrent heeft hiervoor inmiddels slimmere systemen bedacht. Bovendien ligt de laadvloer meteen vol met drie hoofdsteunen en een hoedenplank.
Het werk wordt beloond, want de laadvloer is perfect vlak, kent geen tildrempel en is dankzij de grote achterklep goed toegankelijk.
Een Golf is een Golf
Achter het stuur voelt de Golf Variant als een gewone Golf. Het interieur is strak en sober, maar uiterst degelijk. De ruimte voorin is prima, ook lange bestuurders zitten uitstekend (wel is de zitting van de voorstoelen wat kort). Het optionele glazen panoramadak geeft een extra gevoel van ruimte en vrijheid.
Zoals het hoort bij een praktische auto als deze, is veel aandacht besteed aan bergruimte in het interieur. Ieder vrij hoekje of gaatje is gevuld met een bakje, vakje of houder.
De testauto is een basisuitvoering en dat is te merken. In vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe Golf Variant rijker uitgerust. Maar in vergelijking met de concurrentie is Volkswagen uiterst karig. Zes airbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, ABS en dakrails zijn standaard. Een elektronisch stabilisatie programma, parkeerhulp, en een radio ontbreken op de meeste uitvoeringen.
Van TDI tot TSI
De Golf Variant is leverbaar met een breed aanbod van motoren. Aan de ene kant van het spectrum staat een uiterst economische 1.9 liter diesel. Dat is een turbodieselmotor zoals Volkswagen die al sinds jaar en dag fabriceert.
De 105 pk sterke krachtbron is na een koude start luidruchtig en onrustig, maar na enkele minuten (warm)rijden blijkt ook deze basismotor prima te voldoen. In de stad is de zelfontbrander zo sterk dat desgewenst schakellui kan worden gereden. Op de snelweg is volop vermogen beschikbaar en zelfs op de Duitse Autobahn komt deze eenvoudigste diesel verrassend goed mee. Een zesde versnelling ontbreekt, maar de motor loopt (eenmaal warmgereden) zo rustig dat dit geen probleem is.
De fijnste benzinemotor waarmee de Golf Variant kan worden geleverd is zonder twijfel de 1.4 liter TSI motor. Dankzij de toepassing van een turbo en een compressor, presteert deze krachtbron alsof de inhoud veel groter is. Het verbruik is echter wel dat van een bescheiden 1.4 liter motor. Met name de 170 pk sterke variant maakt van deze Golf een razendsnelle stationcar.
Dankzij de nodige aanpassingen aan het onderstel is de wegligging prima. Omdat de Golf Variant wel langer is dan een gewone Golf, maar dezelfde wielbasis heeft, blijft de wendbaarheid behouden. Het weggedrag is veilig en voorspelbaar. Met het 15 mm verlaagde sport-onderstel van de "Sportline"-uitvoering komt daar het nodige rijplezier bij. Ongeacht de gekozen motor rijdt, remt, stuurt en schakelt de Variant als iedere andere Golf; dit is immers een variant op een vertrouwd thema.
Conclusie
Eindelijk, na lang wachten is ook de Golf V verkrijgbaar als stationcar. De auto is beduidend groter dan een gewone Golf. De extra lengte vertaalt zich in beenruimte achterin, wat welkom is bij gebruik als familieauto.
Als zakelijke stationcar is de Golf ook geslaagd. De bagageruimte is fors en de beschikbare ruimte is bovendien zeer flexibel in te delen. Helaas is het opklappen van de achterbank om nog meer ruimte te creëren een omslachtige procedure.
Het weggedrag is onder alle omstandigheden prima. Afhankelijk van de motor is de Golf Variant een economische zakenauto (1.9 TDi) of juist razendsnel vrijetijds vervoer (1.4 TSI). De naam verraadt het al: de Golf Variant is de meest veelzijdige Golf.
- Prima rijeigenschappen
- Geavanceerde TSI motoren
- Flexibel in te delen ruimte
- Geen koopje
- Zittingen voorstoelen iets te kort
- Omslachtige procedure opklappen achterbank