Volkswagen Eos
Volkswagen geeft specificaties Eos vrij
De Eos is vanaf het begin ontworpen als een cabriolet-coupe. Hij is dus die niet afgeleid van een bestaand model. De voordelen van het CSC-dak zijn niet alleen van cosmetische aard. Zo verleent het de inzittenden een echt cabrio-gevoel doordat de A-stijlen en de bovenrand van de voorruitomlijsting aanzienlijk minder ver tot in het interieur reiken dan veel andere vergelijkbare constructies. Daarbij vergemakkelijkt het CSC-dak de instap: de voorruitstijl vormt geen obstakel waar de inzittenden bij de instap omheen hoeven te bewegen. En dan is er nog het geintegreerde glazen schuif-/kanteldak. Dat zorgt - indien gewenst - ook bij minder goede weersomstandigheden voor extra licht en lucht. Het openen en sluiten van het CSC-dak gaat vlot: in circa 25 seconden van cabrio naar coupe of omgekeerd.
Voor de Eos zijn zowel benzine- als dieselmotoren leverbaar. Onder de vier benzinemotoren zijn drie viercilinders (1.6 FSI 85 kW/115 pk, 2.0 FSI 110 kW/150 pk en 2.0 Turbo FSI met 147 kW/200 pk) en een zescilinder (3.2 V6 184 kW/250 pk). De 2.0 TDI dieselmotor (103 kW/ 140 pk ) is standaard voorzien van een roetfilter.
Het leveringsprogramma van de Eos is zeer overzichtelijk: er is maar één versie leverbaar. Standaard zijn onder andere: ESP, veiligheidshoofdsteunen, speciale zij-airbags, 16-inch lichtmetalen velgen (17 inch voor de V6), airconditioning, mistlampen voor, elektrische raambediening, een rolbeugel die in noodsituaties in maximaal 0,25 seconden omhoog komt en, voor de versies vanaf de 2.0 liter motoren: leren bekleding van stuur en handremgreep, sportstoelen en alarm. In de optielijst staan onder meer een Dynaudio geluidsysteem (600 Watt) met tienkanaals versterker en met de stuurbeweging meedraaiende bi-xenon koplampen. De Eos komt in februari 2006 op de markt.