23 april 2020
 

Toyota Yaris Cross

Toyota introduceert Yaris Cross

Autozine
23 april 2020 | Toyota onthult de Yaris Cross, een nieuwe, compacte SUV. De nieuwe Yaris Cross is speciaal voor Europa ontworpen en ontwikkeld om aan de markteisen en -voorkeuren voor SUV's in het B-segment in deze regio te voldoen. Net als de nieuwe generatie Yaris hatchback wordt het model vanaf 2021 ook in Europa gemaakt bij Toyota Motor Manufacturing France (TMMF).
MeFirst

Als lid van de Yaris-familie wordt de Yaris Cross gebouwd op Toyota's nieuwe GA-B-platform voor compacte auto's. Het 'big-small' concept, dat kenmerkend was voor het ontwerp en de packaging van de originele Yaris, is opnieuw toegepast, zodat ondanks de compacte buitenafmetingen sprake is van een ruim interieur.

Toyota Yaris Cross

De Yaris en Yaris Cross zijn de eerste modellen met Toyota's nieuwste 1.5 hybride systeem, dat rechtstreeks voortkomt uit de grotere 2.0- en 2.5-liter aandrijflijnen die in recente nieuwe modellen, zoals de Corolla, C-HR, RAV4 en Camry, worden gebruikt. Dit systeem omvat een nieuwe 1.5-liter driecilinderbenzinemotor met Atkinson-cyclus, die vervaardigd is om frictie en mechanische verliezen te verminderen en de verbrandingssnelheid te verbeteren. Het resultaat is een hoog koppel bij lage toerentallen en een uitstekende brandstofefficiëntie. De motor heeft een thermisch rendement van 40%. Dat is hoger dan vergelijkbare dieselmotoren en zorgt voor een spaarzaam verbruik en een lage CO2-uitstoot.

Het nieuwe hybride systeem heeft een maximaal vermogen van 116 DIN-pk. Aan de vermogensafgifte van het systeem is bijzondere aandacht besteed, wat voor een zeer directe besturing zorgt. De emissieniveaus beginnen bij minder dan 90 g/km CO2 voor het model met voorwielaandrijving en minder dan 100 g/km voor de versie met AWD-i (NEDC-cijfers; WLTP-gegevens vanaf minder dan 120 g/km voor voorwielaandrijving en minder dan 135 g/km voor AWD-i; alle cijfers voorlopig onder voorbehoud van definitieve homologatie).

De Yaris Cross maakt net als het hatchbackmodel gebruik van Toyota's nieuwe GA-B-platform. Dit zorgt voor een zeer stijve carrosserie en een uitgebalanceerd chassis, waardoor de auto direct reageert en wendbaar is. Met de Yaris Cross heeft Toyota een echte SUV op kleinere schaal gemaakt. Hierdoor krijgen klanten de hogere zit, het gebruiksgemak en de interieurruimte die ze willen, maar dan in een compacte auto die geschikt is voor het stadsverkeer.

Het ontwerp herinnert aan de klassieke eigenschappen van een SUV: een hogere carrosserie en grotere wielen/banden, die kracht en doelmatigheid uitstralen. De Yaris Cross heeft dezelfde wielbasis van 2560 mm als de nieuwe Yaris hatchback, maar is in totaal 240 mm langer, met 60 mm extra overhang aan de voorkant en 180 mm aan de achterkant, waardoor meer interieurruimte ontstaat. De auto heeft 30 mm meer bodemvrijheid en is in totaal 90 mm hoger en 20 mm breder.

Er is een elektrische achterdeur voor als u beide handen vol heeft. En een aanpasbare hoogte van de laadvloer, zodat u kunt kiezen voor een veilige ondervloerse opbergruimte of voor meer kofferruimte bij grotere ladingen. Bovendien kan de laadvloerplank in twee worden gesplitst, zodat de klant over extra laadruimte én ondervloerse opbergruimte beschikt. De kofferruimte is ook uitgerust met een nieuw flexibel riemsysteem om zaken vast te zetten, zodat ze tijdens het rijden niet verschuiven.

Een van de dingen die de nieuwe Yaris Cross tot een echte SUV maken, is de beschikbaarheid van een vierwielaandrijving, een unieke eigenschap in zijn klasse voor een hybride model. AWD-i biedt extra stabiliteit en tractie in het dagelijks verkeer, op slechte wegen en in situaties met weinig grip. AWD-i werkt elektrisch en is daarom compacter en lichter dan een mechanische vierwielaandrijving, waardoor de Yaris Cross Hybrid AWD-i minder brandstof verbruikt en CO2 uitstoot dan al zijn vierwielaangedreven SUV-concurrenten in het B-segment. Het systeem stuurt aandrijfkoppel naar de achteras wanneer de bestuurder optrekt en accelereert. Onder normale rijomstandigheden werkt de Yaris Cross met voorwielaandrijving, maar in situaties met weinig grip wordt automatisch de vierwielaandrijving ingeschakeld. Denk bijvoorbeeld aan natte kasseien, zware regen, natte of samengepakte sneeuw, of zand.

Het GA-B-platform, dat voor een uitzonderlijk stijve carrosserie zorgt, vormt de basis van de veiligheidsprestaties van de nieuwe Yaris Cross. Om aan de strengste normen van onafhankelijke testinstituten te voldoen, is de Yaris Cross verder uitgerust met Toyota Safety Sense. Deze actieve veiligheidssystemen en geavanceerde rijhulpfuncties verkleinen een aantal veel voorkomende ongevallenrisico's door de bestuurder te informeren, vroegtijdig te waarschuwen, en zo nodig, automatisch te remmen en in te grijpen via het stuurwiel.

Toyota verwacht meer dan 150.000 stuks van de Yaris Cross per jaar te produceren in de TMMF-fabriek in het Franse Onnaing bij Valenciennes en een aandeel van meer dan 8% te behalen in het B-segment voor SUV's.

Ik wil van mijn auto af
 

Info

Reacties