Toyota Urban Cruiser (2009 - 2013)
Wel degelijk bijzonder
De gemiddelde Toyota wordt gekozen door het verstand. De Aygo is een uitstekende stadsauto die voordelig is in aanschaf en gebruik. De Auris is een sublieme, maar weinig opvallende middenklasser. De Avensis is de uitgelezen keuze voor de zakelijke rijder die kiest voor efficiency en een representatief uiterlijk.
Uiterlijk vertoon
Maar de Urban Cruiser speelt puur in op het gevoel. Deze opvallende Toyota heeft een hoog opgetrokken neus die de wagen een onverzettelijke en zelfverzekerde uitstraling geeft. Vanaf de zijkant gezien valt op dat de wagen verhoudingsgewijs veel metaal en weinig glas heeft. Dat zorgt ervoor dat de Urban Cruiser er uiterst solide uitziet.
Het interieur is minder uitgesproken en dat is kenmerkend voor de Urban Cruiser: naar de buitenwereld toe is dit een bijzondere wagen, maar in feite is de Urban Cruiser even degelijk en praktisch als iedere andere Toyota.
Helaas zijn de voorzetels ongebruikelijk klein, alsof de wagen alleen bedoeld is voor Japannertjes. De zittingen zijn kort en de hoofdsteunen zijn te laag om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de veiligheid. Ook met de voorzetels in de laagste stand is de hoofdruimte matig.
Het stuurwiel is zowel in de hoogte als de afstand tot de bestuurder verstelbaar, maar helaas over een te korte afstand. Met name lange bestuurders hebben het stuurwiel bijna op de knieën. Zij hebben daarom meer het gevoel op de wagen te zitten dan er in.
De ruimte op de achterbank is juist prima voor een wagen van deze omvang. Alhoewel de bagageruimte wat lastig bereikbaar is door een forse tildrempel, is de inhoud ervan (300 liter) royaal.
Motoren
De Urban Cruiser is te voorzien van een benzine- en een dieselmotor. Vierwielaandrijving is alleen besteed aan de sterkere diesel-variant. De benzinemotor drijft de voorwielen aan.
Met de Urban Cruiser richt Toyota zich onder andere op mensen die zich voelen aangetrokken tot het stoere uiterlijk van een SUV, maar tegelijkertijd ook een zuinige wagen willen hebben.
Zuinigheid is hét punt waarop de Urban Cruiser zich onderscheidt van de concurrentie. De benzinemotor heeft een inhoud van slechts 1.3 liter (de meeste tegenstrevers beginnen bij 1.6 liter), maar levert toch 100 pk / 132 Nm en dat zijn prima waarden. In de stad en op de snelweg zijn de prestaties daarom prima. In bergachtig gebied, waar de meeste testkilometers zijn verreden, komt de Urban Cruiser iets vermogen te kort en moet vaak plankgas worden gegeven om mee te kunnen komen met de verkeersstroom.
Verbruik
Toyota belooft een gemiddeld verbruik van slechts 5,5 liter per 100 km en om dat te kunnen realiseren biedt de Urban Cruiser diverse hulpmiddelen.
Het start/stop-systeem schakelt de motor automatisch uit wanneer de wagen tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en de bestuurder de koppeling loslaat. Zodra de eerste versnelling weer wordt ingelegd, start de motor vanzelf. Dit gaat zo snel (en schokvrij) dat het nooit storend is. Bij veelvuldig gebruik in de stad kan het start-stop systeem zo'n vier procent brandstof besparen.
Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om de volgende versnelling te kiezen. Heel bijzonder voor een compacte wagen als deze is dat de Urban Cruiser 1.3 is voorzien van een zesversnellingsbak. Daardoor is de wagen ook op de lange afstand bovengemiddeld zuinig.
De motor is opgetrokken uit lichte materialen (hoe minder gewicht hoeft te worden verplaatst, hoe zuiniger de wagen). De interne wrijving is zo veel mogelijk verminderd en het motormanagement (de "chip") legt de nadruk op een zo laag mogelijk verbruik.
De rijgeluiden zijn gemiddeld voor een wagen in deze prijsklasse. De wegligging is goed, maar desondanks is rijden met de Urban Cruiser niet zo spannend als het uiterlijk van de wagen wil doen geloven. Uiteindelijk rijdt deze hippe Urban Cruiser even goed als iedere andere Toyota en was dat niet precies de bedoeling?
Conclusie
Is Toyota er in geslaagd een wagen te maken die bijzonder is, maar geen luxeproblemen kent zoals een torenhoog verbruik, matige rijeigenschappen of onbetrouwbare techniek? Om met het laatste te beginnen: de betrouwbaarheid en daarmee de restwaarde zijn bij Toyota altijd een ijzersterk punt, dus ook bij deze Urban Cruiser.
Daarbij is de vormgeving stoer en opvallend, alhoewel het aan bijzondere accessoires of zelfs maar spannende kleuren ontbreekt. Zoals Toyota belooft, haalt de Urban Cruiser maximale binnenruimte uit minimale buitenmaten, maar dit wordt teniet gedaan door de kleine voorzetels en een stuurwiel dat onvoldoende verstelbaar is.
In vergelijking met de concurrentie onderscheidt de Urban Cruiser zich vooral door het lage verbruik en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Mede door de riante standaarduitrusting is de Urban Cruiser duurder, maar biedt wel meer waar voor z'n geld. Degelijk én bijzonder dus!
- Zuinig en vlot
- Stoere verschijning
- Degelijke Toyota-techniek
- Grote draaicirkel
- Stuurwiel onvoldoende verstelbaar
- Kleine voorzetels / lage hoofdsteunen