28 maart 2018
Toyota RAV4

Toyota RAV4

Toyota introduceert vijfde generatie RAV4

Autozine
28 maart 2018 | Op 28 maart 2018 onthult Toyota de volledig nieuwe, vijfde generatie van zijn SUV RAV4 op het Internationale Autosalon van New York. Als eerste RAV4 die op het TNGA-platform is gebouwd, zet hij een stap voorwaarts op het gebied van motortechnologieën, dynamische prestaties, intelligente veiligheidsvoorzieningen en globale kwaliteit, terwijl hij tegelijk trouw blijft aan zijn indrukwekkende erfgoed als grondlegger van het SUV-segment.
 

De robuuste stijl van de nieuwe RAV4 laat geen twijfel bestaan over het gespierde en capabele karakter dat aan de basis lag van Toyota's benadering voor de jongste generatie van 's werelds populairste SUV. Wendbaarheid is altijd al een troef geweest van de RAV4 en stond ook bij het nieuwe design centraal. Met zijn lengte van 4.600 millimeter wijkt het nieuwe model trouwens maar lichtjes af van zijn voorganger. Maar terwijl de voorste en achterste overhang korten werden, groeide de wielbasis met 30 mm om een ruimer en comfortabeler interieur te creëren. Ook de bagageruimte werd uitgebreid en maakt van veelzijdigheid haar stokpaardje dankzij de neerklapbare achterbank, de dubbele koffervloer en de zijdelingse opbergnetten. De breedte steeg met 10 millimeter tot een totaal van 1.855 millimeter, waardoor het interieur comfortabeler en ruimer werd voor de inzittenden.

Toyota RAV4

De nieuwe RAV4 wordt verkrijgbaar met twee TNGA-motoren, die allebei zuiniger en krachtiger werden dan in de huidige RAV4. De nieuwe hybrideaandrijving met 2,5-litermotor combineert zuinigheid en beperkte emissies met een stillere werking, meer vermogen en een alertere respons. Een nieuwe 2.0-benzinemotor wordt eveneens verkrijgbaar en kan naar keuze aan een handgeschakelde of automatische transmissie worden gekoppeld.

Het weggedrag werd van zijn kant verbeterd dankzij de gevoelig performantere vierwielaandrijvingen waarmee de nieuwe RAV4 kan worden uitgerust. Voor de hybrideversie ontwikkelde Toyota een volledig nieuwe elektrische aandrijving, die het vermogen van het hybridesysteem optimaal benut door met een tweede elektromotor de achterwielen aan te drijven. Zo genereert het systeem meer koppel, gaat het energieverliezen tegen, verlaagt het de verbruikscijfers en biedt het uitstekende AWD-prestaties in alle rijomstandigheden. Voor de 2.0-benzineversie werd de nieuwe, mechanische vierwielaandrijving eveneens verbeterd, met een dubbele koppeling en loskoppelbare achteras voor de versies met automaat.

Toyota RAV4

Met zijn lage zwaartepunt en geoptimaliseerde gewichtsverdeling versterkt het TNGA-platform ook de dynamische capaciteiten van de RAV4, met een stijvere koetswerkconstructie en nauwkeurigere, stabielere en alertere respons op de bestuurdersinput.