Toyota Prius (2009 - 2015)
Japans vernuft
De Toyota Prius heeft het groene-imago te danken aan de zogenaamde "hybride"-aandrijving. Een traditionele benzinemotor is vooral efficiënt bij een constante, hoge snelheid en op de lange afstand. Een elektromotor leent zich juist goed voor het afleggen van korte afstanden bij lage snelheid. Een hybride-wagen combineert beide om in alle omstandigheden zo zuinig mogelijk te zijn.
De benodigde stroom voor de elektromotor wordt opgewekt door de benzinemotor. Bovendien wordt energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij remmen of uitrollen omgezet in elektriciteit. De Prius hoeft dus nooit te worden opgeladen aan het stopcontact.
Efficiency
Voor deze derde generatie van de Prius is het hybride-principe niet veranderd, maar wel verfijnd. De nieuwe Prius is tegelijkertijd sterker en zuiniger geworden. Dat is bereikt door gewicht te besparen, de stroomlijn te verbeteren en waar mogelijk de efficiency te verhogen.
En vooral dat laatste gaat ver; zo is de waterpomp vervangen door een elektrisch exemplaar zodat deze gemakkelijk kan worden uitgeschakeld wanneer de situatie dat toelaat. De koplampen gebruiken LED-techniek, want dat verbruikt minder stroom.
Een leuk detail: optioneel is de Prius te voorzien van een zonnepaneel in het dak, waarmee een vin wordt aangedreven die koele lucht in de wagen blaast. Bovendien kan de airconditioning met de afstandsbediening worden geactiveerd, zodat het interieur al afgekoeld is voor het instappen.
Ook bij de productie wordt het milieu zo veel mogelijk ontzien. De accu's worden lokaal ingekocht in Japan (dat bespaart een reis rond de wereld). De gebruikte kunststof is niet op oliebasis, maar is gemaakt van plantenresten. Daarbij worden veel gerecycleerde materialen in de nieuwe Prius verwerkt.
Interieur
Bij zo'n vooruitstrevende wagen hoort natuurlijk een futuristisch interieur. In de testwagen is dat uitgevoerd in lichte kleuren, wat het gevoel nog eens versterkt dat dit een schone wagen is. De ruimte in het interieur is heel gewoon voor een wagen van deze omvang en dat is een groot compliment: het betekent dat alle bijzondere techniek geen extra ruimte inneemt. Ook de kofferruimte is met 1.120 liter gemiddeld groot voor een wagen in dit segment.
Gezien de prijs is de uitrusting compleet te noemen, afhankelijk van de gekozen uitvoering zijn zelfs functies leverbaar die tot voor kort alleen waren voorbehouden aan wagens die dubbel zo veel kosten.
Denk daarbij aan "head-up display" (projectie van de snelheidsmeter in de voorruit), "pre-crash safety" (een radar kijkt mee met de bestuurder, waarschuwt als zich gevaarlijke situaties voordoen en/of remt zelf), en radar gestuurde cruisecontrol (automatisch afstand houden tot de voorligger). Iedere Prius is voorzien van een automatische versnellingsbak.
Rijeigenschappen
Druk de startknop in en er gebeurt ogenschijnlijk niets. Er klinkt geen motorgeluid, alleen een breed display onder de voorruit komt tot leven. Hierin verschijnen de snelheidsmeter, de verbruiksmeter en allerlei andere informatie over het hybride-systeem. De benzinemotor zal pas starten wanneer dat nodig is, wegrijden doet de Prius in volmaakte stilte op de elektromotor.
De computer bepaalt wanneer welke aandrijving het beste kan worden gebruikt. Dit is echter te beïnvloeden met drie knoppen op de middenconsole.
Dat de Prius III over een sterkere benzinemotor (98 pk / 142 Nm) beschikt dan de voorgangers, is duidelijk te merken in de "Power"-modus. In deze stand reageert de Prius gretig op het gaspedaal en zijn de prestaties prima.
Nu vullen de elektromotor en de benzinemotor elkaar aan om maximaal te presteren. De wagen voelt zelfs een stuk sneller en gretiger dan de cijfers in de brochure (0-100 km/u in 10.4 seconden) doen vermoeden!
Tegelijkertijd is merkbaar dat de Prius niet is gemaakt om hard mee te rijden. In combinatie met de hier gereden 15 duims velgen is de besturing zeer indirect, zodat de wagen niet goed is aan te voelen en in snelle bochten vaak kleine stuurcorrecties nodig heeft. Daarbij is het onderstel zo zacht dat de Prius gemakkelijk overhelt in de bocht. Hard rijden kan wel, maar dit eco-model is daar duidelijk niet voor bedoeld.
Met een stevige rijstijl in de "power"-modus kwam het gemiddelde verbruik uit op 5,1 liter per 100 km.
Verbruik
In de eco-modus staat brandstof besparen voorop. De hybride-aandrijving speelt hier op in, de respons op het gaspedaal is indirect en zelfs de airconditioning springt efficiënter met energie om. In deze modus rijdt en presteert de Prius nog steeds verdienstelijk.
De kalme reactie op het gaspedaal en het zachte onderstel zorgen er samen voor dat de Prius zich bij uitstek leent voor een ontspannen rijstijl. Alleen op slecht wegdek zorgen de speciale (15") eco-banden voor storend veel rolgeluiden.
Wie in de eco-modus de rijstijl helemaal aanpast kan een beduidend lager verbruik halen dan de door Toyota beloofde 4,0 liter per 100 km. Op een traject met voornamelijk binnenwegen wees de verbruiksmeter 3,1 liter per 100 km aan, maar na een bergachtig parcours steeg het gemiddelde tot 3,8 liter per 100 km.
Speciaal voor het rijden in de stad is een "EV"-modus beschikbaar. Dit is waar de Prius zich nadrukkelijk onderscheidt van andere hybride-wagens, die slechts een elektrische hulpmotor hebben. De Toyota Prius is een zogenaamde "full hybrid" en kan daarom desgewenst op alleen de elektromotor rijden. Met een volle accu houdt de Prius dit ongeveer 3 km vol met een maximumsnelheid van 50 km/u. Het verbruik bedraagt dan 0,0 liter per 100 km!
Conclusie
Is de Toyota Prius nog steeds de voorloper die de naam doet vermoeden? Ja, en zelfs meer dan dat. Net als de voorgangers maakt ook de nieuwe Prius zo'n enorme stap vooruit dat de meeste andere wagens op slag hopeloos verouderd lijken.
De hybride-techniek is verbeterd waardoor de Prius niet alleen significant sneller en zuiniger is dan de voorganger, maar ook de concurrentie een stap voor blijft. Dat begint met vooruitstrevende techniek die het leven aangenamer en veiliger maakt. In vergelijking met andere wagens die dezelfde prestaties, dezelfde binnenruimte en hetzelfde comfort bieden, is de Prius sensationeel veel zuiniger. Dit vraagt geen enkele consessie van de bestuurder en gaat niet ten koste van de binnenruimte. Daar is maar één omschrijving voor: Japans vernuft!
- Uiterst comfortabel
- Prima prestaties, extreem zuinig
- Vooruitstrevende, bruikbare techniek
- Veel bandengeluiden op slecht wegdek
- Irritant piep-signaal bij achteruitrijden
- Voorzetels onvoldoende verstelbaar (zit te dicht op het stuur)