Toyota Prius (2009 - 2015)
Verkoop Toyota Prius loopt op tot 200.000 stuks
De full hybrid-Prius viert zijn eerste decennium op de Europese markt met een indrukwekkende verkoopstijging en baant zich zo een weg tussen de gebruikelijke middenklassemodellen.
In mei 2008 overschreed de totale Europese verkoop van de Prius de kaap van 100 000 stuks. Dit cijfer verdubbelde in slechts twee jaar tijd. Verwacht wordt dat tegen dit najaar de wereldwijde verkoop van dit voertuig tot 2 miljoen exemplaren zal oplopen.
In België zijn er reeds 5.376 Priussen ingeschreven sinds de lancering van het model 10 jaar geleden. Bijna de helft, 2037, zijn van de 3de generatie Prius die pas een jaar geleden op de Belgische markt werd geïntroduceerd.
De eerste Prius-generatie werd in 1997 in Japan gelanceerd en groeide uit tot het eerste in serie gebouwde hybridevoertuig dat in 2000 op de Europese markt werd geïntroduceerd. In de afgelopen tien jaar steeg het aantal Europese landen waarin de Prius wordt verkocht van 13 tot 38.
Naast talloze andere prestigieuze prijzen, kenden Europese, Japanse en Amerikaanse autojournalisten de Prius de titel van 'Auto van het Jaar' toe. Het wereldwijd erkende Hybrid Synergy Drive-systeem is een van de meest succesvolle aandrijflijnen in de geschiedenis van de Internationale Motor van het Jaar, met tot op heden een totaal van 11 bekroningen.
De drie Prius-generaties kenden niet alleen aanzienlijke verbeteringen aan de opeenvolgende ontwikkelingen van zijn Hybrid Synergy Drive-aandrijving, maar zagen ook de perceptie van de full hybrid -technologie bij klanten sterk veranderen.
Eigenaars van de eerste Prius-generatie waren overtuigd door het unieke concept en de technologische innovatie van de wagen. Kopers van de tweede generatie waren enthousiaste voorstanders van nichetechnologieën en bleven, ondanks de mening van anderen, gepassioneerd door het Prius-concept. Bezitters van de derde generatie echter beschouwen de Prius als een volwaardig middenklassemodel met wegprestaties en dynamische kwaliteiten die niet onder moeten doen voor die van andere concurrenten binnen het D-segment.