5 maart 2018

Toyota

Toyota start nieuwe fase in Europese motorenstrategie

5 maart 2018 - Tijdens een directievergadering met de pers aan de vooravond van het autosalon van Genève heeft Toyota de volgende stap in zijn Europese motorstrategie uit de doeken gedaan. De nieuwe Auris-generatie, die volgend jaar in Burnaston zal worden gebouwd, zal keuze bieden uit drie motoren, waaronder twee hybrideversies (HEV): 1.2 Turbo - rechtstreeks ingespoten viercilinder turbobenzinemotor (116 pk), 1.8 HEV - HEV-systeem van de vierde generatie, identiek aan dat van de Prius en C-HR (122 pk) en 2.0 HEV - nieuw en krachtiger HEV-systeem, TNGA 2.0 HEV (180 pk).

Net zoals Toyota in 2016 besliste om de C-HR zonder dieselversie te lanceren, zal ook de nieuwe Auris enkel worden aangeboden met benzine- en hybridemotoren. Door de sterke vraag naar HEV-versies van zijn kernmodellen zal Toyota de dieselmotoren in 2018 uit al zijn personenwagens schrappen.

Toyota

In 2017 namen de hybrideversies 41 procent (406.000 wagens) van de totale TME-verkoop voor hun rekening, een stijging met 38 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dieselmotoren maakten in 2017 nog geen 10 procent van de totale verkoop uit.

Toyota zal wel dieselmotoren blijven aanbieden in zijn bedrijfsvoertuigen (Hilux, Proace en Land Cruiser) om aan de behoeften van zijn klanten te voldoen.

Johan van Zyl, directeur en CEO van Toyota Motor Europe, gaf tekst en uitleg: "Toyota verricht al meer dan twintig jaar pionierswerk op het vlak van hybridemotoren. Dat maakt ook dat deze HEV-versies al verscheidene jaren het leeuwendeel van de verkoop uitmaken. Wat ons jongste model betreft, de Toyota C-HR, werd vorig jaar 78 procent van de verkochte exemplaren geleverd met een hybridemotor. In het kader van onze strategie inzake geëlektrificeerde voertuigen, breiden we ons gamma progressief uit met een tweede, krachtigere 2,0-liter motor. Dit uitgebreide HEV-gamma, dat voor het eerst wordt geïmplementeerd in de Auris, is een natuurlijke reactie op de vraag van onze klanten. De verkoopcijfers van onze hybridewagens staan nu reeds op het niveau van die voor dieselwagens in 2015. Sindsdien ligt de hybrideverkoop ver boven de dieselverkoop. Bij de bedrijfsvoertuigen, waar de persoonlijke en zakelijke behoeften (bv. koppel en laadvermogen) nog anders liggen, zullen we de nieuwste dieseltechnologieën blijven aanbieden."