11 mei 2020
 

Toyota Highlander

Toyota Highlander komt naar Europa

Autozine
11 mei 2020 | De Toyota Highlander komt naar Europa. De grote SUV zal exclusief leverbaar zijn met een volledig hybride aandrijflijn en is, samen met de D-segment RAV4, de C-segment C-HR en de aangekondigde B-segment Yaris Cross, de nieuwste telg van de Europese SUV-familie van Toyota. Dankzij het GA-K-platform van Toyota combineert de Highlander alle Toyota SUV-kenmerken voor comfort, rijgedrag en veiligheid met de lage uitstoot van hybride aandrijflijnen, brandstofefficiëntie en intelligente vierwielaandrijving, ruimte-indeling naar wens en een sleepcapaciteit van 2 ton.
MeFirst

De Highlander Hybrid is 4.950 mm lang en is uitgerust met opvallende 20" lichtmetalen velgen. De Highlander Hybrid is een echte 7-zitter; het 180 mm schuifbereik van de tweede rij zitplaatsen verzekert dat twee volwassenen comfortabel op de derde rij kunnen zitten en eenvoudig kunnen in- en uitstappen. De bagageruimte van 658 liter is toegankelijk via een sensorbestuurde elektrische achterklep. Deze bagageruimte en de bijkomende ondervloerse opbergruimte kunnen drastisch worden uitgebreid door zowel de derde als de tweede rij zitplaatsen volledig neer te klappen, waardoor het laadvermogen naar 1.909 liter stijgt.

Toyota Highlander

Het interieur is leverbaar in de kleurstellingen Black of Graphite en is uitgerust met heel veel opbergvakken verspreid over de cabine. Bovendien zijn er USB-stroompunten voorzien voor de eerste en tweede rij zitplaatsen. De uitrusting omvat een 12,3" multimediadisplay op de middenconsole met satellietnavigatie, een head-up display, Apple CarPlay en Android Auto, draadloos telefoon opladen, stoelventilatie en een schakelbare digitale achteruitkijkspiegel die een ruim zicht naar achter toont zonder gestoord te worden door een hoofdsteun of andere inzittenden.

De volledig hybride aandrijflijn van de 4de generatie Highlander combineert een 2,5-liter Atkinson benzinemotor met elektromotoren vooraan en achteraan; waarbij de achtermotor de Toyota-SUV voorziet van AWD-i (All-Wheel Drive-intelligent) en een nikkelmetaalhydride systeembatterij onder de stoelen van de tweede rij. Het totale systeemvermogen bedraagt 244 DIN pk gecombineerd met CO2-emissies van 146 g/km en 6,6 l/100km (WLTP-cyclus) of 117g/km en 5,2 l/100km (gecorreleerde NEDC). Via een Drive Mode Select-schakelaar kan de bestuurder kiezen tussen ECO, NORMAL, SPORT en TRAIL als rijmodus. Deze modi zijn alle vier te gebruiken wanneer de auto in de apart inschakelbare EV-modus werkt.

De nieuwe Highlander Hybrid is uitgerust met de recentste 'Toyota Safety Sense', een verzameling actieve veiligheidssystemen die ontworpen zijn om aanrijdingen in een groot aantal verkeerssituaties te voorkomen of beperken. Het Toyota Safety Sense-veiligheidspakket van de Highlander omvat een Pre-Collision System (PCS) met actieve stuurbekrachtiging om botsingen te vermijden, met voetgangersdetectie overdag en 's nachts en fietsdetectie overdag, Full Range Adaptive Cruise Control (ACC), ACC met Road Sign Assist (RSA), Lane Tracing Assist (LTA), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA).

De Toyota Highlander Hybrid zal vanaf begin 2021 te koop worden aangeboden op de Europese markten.

Ik wil van mijn auto af
 

Info

Reacties