23 februari 2018
Feedback
Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo ondergaat facelift

Autozine
23 februari 2018 | De vernieuwde TOYOTA AYGO beleeft zijn werelddebuut op het autosalon van Genève 2018. In 2017 behoorde de AYGO nog tot de meest verkochte modellen in het A-segment, met meer dan 85.000 verkochte exemplaren en een segmentaandeel van 6,6%. De vernieuwde AYGO behoudt zijn 'X'-signatuur vooraan, maar de tweedimensionale look werd verder uitgewerkt tot een krachtiger, driedimensionaal architectuurelement. De nieuwe neus onderscheidt zich door hertekende Keen Look-lichtblokken vooraan, met geïntegreerde leddagrijlichten (DRL) om de onmiddellijk herkenbare look van de AYGO te versterken.
 

Het onderste deel vormt een frame rond het radiatorrooster en benadrukt de stabiele look en de wendbaarheid die inherent zijn aan een compact model, terwijl de afwerking onder de lampen (verkrijgbaar in Zwart, Glanzend zwart en Zilver) de breedte van de auto in de verf zet.

Toyota Aygo

In profiel gaat de meer driedimensionale vormgeving van de neus hand in hand met nieuw ontworpen lenzen voor de achterlichtblokken om de voor- en achterkant van de auto visueel met elkaar te verbinden en de indruk van voorwaartse beweging en dynamisme te versterken.

Achteraan geven de nieuwe leddagrijlichten de AYGO een verfijnde aanblik die het model onmiddellijk herkenbaar maakt. De unieke lichtsignatuur creëert de indruk van een compact passagierscompartiment boven een bredere bumperzone onderaan om de breedte en stabiliteit van de auto te benadrukken.

De nieuwe koetswerkstijl wordt aangevuld met twee nieuwe koetswerkkleuren (Magenta en Blue) terwijl technisch ogende wieldoppen en 15" lichtmetalen velgen met een uniek design voor elk uitrustingsniveau de hoogwaardige uistraling van de gefacelifte AYGO versterken.

In het interieur zorgt de opgewaardeerde lay-out van het instrumentenbord voor een meer driedimensionaal effect en een nieuwe verlichtingskleur. Er werd ook een kleurschema in Quartz Grey en Piano Black geïntroduceerd en voor de meeste uitrustingsniveaus werden nieuwe zetelstoffen ontworpen.

Van het basisniveau x over het middenniveau x-play tot het topniveau x-clusiv: elk uitrustingsniveau werd uitgekiend om te beantwoorden aan de wensen en behoeften van de verschillende doelgroepen. De versie x-play staat centraal in de gammastrategie voor de nieuwe AYGO. Ze kan worden aangevuld met verscheidene opties zodat klanten hun wagen op hun persoonlijke smaak kunnen afstemmen. De x-play-versie biedt uitzonderlijk veel waar voor haar geld dankzij de uitgebreide standaarduitrusting met onder meer airconditioning en het x-touch-multimediasysteem met 7" scherm.

De nieuwe topversie x-clusiv bouwt voort op de standaarduitrusting van de x-play en vult ze aan met een opvallend tweekleurenschema met keuze uit drie sferen, unieke 15" lichtmetalen velgen met dubbele spaken, zetels met een deels lederen bekleding, een automatische airconditioning, een sleutelvrij instapsysteem en Toyota Safety Sense. Daarnaast zullen twee speciale reeksen, x-cite en x-trend, het AYGO-gamma op regelmatige basis opfrissen.

x-cite is de meest opvallende versie in het AYGO-gamma dankzij het unieke tweekleurige koetswerk in de tint Magenta, de specifieke, volledig zwarte 15" lichtmetalen velgen, de zetelstof Manhattan met stiknaden in de kleur Magenta, de inzetstukken in koetswerkkleur voor de verluchtingsroosters en de versnellingspookknop, evenals de pianozwarte afwerking voor het instrumentenbord en de rand rond de versnellingspook.

Klanten die een meer dynamische variant van Toyota's stadswagen zoeken, kunnen zich laten verleiden door de versie x-trend. Zijn zwarte koetswerk wordt aangevuld met zwarte sierelementen rond de koplampen, opvallende buitenspiegelkappen in de kleur Cyaan, een unieke set sportieve stickers, speciale 15" lichtmetalen velgen met tien spaken, een deels lederen bekleding en interieurelementen in Cyaan.

De prestaties en dynamiek van de nieuwe AYGO werden verbeterd voor meer wendbaarheid in de stad, zonder dat daarbij werd geraakt aan zijn verbruik. Bovendien gingen de NVH-waarden (lawaai, trillingen en schokken) gevoelig omlaag om het comfort in de wagen te verbeteren.

Ook voldoet Toyota's driecilinder VVT-i-motor met een inhoud van 998 cm³, twaalf kleppen en een dubbele bovenliggende nokkenas voortaan aan de Euro 6.2-normen. Hij werd herwerkt en combineert een balans tussen vermogen en verbruik met een hoger koppel, dat vanaf een lager toerental ter beschikking staat om de rijervaring in het stadsverkeer te verbeteren. Ook beschikt hij over een nieuw injectiesysteem met twee verstuivers per cilinder, een hogere compressieverhouding, een aantal wrijvingsarme onderdelen, een gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en een verbeterde balans om trillingen bij het vrijlooptoerental te vermijden.

De benzinemotor ontwikkelt voortaan 53 kW/72 pk bij 6.000 t/min en een koppel van 93 Nm bij 4.400 t/min. De nieuwe AYGO accelereert van 0 tot 100 km/u in 13,8 seconden en haalt een topsnelheid van 160 km/u. Deze versie ziet haar brandstofverbruik dalen van 4,1 naar 3,9 l/100 km (NEDC cyclus), goed voor een reductie van de CO2-uitstoot met 5 g/km tot nauwelijks 90 g/km. Vlg. de nieuwe homologatie procedure zal deze uitstoot 93 g/km bedragen. Dit is gebaseerd op het reglement EC 2017/1153 alsook het amendement EC 2017/1231 - in afwachting van definitieve homologatie

Als aanvulling op die verbeterde motorprestaties en efficiëntie werd de afstelling van de ophanging herzien en werd de software van de stuurinrichting bijgewerkt zodat de nieuwe AYGO sneller en nauwkeuriger reageert op de input van de bestuurder om een nog levendiger rijgedrag neer te zetten en het rijplezier in de stad te verhogen.

Door ook extra dichtings- en absorptiematerialen toe te voegen aan het dashboard, de A-stijlen, de deuren en de koffer hebben de ingenieurs de NVH-waarden in het interieur sterk teruggedrongen over een brede waaier aan toerentallen.

Toyota Safety Sense verenigt diverse actieve veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Bij snelheden tussen ongeveer 10 km/u en 80 km/u detecteert het 'pre-collision-systeem' (PCS) voorliggers en beperkt het het risico op kop-staartaanrijdingen. Zodra het systeem een dreigende aanrijding detecteert, maant het de bestuurder met auditieve en visuele waarschuwingen aan tot remmen.

PCS bereidt het remsysteem zelfs voor om extra remkracht te leveren wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt. Als de bestuurder niet op tijd reageert, remt het systeem de wagen automatisch af om de snelheid met ongeveer 30 km/u Resultaten behaald tijdens tests met een wagen die 30 km/u reed en een stilstaande wagen. De werking van het systeem is afhankelijk van de rijomgeving (inclusief wegdek en weer) en de toestand van de wagen. te vertragen of de wagen zelfs helemaal tot stilstand te brengen. Zo voorkomt het de aanrijding of vermindert het de kracht van de impact.

De rijstrookassistent (Lane Departure Alert, LDA) volgt de rijstrookmarkeringen en helpt ongevallen en frontale botsingen bij het veranderen van rijstrook te vermijden. Wanneer de wagen van zijn rijstrook begint af te wijken zonder dat de richtingaanwijzers werden geactiveerd, waarschuwt LDA de bestuurder met een geluidssignaal en een verklikker.