Toyota Avensis Wagon (2003 - 2008)
Directieniveau
Het verschil tussen een "gewone" Avensis en een "Executive"-variant is snel duidelijk. Het interieur is opgetrokken uit crème-leder, chroom en hout. Het gebruik van al die materialen is echter weinig creatief. Het lijkt alsof de makers dachten dat voldoende hout en leder vanzelf een chique ambiance maakt. Alhoewel ze daar zeker gelijk in hebben, had een zekere mate van creativiteit de auto van chique naar exclusief weten te tillen. De "Executive" is er niet minder luxueus om.
Aan de basis staat het "Terra" model met onder andere: negen airbags, een sublieme geluidsinstallatie, boordcomputer en airconditioning. Op het volgende niveau "Luna" wordt de airconditioning links/rechts gescheiden uitgevoerd (met een handige knop om de functie uit te schakelen wanneer wordt gereden zonder passagier) en doet een prima werkende regensensor zijn intrede.
De "Executive" voegt aan dit alles het genoemde lederen interieur, met elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, toe. Alleen parkeerhulp mist, maar dat is gezien de prima overzichtelijke koets overbodig. De rijeigenschappen geven ongeacht de uitvoering al het gevoel van een luxe reisauto, maar dit interieur doet daar nog eens een flinke schep bovenop. Het optionele DVD-gebaseerde navigatiesysteem bovendien weet prima de weg te vinden door het regenachtige Barcelona, waarna de snelle fotograaf ondanks de talrijke verbodsbordjes toch een foto weet te scoren bij Gaudi's "Temple de la Sagrada Familia".
Wagon
Het grootste verschil tussen de sedan en de stationcar is uiteraard de ruimte. Vooral de beenruimte achterin behoort, net als bij de sedan, tot de ruimste in de klasse. De bagageruimte van de "wagon" meet standaard 520 liter, opnieuw precies hetzelfde als de sedan. Daarbij komen een aantal handige "verborgen" vakken onder de laadvloer. Op die manier wordt loze ruimte, die anders verloren zou gaan omdat de laadvloer vlak moet lopen, toch nog nuttig gebruikt. De bagageruimte is bekleed in de kleur van het interieur met een stof die duurzaam aanvoelt.
Om tot de maximale laadcapaciteit van 1.500 liter te komen (ruim, maar geen topper), moet de achterbank in een aantal stappen worden opgeklapt. Eerst wordt de zitting losgemaakt en tegen de voorstoelen geklapt. Nadat de hoofdsteunen uit de rugleuning van de achterbank zijn genomen (in een opbergruimte hiervoor is niet voorzien), kan ook de zitting in twee ongelijke delen worden opgeklapt.
Eventueel kunnen de achtergordels nog uit de geleiders worden genomen, om de bagageruimte optimaal bereikbaar te maken via de achterportieren. De hele procedure is snel en eenvoudig uit te voeren, maar gezien de enorme stap voorwaarts die Toyota met de Avensis heeft gezet, is het jammer dat op dit gebied geen vernieuwing is te bespeuren.
D-4D diesel
Voor de test van een zakelijke uitvoering, valt de keuze op een dieselmotor. Uiteraard is de stationwagon ook met de 2.0 en 1.8-liter benzinemotor leverbaar. Terwijl deze laatste krachtbron bijna een openbaring is dankzij een zeer rustige loop, prima prestaties en een ongekend laag verbruik, valt over de D-4D diesel nauwelijks nieuws te melden. De 2-liter diesel doet zijn werk naar behoren, maar blinkt nergens op uit. De 116 pk/280 Nm zijn voldoende voor nette prestaties, een keurig verbruik en een beschaafd geluidsniveau.
In de stad kan (met veel toeren) snel worden ingevoegd, op de snelweg is vlot inhalen zonder terugschakelen geen probleem. De diesel toont echter weinig karakter. De motor functioneert prima, maar rijplezier is ver te zoeken bij deze diesel.
De overige rijeigenschappen liggen op hetzelfde hoge niveau als bij de sedan. Dat betekent een prima onderstel dat snel en veilig rijden mogelijk maakt, maar de auto bij kalm en beheerst rijden het gedrag van een ware reislimousine geeft. Het onderstel is iets stugger dan dat van de sedan, om hetzelfde weggedrag te garanderen bij een zware lading.
Conclusie
Met de Avensis stationwagon is de nieuwe Toyota direct bij introductie leverbaar in vele uitvoeringen voor even zoveel kopers. Zowel het uiterlijk als het innerlijk van deze zakelijke Avensis scoren een dikke voldoende.
Wel valt direct op dat Toyota niet de moeite heeft genomen deze stationwagon te voorzien van een ingenieuze constructie om ruimte te besparen of extra gebruiksgemak te bieden. Gelukkig scoort de "wagon" op alle andere punten even goed als de sedan, zodat ook de zakelijke rijder kan genieten van de enorme voorsprong die Toyota heeft geboekt met de nieuwe Avensis.
- Betrouwbaar en probleemloos
- Executive-uitvoering overtuigt als luxe-auto
- Goede maar karakterloze diesel
- Geen vernieuwende of ruimtebesparende systemen