18 september 2010
Toyota Auris (2006 - 2012)
Nieuws

Toyota Auris (2006 - 2012)

Toyota vernietigt meest vervuilende dieselwagen

18 september 2010 - Op zaterdag 18 september haalde Toyota Belgium de meest vervuilende dieselwagen van de Belgische wegen door hem tot schroot te herleiden. De eigenaar van de wagen, David Jacquet uit Housse (provincie Luik), kreeg een gloednieuwe hybride Toyota Auris in de plaats. De 'winnaar' kwam als meest vervuilende uit de bus nadat de CO2, HC, NOx, CO en roetuitstoot van verschillende voertuigen werden gemeten door een professor in het bijzijn van een gerechtsdeurwaarder. De roetuitstoot van het winnende voertuig uit 1982 bedroeg 330 mg/m3, 30 keer hoger dan die van een moderne dieselmotor en zelfs 60 keer hoger dan die van een hybride.

Op 4 september ging Toyota Belgium via radiospots op zoek naar de meest vervuilende dieselwagen in België. Bestelwagens, lichte vrachtwagens en terreinwagens werden niet toegelaten. Meer dan 1.200 personen schreven uiteindelijk hun auto in. Hieruit werden op basis van de cilinderinhoud, leeftijd, verbruik en kilometerstand van hun voertuig 20 kandidaten gekozen voor de finale die plaats vond op zaterdag 18 september.

Toyota Auris (2006 - 2012)

Met deze actie wil Toyota duidelijk maken dat er alternatieven bestaan voor diesel. Momenteel kiest meer dan 75% van de Belgen die een nieuwe auto kopen voor een dieselmotor omdat ze denken dat dit goedkoper, minder vervuilend en een betere investering is. Voor mensen die minder dan 25.000 km per jaar afleggen en geregeld in druk of stadsverkeer rijden, is het voordeliger om met een hybride te rijden. Zeker 50% van de Belgische bevolking beantwoord aan dit profiel, wetende dat we gemiddeld ongeveer 15.000 km per jaar afleggen met onze auto en dat ons land één van de meest verstropte wegennetten heeft van Europa. Dit wil zeggen dat minstens 25% van de Belgen een verkeerde keuze maakt bij de aankoop van een nieuwe wagen.

Kiezen voor een benzine hybride in plaats van een diesel zou voor deze personen niet alleen goedkoper zijn, ze zouden er ook het milieu minder mee belasten. Om de hardnekkige vooroordelen over de voordeligheid en milieuvriendelijkheid van diesel te weerleggen, organiseert Toyota nog een tweede campagne, waarbij de verschillende mythes rond diesel worden aangepakt. Zo zijn er verschillende filmpjes te bekijken op de site Toyota.be waarin de voordelen van de hybride technologie worden uitgelegd.