Publicatiedatum: 15 juni 2010
Toyota Auris Hybrid
Test

Toyota Auris Hybrid

Groene energie

Test - Hybride wagens hebben zich de laatste jaren meer dan bewezen. Dankzij een combinatie van twee motoren, biedt de hybride wagen het beste van twee werelden. Een elektromotor is zuinig in de stad, een benzinemotor is juist efficiƫnt op de lange afstand. Tot nu toe hadden hybrideauto's echter een bijzonder uiterlijk en dito prijskaartje. Dat ging menigeen een stap te ver. Daarom is de vertrouwde Toyota Auris er nu ook als hybride. Weet Toyota de drempel tot hybride rijden definitief te verlagen?

Geef de ogen eens goed de kost. Inderdaad, een aardig uitziende wagen maar verder niets bijzonders. En daar is het Toyota precies om te doen! Tot nu toe hadden hybride wagens niet alleen bijzondere techniek, maar ook een bijzondere vormgeving. Dat was voor sommigen te opvallend of te veel een uithangbord dat de eigenaar van de wagen de wereld wil verbeteren. De Auris Hybride daarentegen, is een heel gewone middenklasser.

Vertrouwd

Ook binnenin doet de Auris Hybride meteen vertrouwd aan. In tegenstelling tot de Toyota Prius hier geen futuristische cockpit, maar hetzelfde praktische interieur als in iedere andere Auris. Denk daarbij aan een fraaie, zwevende middenconsole met daaronder bergruimte en een handig dubbel dashboardkastje.

Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris Hybrid

De Auris heeft recent een facelift ondergaan, waardoor de gebruikte materialen merkbaar van hogere kwaliteit zijn geworden. Ondanks de facelift is het audio- en navigatiesysteem iets verouderd ten opzichte van de concurrentie. Met name een iPod-interface schittert door afwezigheid.

Bij het eerste ontwerp van de Auris was nooit rekening gehouden met hybride-aandrijving. Desondanks biedt ook de Hybrid voor- en achterin volop ruimte. Alleen de bagageruimte is een fractie kleiner dan gebruikelijk, maar nog steeds voorzien van een slimme dubbele laadvloer. De achterbank kan gewoon worden opgeklapt voor maximale laadruimte (753 liter).

Hybride

Eenmaal achter het stuur valt op dat de Auris Hybrid geen toerenteller heeft, maar een "krachtmeter". Onder de motorkap liggen twee motoren en twee toerentellers zou onoverzichtelijk zijn. De "krachtmeter" geeft weer hoeveel vermogen wordt gebruikt, ongeacht hoe dit wordt opgewekt.

De computer bepaalt welke motor wanneer het meest efficiënt is. In de regel is dat bij stadsverkeer de elektromotor. De Auris Hybrid kan 2 km lang, met een maximumsnelheid van 50 km/u, geheel elektrisch rijden. De benzinemotor is juist het meest efficiënt op de snelweg. Wanneer nodig kunnen beide krachtbronnen tegelijk worden gebruikt, bijvoorbeeld om snel te accelereren. De stroom die nodig is voor de elektrische motor wordt opgewekt tijdens het rijden (voornamelijk bij uitrollen en remmen); de Auris Hybrid hoeft dus nooit aan het stopcontact.

Toyota Auris Hybrid

Rijeigenschappen

Wie geen interesse heeft in de bijzondere techniek, kan de extra informatie straffeloos negeren. Rijden met de Auris Hybrid vraagt geen speciale vaardigheden. Sterker nog, omdat de wagen standaard is voorzien van een automatische versnellingsbak, is de Hybrid eenvoudiger te rijden dan een gewone Auris!

Toch zorgen de eerste kilometers voor een bijzondere ervaring. Na het indrukken van de startknop, verraden alleen een paar controlelampjes dat de wagen "aan" is. In het interieur heerst volmaakte stilte. De benzinemotor wordt namelijk pas ingeschakeld wanneer deze nodig is. Wegrijden doet de Auris Hybrid op de elektromotor. Pas boven de 50 km/u springt de benzinemotor, vrijwel onmerkbaar, bij.

Toyota Auris Hybrid

Prestaties

De prestaties zijn vergelijkbaar met die van een gewone Auris. Alleen de manier waarop de prestaties worden neergezet verschilt. Bij een tussensprint worden beide motoren gecombineerd en daarom lijkt het alsof de Auris Hybrid altijd wind mee heeft. De traploze ("CVT") automaat laat een enkele keer een zeurderig geluid horen als de elektronica probeert een ideale overbrengingsverhouding te vinden.

Toyota Auris Hybrid

Geluiden van de rijwind en banden (met lage rolweerstand) zijn gelijk aan die van de gewone Auris. De accu's die nodig zijn voor de hybride-aandrijving maken een Hybrid significant zwaarder dan een gewone Auris.

Toyota heeft de besturing en het onderstel goed aangepast op dit extra gewicht. Daarom heeft ook de Auris Hybride een sublieme wegligging. Dit is absoluut geen eco-auto die zich vooral leent om langzaam te rijden; in plaats daarvan daagt dit groene model zelfs uit tot vlot bochtenwerk! De uitstekende wegligging betekent bovendien dat de Auris Hybrid in een panieksituatie veilig en voorspelbaar reageert.

Verbruik

Wanneer de rijstijl niet wordt aangepast, verbruikt de Auris Hybrid zo'n 5 liter benzine per 100 km. Voor maximale prestaties kan de "Power Mode" worden ingeschakeld. Dan werken de elektromotor en de benzinemotor tegelijk, om optimaal te kunnen presteren. Bovendien is de reactie op het gaspedaal dan veel alerter en presteert deze hybride prima. Zelfs met een uiterst botte rijstijl, kwam het verbruik niet hoger dan 6 liter per 100 km. Ondanks het royale motorvermogen kan/mag de Auris Hybride geen aanhanger trekken.

Om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden, biedt de Auris Hybrid diverse hulpmiddelen. In "Eco Mode" is de reactie op het gaspedaal zeer terughoudend en gaan alle systemen op "groen". Zo kiest zelfs de airconditioning een extra spaarzame stand.

Toyota Auris Hybrid

De automatische versnellingsbak kent een "B"-stand waarmee op de motor kan worden afgeremd om extra energie op te wekken. Later kan die energie worden benut door bijvoorbeeld in de stad de "EV"-mode in te schakelen en alleen op de elektromotor te rijden. Dan is het verbruik letterlijk nul! Voor alle duidelijkheid: de computer zorgt er voor dat automatisch energie wordt opgewekt en kiest automatisch de meest zuinige krachtbron. Wie dat wil, kan dit zelf beïnvloeden om nog zuiniger te rijden.

Met een aangepaste rijstijl (kalm en gelijkmatig gasgeven), is het door Toyota beloofde verbruik van 4 liter per 100 km daadwerkelijk haalbaar. Daarmee is de Auris even zuinig als de futuristische (en veel kostbaardere!) Prius. Bovendien is de Auris in de praktijk gemakkelijker te verleiden tot een laag verbruik dan de Prius. Dat maakt de Auris niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik.

Toyota Auris Hybrid

Conclusie

Weet Toyota de drempel tot hybride rijden te verlagen met de Auris Hybrid? Ja, zonder enige twijfel. De Auris Hybrid biedt alle vooruitstrevende techniek die de Toyota Prius tot een succes heeft gemaakt. Diezelfde techniek wordt nu aangeboden in een meer vertrouwde verpakking. De ruimte en praktische mogelijkheden van de Auris zijn vrijwel gelijk gebleven, alleen de bagageruimte is een fractie kleiner. De wegligging en veiligheid staan op hetzelfde, hoge niveau als bij de gewone Auris.

In de praktijk biedt de hybride-aandrijving louter voordelen. Het eerste daarvan is dat de Auris Hybrid uitzonderlijk zuinig is. Het beloofde verbruik van 4 liter per 100 km is met een aangepaste rijstijl goed haalbaar. Wanneer de rijstijl niet wordt aangepast, verbruikt de Hybrid zo'n 5 liter per 100 km. Zelfs dan is de Auris Hybrid zuiniger dan de meeste stadswagentjes en superzuinige diesels. Tenslotte biedt de Hybrid, dankzij de hybride-aandrijving, prima prestaties en zelfs meer comfort dan de gewone Auris. Groene energie op z'n best!

voor
  • Extreem zuinig
  • Prima weggedrag
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
tegen
  • Audio- en navigatiesysteem merkbaar verouderd
  • Bagageruimte fractie kleiner dan bij gewone Auris