9 september 2010
Suzuki Swift (2010 - 2017)

Suzuki Swift

Suzuki introduceert nieuwe Swift

Autozine
9 september 2010 | Suzuki onthult de opvolger voor het best verkochte model in zijn gamma: de gloednieuwe Swift De Swift is het model waarmee Suzuki zijn wereldstrategie op gang heeft getrokken. Hij wordt gebouwd in zeven fabrieken wereldwijd en wordt in meer dan honderd landen en regio's verkocht. Er werden ruim 1,8 miljoen exemplaren van verkocht en nooit eerder in de geschiedenis van Suzuki haalde een compact model op zo'n korte tijd de drempel van de een miljoen exemplaren. Suzuki mikt op een jaarlijkse verkoop van ongeveer 100.000 exemplaren in Europa na de lancering in september aanstaande.

Het motto van het ontwikkelingsteam voor de nieuwe Swift was eenvoudig: "More Swift!". Dat motto verwees naar een ontwikkelingsprogramma dat de Swift wilde verbeteren met een lager verbruik, sportievere prestaties en wegligging, een dynamischere styling, een betere afwerking en meer rijplezier.

Suzuki Swift (2010 - 2017)

Het stijlconcept voor de nieuwe Swift is 'dynamisch en energiek'. Hij erft het korte, brede, energieke en compacte koetswerk. Bovendien heeft hij een design dat uitstraling aan meer raffinement koppelt. Langs de voorkant uit de nieuwe Swift zijn energie in een design met unieke rondingen, dat een gevoel van stabiliteit uitstraalt. De nieuwe Swift heeft een totale lengte van 3.850 mm, een totale breedte van 1.695 mm, een totale hoogte van 1.510 mm en een wielbasis van 2.430 mm.

Een nieuw interieurdesign in zwart en zilver zorgt voor een sportievere sfeer. Het instrumentenbord onderscheidt zich door contrasten tussen een zwarte tint en scherpe, zilverkleurige details. De zetels zijn afgewerkt in een zwarte kleur met zilverkleurige details.

Suzuki Swift (2010 - 2017)

De voorwielophanging (MacPherson-veerpoten met schroefveren) en de betere lay-out voor de stabilisatorstang en de schroefveren resulteren in een betere rolstijfheid zonder veel extra gewicht. Ook is de ophanging stijver. Bij de achterwielophanging (torsieas met schroefveren) levert een geoptimaliseerde hellingshoek van de torsieas 50% meer laterale stijfheid in de bevestigingen op, waardoor ook de sporing stabieler wordt. Bovendien drukt de nieuwe structuur van de torsieas het gewicht, terwijl de rolstijfheid toeneemt.

De nieuwe geventileerde 15 inch-schijfremmen vooraan (voor 16 inch-velgen) worden bijgestaan door schijfremmen achteraan met zuigers in een aluminiumlegering. Die combinatie is standaard voor de GLX en de vierwielaangedreven versies. De geventileerde 14 inch-schijfremmen (voor 15 inch-velgen) zijn krachtiger dan die in de vorige Swift dankzij de toegenomen dikte van de schijf van 20 naar 22 mm.

Suzuki Swift (2010 - 2017)

De nieuwe Swift wordt aangedreven door de 1,2-liter benzinemotor met variabele timing van de in- en uitlaatkleppen (K12B) of de 1.3 DDiS dieselmotor (D13A). De 1.2 bezinemotor heeft een kleinere cilinderinhoud dan zijn voorganger maar ook tal van andere technologische ingrepen, waaronder een variabele timing van de in- en uitlaatkleppen en een automatisch stop-startsysteem. Dat laatste is als optie verkrijgbaar met de 1.2 benzinemotor (K12B) en de handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Om de milieu-impact tot een minimum te beperken heeft Suzuki de Swift uitgerust met een start-stopsysteem dat de motor stillegt wanneer de bestuurder de auto stopt en de versnellingspook in neutraal zet. Wanneer de bestuurder vervolgens het koppelingspedaal intrapt, start het systeem automatisch de motor, waardoor de bestuurder kan vertrekken. Door te voorkomen dat de motor brandstof verbruikt wanneer de auto stilstaat, kan het systeem zowel de CO2-emissies als het verbruik drukken. Voorlopig zal dit systeem echter niet beschikbar zijn in België en Luxemburg.

Suzuki Swift (2010 - 2017)

Op het vlak van actieve veiligheid is hij standaard voorzien van een antiblokkeerremsysteem en elektronische remkrachtverdeling en ESP. De passieve veiligheidsuitrusting omvat een lichte, versterkte, energieabsorberende koets met kreukelzones vooraan die de botsingsenergie helpen te absorberen en ze weg van het interieur leiden dankzij het TECT-concept (Total Effective Control Technology) van Suzuki. Ook heeft de nieuwe Swift een interieur dat de gevolgen van kop-staartaanrijdingen beperkt dankzij veiligheidsgordels met gordelspanners en krachtbegrenzers en een inklappend rempedaal dat de voeten beschermt bij ongeval.

De nieuwe Swift zal voorlopig enkel te verkrijgen zijn met de 1.2 benzinemotor. De dieselversie volgt in de loop van 2011, een sportversie is later De commercialisatie start in september, de eerste leveringen eveneens.

Suzuki Swift (2010 - 2017) Nieuwe Swift Sport debuteert op IAA 2011Nieuwe Swift Sport debuteert op IAA 2011
10 augustus 2011
Suzuki neemt nieuwe Swift in productieSuzuki neemt nieuwe Swift in productie
10 juni 2010
 

Info

Test

Technische fiche

Prijs

Reacties