Publicatiedatum: 7 februari 2008
Suzuki Splash
Test

Suzuki Splash

Heerlijk, helder, handzaam

Test - Suzuki heeft sprankelend nieuws. Het merk introduceert een MPV die ook leuk is om mee te rijden. Het nieuwe model is een ruimtewonder, maar is toch leuk om te zien. Suzuki doopt deze frisse nieuwkomer: Splash!

Ja! Een witte! Wit is dé modekleur van dit moment en dat past bij de Splash. Deze nieuwste Suzuki is zo knap vormgegeven dat bijna niet is te zien dat het hier een MPV (Multi Purpose Vehicle) betreft. Toch is dit wel degelijk het nieuwe ruimtewonder van Suzuki.

Voorin

De Splash heeft de uitdagende lijnen, uitgeklopte wielkasten en dapper kijkende koplampen van hét verkoopsucces van Suzuki: de Swift. Maar de Splash is beduidend hoger. Dat betekent een hoge zit (+54 mm), wat het instappen vereenvoudigt. De voorruit is zeer ver naar voren geplaatst, waardoor de Splash een enorm gevoel van ruimte geeft. Dankzij de hoge daklijn is de hoofdruimte overweldigend.

Het dashboard heeft dezelfde ronde, speelse vormen als de rest van de auto. De versnellingshendel is hoog op het dashboard geplaatst om extra ruimte tussen de beide voorstoelen te geven.

Suzuki Splash
Suzuki Splash

Het interieur telt alle verplichte bakjes, vakjes, lades en andere praktische voorzieningen, maar niet meer dan gemiddeld. Als het gaat om praktische mogelijkheden is de Splash goed, maar niet vernieuwend en juist een nieuwe auto moet beter zijn dan de gevestigde orde. Dit wordt deels goedgemaakt door verfrissende opties zoals accenten met "Splash"-druppel-motief en dashboard-delen in de lakkleur van de auto.

Achterin

De beenruimte achterin is redelijk, de hoofdruimte is riant. Helaas is rondom de achterbank niet in bergruimte voorzien; de achterdeuren hebben geen bergvakken. Eventueel kinderspeelgoed zal daarom al snel door de auto gaan zwerven. De bagageruimte is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Onder de laadvloer is echter een fors extra bergvak te vinden dat welkome extra laadruimte biedt.

Suzuki Splash

De achterbank is zeer eenvoudig op te klappen (hoofdsteunen verwijderen of zitting opklappen is niet nodig) en dan biedt de Splash niet minder dan 1.050 liter bagageruimte. Daarbij heeft Suzuki zich aan alle regels van het spel gehouden: de bagageruimte kent geen tildrempel, heeft een perfect vlakke laadvloer, is keurig afgewerkt en is goed bereikbaar dankzij de brede achterklep.

Weggedrag

Niet alleen het uiterlijk van de Splash is gebaseerd op de Suzuki Swift, ook de technische basis van beide auto's is gelijk. Dat is niet meer dan logisch, want de Swift is één van de best rijdende auto's in z'n klasse. De Swift is uitgesproken sportief en biedt dankzij de uitstekende wegligging veel veiligheid.

Suzuki Splash

De Splash is echter meer afgestemd op comfort. Die combinatie van een sportieve ondertoon en een comfortabel onderstel vraagt aanvankelijk enige gewenning. De Splash stuurt met veel gevoel (lees: niet gevoelloos licht) en reageert opmerkelijk direct op iedere stuurbeweging. Maar omdat de Splash zacht geveerd is en hoger is dan een gewone personenauto, helt deze MPV toch snel over. Dat valt alleen de eerste kilometers op; hoe langer de testrit duurt, hoe meer vertrouwen de Splash weet te winnen. Uiteindelijk heeft de Splash een veilig en levendig weggedrag. Dankzij de sportieve ondertoon biedt de Splash meer rijplezier dan menig concurrent.

Suzuki Splash

Daarbij verdienen de remmen een speciale vermelding: de Splash is zeer exact te doseren en is desgewenst binnen een minimale afstand als een blok tot stilstand te brengen. Een veilig gevoel!

Watervlug?

Suzuki steekt van wal met drie motoren die geheel nieuw ontwikkeld zijn voor de Splash. Het betreft één diesel- en twee benzinemotoren. Omdat de benzinemotoren al zeer zuinig zijn, moeten zeer veel kilometers per jaar worden afgelegd om de meerprijs van de dieselmotor terug te verdienen.

Daarom is voor deze test alleen gereden met de beide benzinemotoren. Alhoewel de Splash even groot is als compacte MPV's van andere merken, zijn de Suzuki-motoren beduidend kleiner. Omdat de Splash relatief licht is en een lage luchtweerstand heeft, voldoen de kleine motoren. Toch ontbreekt het volwassen gevoel van sommige tegenstrevers. Het voordeel van deze keuze van Suzuki is dat de Splash zowel in aanschaf als gebruik voordeliger is.

Suzuki Splash

Eerst is gereden met de 1.2-liter motor, naar verwachting de meest populaire krachtbron. Het eerste wat opvalt is dat de Splash bijzonder stil is voor een auto in deze prijsklasse. De motor laat nauwelijks van zich horen en ook rijwind en rolgeluiden zijn gering. Ook buiten de auto valt op dat de Splash bijna onhoorbaar over het asfalt rolt.

Toch is het motorkarakter tegenstrijdig aan dit comfortabele karakter. Wanneer kalm wordt gereden, heeft de motor nauwelijks enige reserve paraat. Het gas iets dieper intrappen, heeft weinig effect en daarom voelt de Splash futloos. Om vlot te accelereren moet het gas stevig worden ingetrapt en is het -tijdelijk- met het comfort gedaan. In de stad, op de snelweg en zelfs in de bergen is de 88 pk sterke 1.2 liter motor ruim toereikend zolang deze op toeren wordt gehouden.

Milieuvriendelijk

Als alternatief is een uiterst efficiënte 1.0 liter motor leverbaar. Deze telt drie in plaats van de meer gebruikelijke vier cilinders. Een driecilinder motor heeft in de regel een iets minder mooie loop, maar is van nature bijzonder zuinig. Omdat de Splash zo stil is, is van de verwachte rauwe loop weinig merkbaar. Tegelijkertijd toont de boordcomputer uiterst (milieu)vriendelijke verbruikscijfers.

Suzuki Splash

In de stad en op provinciale wegen presteert de Splash 1.0 vrijwel even goed als de 1.2. Alleen op de snelweg is merkbaar dat dit een basismotor is. Dan moet de Splash 1.0 nog harder werken dan de 1.2 om vlot in te voegen. Ook in de bergen moet regelmatig worden teruggeschakeld om het tempo vast te houden.

Daarom luidt het advies: wanneer de Splash als stadsauto wordt gebruikt, is de 1.0 motor de meest economische keuze. De Splash 1.0 is stil, vlot en zeer zuinig. Voor veel snelwegkilometers of verre vakanties is de 1.2 de betere keuze. Bovendien mag alleen de Splash 1.2 een fietsenrek dragen. De Splash 1.2 biedt op alle fronten iets meer raffinement en zet de prestaties met meer gemak neer.

Conclusie

Het eindoordeel is helder: de Suzuki Splash weet zich goed te onderscheiden van de concurrentie. Op het gebied van ruimte en praktische mogelijkheden behoort de Splash slechts tot de middenmoot. Maar de Splash ziet er ongekend fris uit en heeft bepaald niet de uitstraling van een saai familiebusje.

Daarbij rijdt de Splash zo goed als hij er uitziet. Dankzij de genen van de Suzuki Swift heeft de Splash een sportieve ondertoon, maar is deze familieauto meer gericht op comfort. Voor een auto in deze prijsklasse is de Splash zeer stil. De benzinemotoren leveren verdienstelijke prestaties en springen spaarzaam om met brandstof.

voor
  • Ruim en ook leuk om te zien
  • Comfortabel met sportieve ondertoon
  • Nette prestaties, zelfs met basismotor
tegen
  • Geen bergruimte rondom achterbank
  • Middelste hoofdsteun belemmert zicht in binnenspiegel