23 september 2010

SsangYong Korando

SsangYong is terug in Belgie

23 september 2010 - SsangYong is terug in de Belgiƫ. Het eerste nieuwe model is de Korando. Na een afwezigheid van vijf jaar op de wereldmarkt is de Korando terug, dit keer in een gloednieuwe outfit waarmee hij zijn plaats wil opeisen in het nieuwe wereldwijde SUV-cross-over-C-segment.

Een gloednieuw model verdient een gloednieuwe aandrijflijn: de nieuwe e-XDi200-motor van de Korando is bepalend voor de aantrekkingskracht van deze cross-over. Het vermogen van de 2.0-liter dieselmotor bedraagt 175 pk bij een normverbruik van 6,0 l/100km (CO2-uitstoot: 157 g/km). Deze wordt in combinatie met een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak aangeboden, in zowel de voorwiel- als de vierwielaangedreven modellen. Bovendien wordt het Korando-gamma volgend jaar uitgebreid met een nieuwe, zuinigere dieselmotor.

SsangYong

De Korando 4WD maakt gebruik van een 'on-demand'-systeem. De technologie controleert continu de grip en is in staat om te bepalen naar welk wiel meer of minder vermogen moet worden gestuurd naar gelang van de rijomstandigheden en de beschikbare trekkracht.

Onder normale rijomstandigheden wordt 100 procent van het motorkoppel naar de vooras geleid. Zodra de voorste banden grip beginnen te verliezen, wordt het vermogen ook aangewend om de achterwielen aan te drijven. Bovendien is de 4WD uitgerust met een speciale zelfbeschermingsfunctie. Als de bestuurder een ander type band monteert of wanneer er een uitzonderlijk groot slijtageverschil is tussen de achter- en de voorbanden, dan wordt de hoeveelheid vermogen die naar de achteras gaat, beperkt om beschadiging aan de transmissie te voorkomen.

De Korando heeft een bodemvrijheid van 180 mm, een aanrijhoek van 22,8 graden, een afrijhoek van 28,2 graden en een overschrijdingshoek van 18,5 graden. Het resultaat is een maximale klimhoek van 48% (4WD; 33% voor 2WD), een kantelhoek van meer dan 40% en een doorwaaddiepte van 300 mm.

SsangYong

Zes airbags (twee frontale, twee zijdelingse en twee gordijnvormige) zijn standaard, terwijl er ook een ESP (Electronic Stability Program) voorhanden is, dat een koprolbescherming (Active Roll-over Protection), een remassistentie (Brake Assist), een vertrekhulp op hellingen (Hill Start Assist) en een noodstopsignaal (Emergency Stop Signal) omvat. Tot de andere standaard veiligheidskenmerken behoren de actieve hoofdsteunen op de voorstoelen en ISOFIX.

De Korando wordt deze herfst onthuld in het 1.240 dealers tellende wereldwijde SsangYong-netwerk en moet bijdragen tot de naambekendheid van het merk SsangYong.