24 september 2019

Seat

Seat wint methaan uit afval

24 september 2019 - Tot 2023 zal SEAT deelnemen aan het project Life Landfill Biofuel dat onlangs is goedgekeurd door de Europese Commissie en als doel heeft om hernieuwbaar gas te winnen uit stedelijk afval. Het doel is om een efficiƫnter beheer te verkrijgen door biomethaan te winnen uit een inlandse, overvloedige energiebron. Het project zal de komende vier jaar ontwikkeld worden met andere partners en is gebudgetteerd op 4,3 miljoen euro waarvan de Europese Commissie 55% zal financieren.

Andrew Shepherd, bij SEAT verantwoordelijk voor projecten aangaande hernieuwbaar gas, benadrukt dat "dit project ons in staat zal stellen vooruitgang te boeken in de ontwikkeling en research naar biomethaan als brandstof. Ons uiteindelijke doel is een nulimpact te verzekeren wat betreft CO2-uitstoot over de hele levensduur van voertuigen."

Seat

Om de kringloopeconomie en energie-efficiëntie te boosten en de uitstoot terug te dringen werkt SEAT momenteel op het project Life Methamorphosis dat biomethaan wil winnen uit eerder gesorteerd afval en de dierlijke mest van een boerderij in Lleida. Het nieuwe project Life Landfill Biofuel is een volgende stap omdat de grondstof rechtstreeks van het stort komt zonder voorafgaande sortering.

De Europese Unie gaat tegen 2035 de hoeveelheid stedelijk afval dat mag worden gestort, beperken tot 10%. Om die reden is het omzetten van afval in biobrandstof van voertuigen een oplossing voor deze milieu-uitdaging. De andere organisaties die aan dit nieuwe project deelnemen zijn FCC, IVECO, de universiteit van Granada, de stichting CARTIF, SYSADVANCE en Gasnam. Bovendien heeft SEAT in samenwerking met Aqualia een gelijkaardig project op poten gezet waarbij afvalwater wordt omgezet naar biobrandstof.

Europa telt bijna een half miljoen stortplaatsen. De ontwikkeling en de research naar de werkprocedures om biomethaan te verkrijgen uit afval is dus een zakelijke opportuniteit om van afval een energiebron te maken die tegelijk zou bijdragen aan de terugdringing van de uitstoot.

In deze zin ligt hier een groot potentieel om herkomstcertificaten op te stellen voor de productie van biomethaan. Dit systeem zou de ontwikkeling van de Spaanse industrie bevorderen zoals dat gebeurt in andere Europese landen. Het verruilen van dergelijke certificaten onder sectoren zou verscheidene opportuniteiten kunnen opleveren voor de transportsector.

Vandaag is SEAT de Europese autobouwer met het breedste gamma voertuigen, dat op natuurlijk aardgas (cng) rijdt. Vier modellen worden in de fabriek van Martorell gebouwd: de Leon, de Leon Sportourer, de Ibiza en de Arona, de enige SUV ter wereld met aandrijving op cng. In 2018 verdrievoudigde het bedrijf zijn verkoop van cng-voertuigen en kondigde het ook een investering van 6 miljoen euro aan om de capaciteit van de Martorell-fabriek te vergroten en zo het aantal aardgas aangedreven voertuigen dat het dagelijks produceert, te verhogen van 90 naar 250. Bovendien is SEAT binnen de Volkswagen-groep het centre of excellence voor de technologische ontwikkeling van natuurlijk aardgas als alternatieve brandstof.

Op 18 oktober e.k. is Andrew Shepard een van de hoofdsprekers tijdens next stop: gmobility in Brussel, een initiatief van Busworld Academy en NGVA Europe. Als katalysator voor doelstelling 2050 van de Europese Unie om de economie koolstofarm te maken positioneert gmobility zichzelf als een toekomstig mobiliteitsscenario dat de betreffende wetgeving onderzoekt die nodig is, alsook de beste manieren om de bestaande marktbarrières weg te werken. Met de ondersteuning van de brandstofinfrastructuur van gas voor cng en lng is gmobility klaar om een betaalbare en concrete oplossing aan te bieden voor het vervoer van personen en goederen op duurzame wijze.