2 maart 2020
Nieuws

Cupra Formentor

CUPRA onthult Formentor

2 maart 2020 - CUPRA onthult de Formentor, het eerste model dat het merk van op een blanco blad heeft ontwikkeld. De sportieve cross-over bevat het specifieke DNA van het merk en is ontworpen en ontwikkeld voor de toekomst. De leveringen van de CUPRA Formentor starten in het laatste trimester van 2020.

De CUPRA Formentor, de eerste auto die exclusief voor CUPRA is ontworpen, is genoemd naar de mooiste en wildste kaap op het Spaanse eiland Mallorca, in de Balearen. Het model bundelt alle eigenschappen van die locatie die zich lenen voor het koetswerkontwerp van de high-performance cross-over. De rotsen van de kaap, die zijn gevormd door de wind, dienden als inspiratie voor het designteam bij het ontwerp van de zijdelingse decoratiepanelen, die dynamiek en een gevoel van beweging uitstralen, zodat ze steeds zijn gevarieerde eigenschappen en emotie benadrukken.

Het tweekleurige koetswerk verwijst naar een robuuste terreinwagen, maar het design van de CUPRA Formentor gebruikt deze esthetische techniek om het silhouet luchtiger te maken. In tegenstelling tot een traditionele SUV combineert het model zijn offroadattributen met het compacte formaat en de sportieve essentie van een hatchback, maar dan in een coupévorm.

In die zin geven de afmetingen van de auto deze kruising weer van concepten die de noden van de hedendaagse klant op een heerlijke manier met elkaar rijmen. De CUPRA Formentor is 4.450 millimeter lang en 1.839 millimeter breed. Zijn hoogte van 1.511 millimeter zorgt voor een opmerkelijke hoeveelheid hoofdruimte voor alle passagiers en samen met de wielbasis van 2.680 millimeter geeft dit veel ruimte voor de passagiers achterin, een kofferinhoud van 450 liter en een grote stabiliteit.

Anderzijds wordt de sportiviteit weergegeven met een visuele nadruk op de achterkant van het model, terwijl tegelijk de lengte van de motorkap wordt benadrukt, wat zijn dynamische proporties onderlijnt. Dit naadloze design versterkt het koetswerkdesign van het model heel mooi en het wordt nog versterkt door de integratie van de lichtstrip over de hele breedte van de kofferklep, die de onderscheidende look van de achterkant vergroot, en de standaard 19-duimse lichtmetalen velgen - ook beschikbaar in Copper - die de 18-duimse Brembo performance-remmen omvatten.

Het algehele design wordt nog versterkt door het ruime beschikbare kleurenpalet: bovenop de vier standaard- en metaalglanslakken (Urban Silver, Midnight Black, Magnetic Tech of Candy White) zal de CUPRA Formentor ook beschikbaar zijn in drie speciale kleuren (Graphene Grey, Dark Camouflage en Desire Red) en met twee matte opties (Petrol Blue Matt en Magnetic Tech Matt). De exclusieve matte lakopties verlenen het model een extra visuele elegantie en persoonlijkheid.

Het unieke koetswerkdesign van de CUPRA Formentor wordt perfect geëvenaard door zijn hoogkwalitatieve interieur, dat een gevoel van moderniteit en sportiviteit brengt die archetypisch zijn voor CUPRA en zijn waarden.

De inzittenden van de CUPRA Formentor worden eerst en vooral verrast door de op de grond geprojecteerde verwelkomingsverlichting, en wanneer ze instappen vinden ze high-end materialen, koperkleurige details en accenten in geborsteld aluminium, die allemaal gemaakt en ontworpen zijn om hen een cocongevoel te geven.

De kuipstoelen, die verkrijgbaar zijn in echt leder in de kleuren Petrol Blue en Black, geven een gevoel van luchtigheid en benadrukken tegelijk de geloofwaardige prestaties van de CUPRA Formentor, omdat de bestuurder lager zit, in een meer ergonomische en sportieve houding.

Het dashboard lijkt te zweven en die indruk wordt versterkt door de horizontale full-ledsfeerverlichting die rondom over het voorste deel van het interieur en de deuren loopt. Die maximaliseert niet alleen de uitdrukkingskracht van het model, maar biedt ook verschillende veiligheidsfuncties zoals een dodehoekwaarschuwing of exit assist.

Verder bekroont een 12-duims panoramisch zwevend scherm met online-navigatiefuncties het dashboard. Het vormt een bijna onuitputtelijk bron van functies en connectiviteit voor de passagiers en vermindert het aantal knoppen. Technologie staat ook in de auto op de voorgrond dankzij de integratie van de digital cockpit, die alle nodige informatie rond het rijden recht voor de bestuurder toont. De bestuurder zal bovendien verrukt zijn over het nieuwe stuurwiel met geïntegreerde startknop en de CUPRA-modusknop.

De CUPRA Formentor wordt gelanceerd met twee aandrijflijnen. De topversie is een drukgevoede benzinemotor 2.0 TSI met een totaalvermogen van 310 pk (228 kW) en een koppel van 400 Nm, die de uitdrukking vormt van het merk-DNA van CUPRA, met een emotionele klank die bijdraagt aan de uitstraling van het model. Deze motor wordt gecombineerd met de 4Drive-technologie die de gedragingen van de auto en de bestuurder constant opvolgt om de kracht op het juiste moment naar het correcte wiel te sturen.

De CUPRA Formentor kijkt echter ook naar de toekomst en versnelt de overstap naar elektrificatie door plug-inhybride technologie te kiezen. De 1,4-liter TSI met 150 pk (110 kW) in combinatie met de 115 pk (85 kW) sterke elektromotor en het lithium-ionaccupakket van 13 kWh laten de CUPRA Formentor de prestaties ontwikkelen die klanten verwachten, maar dan beter afgestemd op een wereld die gericht is op het beperken van onze impact op het milieu. Deze aandrijflijn ontwikkelt een totaalvermogen van 245 pk (180 kW) en 400 Nm aan koppel, en heeft een puur elektrisch rijbereik van ongeveer 50 kilometer.

Beide motorversies gebruiken een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. De shift-by-wiretechnologie is zo ontwikkeld dat de versnellingspook niet mechanisch met de versnellingsbak is verbonden. In de plaats daarvan gebruikt hij elektronische signalen om te schakelen. De technologie voegt een grotere efficiëntie toe, maar brengt ook een nieuwe dimensie naar de kunst, het plezier en het genot van het rijden. En wanneer de bestuurder een nog meer interactieve ervaring wenst, verbinden de op het stuurwiel gemonteerde schakelhendels de wagen en de bestuurder nauwer.

En met een geavanceerde intelligente DCC-chassisafstelling en de progressieve stuurinrichting presteert de auto ongeacht de aandrijflijn steeds majestueus, onafhankelijk van de rijomstandigheden of de rijstijl. Met de DCC-schuifbediening kan de bestuurder exact de gewenste instelling bepalen, vooral in de Individual-modus. Al die zaken zijn kernelementen van de dynamiek, de emoties en de prestaties die de auto uitstraalt.

De CUPRA Formentor integreert infotainment- en connectiviteitsoplossingen om klanten verbonden te houden. Ze kunnen hun digitale leven meenemen in de wagen en hij biedt een meer geïntegreerd bestaan tussen het dagelijkse leven en het leven aan het stuur. Het 12-duimse infotainmentsysteem vermindert het aantal fysieke knoppen en omvat spraak- en gebarensturing. Het systeem combineert het Full Link-systeem dat compatibel is met zowel Apple CarPlay (draadloos) als Android Auto. Passagiers kunnen daarnaast hun telefoon aansluiten op de auto via de usb-poort of Bluetooth om toegang te krijgen tot hun ecosysteem van apps.

Dankzij de geïntegreerde SIM-kaart heeft de auto de Connect-app ter beschikking die onlinediensten aan boord brengt, waardoor klanten toegang krijgen tot downloadbare apps, onlineradio en een groeiend ecosysteem van functies met gegevens van en controle over de wagen van op afstand.

En wanneer een gebruiker niet bij de auto is, kan hij voertuiginformatie opvragen zoals rijgegevens, parkeerinformatie en de status van de wagen, maar ook snelheidswaarschuwingen instellen, en dat allemaal via de smartphone-app. In de high-performance plug-inhybride versie kunnen bestuurders van op afstand het laadproces beheren en de airco aansturen.

Tegelijk laten een waaier aan rijhulp- en veiligheidssystemen toe dat de CUPRA Formentor de meest ontspannen en veilige ritten in zijn segment biedt door de stress weg te nemen van het rijden op onze steeds drukkere wegen, waarbij hij semiautonoom rijden van niveau 2 haalt. Hoogtepunten zijn de integratie van Predictive Adaptive Cruise Control, Emergency Assist, Travel Assist, Side en Exit Assist.