Publicatiedatum: 26 juli 2008
Seat Ibiza SC
Test

Seat Ibiza SC

Zijn naam waard?

Test - Dat is lekker makkelijk! Seat geeft de nieuwe Ibiza een deurtje minder en spreekt van een geheel nieuw model. De Ibiza driedeurs zou niet zomaar een Ibiza zijn, maar een heuse "Sport Coupé". Is de "Ibiza SC" die naam waardig of is het alleen verkooppraat?

De beste manier om er achter te komen of de Ibiza driedeurs echt anders rijdt dan de vijfdeurs is door direct te gaan rijden. Dat voorkomt dat het uiterlijk of de flitsende presentatie van Seat kunnen afleiden. De Ibiza vijfdeurs is luttele dagen geleden getest, dus als er verschil is moet dat meteen te merken zijn.

En gelukkig, er is direct verschil merkbaar. Zo is de stuurbekrachtiging aangepast waardoor deze iets directer en alerter reageert. De "Ibiza SC" is leverbaar met een comfort- en een sportonderstel. De laatste variant is zeer stevig geveerd en dat maakt de auto merkbaar levendiger.

Seat Ibiza SC

De gewone Ibiza heeft al een uitstekende wegliggig, de Ibiza SC doet daar nog een schepje bovenop. Daarmee hoort de Ibiza SC samen met de Suzuki Swift Sport en Fiat Grande Punto tot de best sturende auto's in z'n segment.

Spaans temperament

De eerder geteste Ibiza vijfdeurs is vooral een stijlvolle, onderscheidende zakenauto. Daarom is die variant gereden met dieselmotor. Voor deze hippe, jonge versie ligt de focus juist op de benzinemotoren. Bovendien is voor de Ibiza SC een primeur weggelegd: de sterkste benzinemotor kan worden gekoppeld aan een DSG (Direct Shift Gearbox) versnellingsbak.

De 1.6 liter benzinemotor (105 pk / 153 Nm) is niet agressief of opdringerig, maar heeft wel altijd een aangename reserve in huis. Pas wanneer de krachtbron echt wordt geprovoceerd en de naald van de toerenteller tot bijna in het rode gebied komt, levert de Ibiza SC 1.6 de prestaties die bij een "Sport Coupé" horen. Dan is de auto levendig, gretig en zeer vlot.

Seat Ibiza SC

DSG

De DSG versnellingsbak werd tot nu toe alleen toegepast in grotere/snellere auto's. Dankzij ingenieuze techniek kan een DSG-bak zich gedragen als een automaat, maar is beduidend efficiënter en zuiniger dan een traditionele automaat.

Indien gewenst kan de bestuurder zelf sequentieel schakelen. Omdat DSG in feite uit twee versnellingsbakken bestaat, is een volgende versnelling al ingelegd terwijl nog in de vorige wordt gereden. Het effect is dat de Ibiza DSG razendnel schakelt (sneller dan een coureur ooit zou kunnen!) en dat draagt bij aan het sportieve gevoel.

Seat Ibiza SC
Seat Ibiza SC

1.4

Naar verwachting zal de 1.4 liter motor de meest verkochte worden. In het dagelijks verkeer doet deze nauwelijks onder voor de 1.6. Alleen wanneer het uiterste wordt gevraagd, bijt de 1.4 liter motor iets minder hard door.

Met de 1.4 liter motor voelt de Ibiza SC iets lichtvoetiger en daardoor daagt de auto meer uit tot snel bochtenwerk. Gezien de lagere aanschafprijs en dito verbruik is de 1.4 liter motor een aanrader.

Seat Ibiza SC

Luxeproblemen

De Ibiza SC is zeker geen sportwagen, maar heeft wel degelijk een sportiever karakter dan de alledaagse versie. Daarbij is de daklijn verlaagd om de auto een betere stroomlijn te geven. Hier heeft Seat echter een ontwerpfoutje gemaakt. De hoofdruimte voorin is nog steeds voldoende, maar wanneer de voorstoel wordt opgeklapt om toegang te bieden tot de achterbank raakt de hoofdsteun het dak. Daarom moet eerst de hoofdsteun worden ingeschoven, daarna kan de stoel pas naar voren worden geklapt. De gewone Ibiza heeft al weinig ruimte achterin, de Ibiza SC biedt achterin nog minder hoofd- en beenruimte.

Ook niet handig: de armsteun tussen de voorstoelen (afhankelijk van het uitrustingsniveau) maakt de handrem onbereikbaar. Wanneer de armsteun wordt opgeklapt, raakt deze de elleboog bij het schakelen.

Seat Ibiza SC

Uiterlijk vertoon

Om de Ibiza SC echt speciaal te maken kunnen diverse zaken aan de eigen smaak worden aangepast. Zo kunnen dak en motorkap worden gesierd met een opdruk (o.a. sportstrepen). In het interieur kunnen omlijstingen en panelen in een zelf te kiezen kleur worden uitgevoerd.

Een handige optie is de TomTom-houder. Deze wordt op het dashboard gebouwd, zodat alle draden uit het zicht blijven. Met deze houder blijft het mogelijk om de TomTom eenvoudig in- en uit te nemen. Onder het dashboard is standaard ruimte voor een iPod. Gezien de prijs is de standaarduitrusting van de Ibiza compleet te noemen.

Seat Ibiza SC
Seat Ibiza SC

Het beloofde "coupé"-element moet vooral komen van het uiterlijk van de auto. De Ibiza SC heeft niet alleen twee deuren minder en een lagere daklijn dan de vijfdeurs. De overhang voor en achter is verkort (de wielbasis bleef gelijk). Dat geeft de Ibiza SC een meer gedrongen en gespierd uiterlijk. Let ook op de boos kijkende achterlichten, die de auto iets spannends geven.

Terwijl de vijfdeurs Ibiza niet helemaal in proportie lijkt te zijn, is deze Ibiza SC juist perfect in harmonie.

Conclusie

Is de Seat Ibiza driedeurs de naam "Sport Coupé" waardig? Ja en nee. Als het gaat om het uiterlijk, is dit een zeer fraai gelijnde en spannend aangeklede hatchback, maar zeker geen coupé. Het interieur is modern en strak vormgegeven, maar niet exclusief.

De term "Sport" is de Ibiza SC wel degelijk waardig. De prestaties van de benzinemotoren zijn prima, het verbruik bescheiden. Aanpassingen aan de besturing en het onderstel maken de van nature al sportieve Ibiza nog scherper en dus nog leuker.

voor
  • Prettige 1.4 motor
  • Geslaagde vormgeving
  • Rijdt nog sportiever dan Ibiza 5-deurs
tegen
  • Weinig ruimte achterin
  • Kleine ergonomische fouten
  • Nieuw, maar niet vernieuwend