Renault Twingo
De rollen omdraaien
De stad Nantes in Frankrijk stond ooit bekend om de scheepsbouw. Rondom de in onbruik geraakte werven wordt nu mechanische kunst gemaakt. Voor de kunstenaars gaat het niet zozeer om het nut, maar vooral om het anders denken. Drommen toeristen komen nu naar de stad om de meest wonderlijke constructies te aanschouwen, met de drie-dubbele-draaimolen als hoogtepunt.
Renault heeft een minder idealistische inslag, maar ook Renault moest anders dan anders zijn om zich te onderscheiden. De standaardoplossing om aantrekkelijker te zijn, is om een wagen groter, sneller en comfortabeler te maken. Echter, bij een kleine, zuinige en voordelige wagen is dat geen optie.
Onderscheidend vermogen
Toch vond Renault minstens zo'n creatieve oplossing als de kunstenaars uit Nantes. Bij de meeste wagens zit de motor voorin en drijft deze de voorwielen aan. Dat is goedkoop, veilig en voorspelbaar. De Renault Twingo heeft de motor echter achterin en deze drijft de achterwielen aan.
Vanwege de hoge kosten werd deze opzet tot nu toe alleen gekozen voor sportwagens. Op één uitzondering na: het merk Smart bouwt al sinds jaar en dag stadsauto's met de motor achterin. Renault ontwikkelde de nieuwe Twingo daarom samen met de Smart. Op die manier konden niet alleen de ontwikkelingskosten worden gedeeld, maar kan ook efficiënter worden geproduceerd.
Uitrusting
De opzet van het interieur is tegelijkertijd speels en doordacht. Zo is er naast de standaard opbergruimten een uitneembaar bakje dat op de plaats van de bekerhouders kan worden geklemd. In plaats van een traditioneel dashboardkastje is ook een uitneembare "dashboardtas" leverbaar. Helaas is dat minder handig dan het klinkt, want de tas is pas te openen nadat deze is uitgenomen.
In combinatie met de juiste optiepakketten is de Twingo te voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen van een grotere wagen. Bijzonder in dit segment is de camera die kan meekijken met de bestuurder en zo nodig waarschuwen bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek. Daarnaast was de testwagen voorzien van elektrisch bedienbare zijruiten, een lichtsensor en airconditioning. Deze laatste staat vreemd genoeg altijd aan; met een druk op de knop wordt de airco niet aan maar juist uitgeschakeld en dat is niet bevorderlijk voor een laag verbruik. Ook jammer: een toerenteller ontbreekt.
Op het gebied van audio, communicatie en navigatie biedt Renault twee mogelijkheden. De eerste is het geïntegreerde "R-Link"-systeem dat ook op andere Renaults leverbaar is. Dit werkt prima en mede dankzij de inbreng van TomTom is het navigatiesysteem top.
Als alternatief zijn een houder en een op maat gemaakte app voor de mobiele telefoon (Android en iOS) beschikbaar. De Renault app kan worden gebruikt om muziek af te spelen en om te navigeren. De kaart verschijnt op het beeldscherm van de mobiele telefoon, de instructies klinken uit de luidsprekers van de wagen. Op het moment van schrijven functioneerde de Renault app redelijk, maar nog niet foutloos.
Ruimte
Het grote voordeel van de bijzondere architectuur van de Twingo is de binnenruimte. Omdat de motor onder de laadvloer ligt, konden de voorzetels verder naar voren worden geplaatst en bleef meer ruimte over op de achterbank. In verhouding tot de lengte van de wagen is de beenruimte achterin zeer goed. In absolute zin blijft de Twingo echter een klein wagentje met dito ruimte achterin. De zit voorin is iets hoger dan gebruikelijk, hetgeen voor een makkelijke instap en een fractioneel beter overzicht over het verkeer zorgt.
De laadvloer ligt iets hoger dan in andere kleine wagens. De bagageruimte meet daarom 196 liter en dat is niet meer dan redelijk. Door de achterbank op te vouwen, neemt dit echter toe tot 980 liter en dat is beduidend meer dan gemiddeld. Daarbij kan de bijrijderszetel vlak worden gelegd, waarna zelfs spullen tot 2 meter 10 lengte kunnen worden vervoerd.
Weggedrag
Eenmaal onderweg is de Twingo wederom anders dan anders. Dankzij de bijzondere opzet konden de wielen nog verder in de hoeken worden geplaatst. Zo is de nieuwe Twingo korter dan de vorige, maar is de wielbasis desondanks langer! Dit vertaalt zich op de snelweg in een uitstekende "rechtuitstabiliteit" (minder stuurcorrecties nodig).
Omdat de voorwielen niet worden verstoord door aandrijfkrachten, is het gevoel in het stuurwiel zuiverder. Gezien het geringe motorvermogen is dit effect gering, maar wel degelijk merkbaar. Als het gaat om stabiliteit en comfort, doet de Twingo nauwelijks onder voor de grotere Renault Clio!
In de stad is de Twingo helemaal in z'n element. Strikt genomen zit de motor namelijk niet "achterin", maar net vóór de achteras en dus in het midden van de wagen; net als in sportwagens. De Twingo is daarom perfect in balans (45/55) en ook dat zorgt voor een beter weggedrag en een prettiger gevoel in het stuurwiel. De bijzondere opzet kan er in theorie voor zorgen dat de achterzijde uitbreekt als bij een sportwagen, maar het elektrisch stabiliteitsprogramma (ESP) is zo afgesteld dat dit in de praktijk wordt voorkomen.
Ook niet onbelangrijk: omdat de besturing niet in de weg zat, kon de motor lager worden gemonteerd en ligt het zwaartepunt lager (betere wegligging). De vrijgekomen ruimte voorin wordt gebruikt om de wielen verder in te laten draaien. De Twingo heeft daarom een zeer kleine draaicirkel (8.7 meter) en dat is uiterst praktisch in parkeergarages of om bijvoorbeeld in druk verkeer ergens omheen te sturen.
Motoren
Voor de Twingo heeft Renault twee nieuwe motoren ontwikkeld. De basismotor is de "SCe 70" die, zoals de naam al suggereert, 70 pk levert. Dit is ruim voldoende om mee te komen met de verkeersstroom, zowel in de stad als op de snelweg. Daarbij heeft de kleine motor zo'n souplesse en zo'n fijne loop (zeker voor een driecilinder!), dat de Twingo ook op dit punt de hoge ogen scoort.
De tweede motor op de prijslijst is de "TCe 90", die 90 pk levert. Deze motor heeft een kleinere inhoud (898 t.o.v. 999 cc) en dankt het grotere vermogen aan een turbo. Het verschil in vermogen is overduidelijk. De TCe 90 reageert dankzij de kleinere inhoud alerter op het gaspedaal en bijt dankzij de turbo daadkrachtiger door.
Daar staat tegenover dat de turbomotor nadrukkelijker hoorbaar is (sterk afhankelijk van de zitplaats!) en zich minder goed leent voor zuinig rijden. Zodra het gaspedaal ook maar iets wordt beroerd springt de turbo enthousiast bij en schiet het verbruik omhoog. Dit is te voorkomen door te kiezen voor de "eco modus", maar dan wordt het vermogen zo sterk geknepen dat de meerwaarde boven de basismotor gering is.
In de praktijk kwamen beide motoren uit op exact hetzelfde testverbruik: 5.2 liter per 100 km. Gezien de forse meerprijs, het geringe verschil in prestaties en de fraaiere loop verdient de SCe 70 motor uiteindelijk de voorkeur. Het is als een 7 of een 8, het is beide een ruime voldoende.
Conclusie
Een nieuwe wagen moet altijd beter zijn dan het bestaande aanbod, anders is het zinloos om een nieuw model te introduceren. Juist bij kleine wagens is dit een probleem, omdat zowel de omvang als het budget beperkt zijn. Terwijl andere merken zich slechts weten te onderscheiden met bijzondere vormgeving, biedt Renault daadwerkelijk meerwaarde met bijzondere techniek.
Door de motor niet voor- maar achterin te bouwen biedt de Twingo een unieke combinatie van binnenruimte en wendbaarheid. Bovendien zorgt deze opzet voor uitstekende rijeigenschappen. De nieuw ontwikkelde motoren zijn vlot, stil en zuinig. Kortom: door de rollen om te draaien, weet de Twingo zich op alle fronten positief te onderscheiden van de massa.
- Zeer wendbaar
- Compact en toch ruim
- Vlotte, zuinige SCe 70 motor
- Geen toerenteller
- Bijrijderszetel niet in hoogte verstelbaar
- Dreunend geluid en hoog verbruik TCe 90 motor