26 februari 2020
Renault Talisman

Renault Talisman

Renault vernieuwt Talisman

Autozine
26 februari 2020 | De Renault Talisman is vernieuwd voor modeljaar 2020. Voor meer raffinement meet hij zich een nieuw radiatorrooster aan, getooid met een verchroomde dwarslamel, alsook een hertekende voorbumper. De Talisman beschikt voortaan over 'full led'-verlichting op alle versies. Zijn adaptieve koplampen doen een beroep op de LED MATRIX Vision-technologie en omvatten dynamische richtingaanwijzers, die eveneens led-technologie gebruiken. Zijn elegantere blik wordt benadrukt door de C-vormige dagrijlichten (C-Shape), een typisch designkenmerk van Renault.
Nieuwe vloermatten voor de Talisman?
Dat kan! Vanaf € 45
Just Carpets.be

 

Achteraan werden de 'full led'-lichten getooid met een chroombies en voorzien van dynamische richtingaanwijzers om de pure en geraffineerde stijl van Nieuwe Talisman in de verf te zetten. Voor een sportiever design en om de kwaliteit van het multimediasysteem te verbeteren, krijgt de Talisman een haaienvinantenne achteraan het dak. De Talisman onderscheidt zich voorts door de nieuwe koetswerkkleuren Gris Baltique, Rouge Millésime en Gris Highland. Nieuwe velgen vervolledigen de stijlevolutie met de modellen Pierre (17''), Stellar (18'') en Sato (19'').

Renault Talisman

Wanneer de bestuurder de auto nadert, wordt er een lichtanimatie geactiveerd en worden de koplampen en de deurgreepverlichting geactiveerd. Die animatie komt ook terug in het interieur om de bestuurder te verwelkomen. Een nieuwe chroomlijst onderstreept het design van de nieuwe middenconsole, die voortaan is voorzien van een sfeerverlichting, terwijl de nieuwe afwerking in gewit hout op het dashboard en de deurpanelen de INITIALE PARIS-versie een elegante toets geeft. Om het interieur meer te personaliseren, kunnen de bestuurder en passagiers voortaan een keuze maken uit acht lichtsferen via de MULTI-SENSE-regeling.

En voor nog meer visueel comfort krijgt de Talisman een volledig configureerbaar 10,2"-dashboardscherm, dat standaard wordt aangeboden vanaf de uitvoering Intens. Bestuurders kunnen hun rijervaring personaliseren via de MULTI-SENSE-modus door de gps-navigatie in de weergave te integreren. De Talisman toont zich comfortabeler en ergonomischer en beschikt over een frameloze elektrochrome binnenspiegel en grotere bekerhouders met chroominleg die bovendien open en verlicht zijn. Ook wordt de middenconsole uitgerust met een inductielader voor smartphones en omvatten de bedieningstoetsen van het verluchtingssysteem een digitale temperatuurweergave. Tot slot maakt een nieuwe 'Auto-Hold'-toets het mogelijk om de wagen ter plaatse te houden, zelfs wanneer de parkeerrem niet is aangetrokken. De bedieningstoetsen van de snelheidsregelaar werden naar het stuur verplaatst voor een betere ergonomie.

Vanaf het eerste uitrustingsniveau worden er nieuwe zetelbekledingen verkrijgbaar en leder is beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau, Intens. Klanten krijgen bij dat niveau de keuze uit drie kleuren voor het Riviera-leder: Gris Sable Clair, Marron Castenyera en Noir Titane. De INITIALE PARIS-versie is standaard uitgerust met een nieuwe zetelbekleding in gewatteerd Nappaleder in de kleuren Noir Titane of Gris Sable Clair en nieuwe stiknaden in de kleur Cognac. Tot slot kunnen klanten vanaf het niveau Intens kiezen tussen twee interieuraankledingen: zwart en lichtgrijs.

Na de Espace kan de Talisman als tweede Renault-model over de LED MATRIX VISION-technologie beschikken. Deze adaptieve verlichting verhoogt de veiligheid door beter te presteren dan de klassieke led-koplampen. In vergelijking met die laatste ligt de lichtopbrengst 50 procent hoger en stijgt het bereik van de lichtbundel van 175 tot 220 meter. De constante aanpassing van de lichtbundel naargelang het verkeer en de andere weggebruikers garandeert een serenere rijervaring.

De Talisman beschikt over het ecosysteem Renault EASY CONNECT, dat een hele reeks van toepassingen verenigt, zoals MY Renault, het nieuwe multimediasysteem Renault EASY LINK en geconnecteerde diensten zoals automatische updates en het beheer van voertuigen vanop afstand. Het multimediasysteem Renault EASY LINK beschikt over een vloeiende en personaliseerbare interface. Zijn 9,3"-scherm in portretmodus geeft het interieur een modernere toets. Het Renault EASY LINK-systeem omvat de digitale DAB-radio, het multimediasysteem, de Android Auto- en Apple CarPlay-compatibele telefonie en het navigatiesysteem met adresopzoeking via Google en realtimeweergave van brandstofprijzen en verkeersinformatie. Het Renault EASY LINK-systeem met 7"-scherm is aanwezig vanaf het eerste uitrustingsniveau (Zen) en is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.

Het audiosysteem van Bose met dertien luidsprekers, dat standaard wordt aangeboden op de versie INITIALE PARIS, werd eveneens herwerkt om de inzittenden meer onder te dompelen in de muziek en biedt voortaan vijf voorgeprogrammeerde modi.

De Talisman breidt zijn technologische uitrusting uit met geëvolueerde rijhulpsystemen van de nieuwste generatie, die niveau 2 van autonoom rijden mogelijk maken. De Snelweg- en fileassistent combineert een adaptieve snelheidsregelaar met een centreerfunctie die de auto zelfs in bochten in het midden van zijn rijstrook houdt. Dat systeem regelt de snelheid van 0 tot 160 km/u en behoudt de veiligheidsafstand ten opzichte van voorliggers. Zo kan hij automatisch stoppen en binnen de drie seconden weer vertrekken zonder tussenkomst van de bestuurder. Het actieve remhulpsysteem (AEBS) werkt voortaan samen met een voetgangers- en fietsersdetectie.

Behalve die nieuwe functies beschikt de Talisman ook nog steeds over rijhulpsystemen die zowel de veiligheid als het comfort verhogen, zoals de rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Warning), die werd aangevuld met een rijstrookassistent (Lane Keeping Assist), een waakzaamheidsdetectie en een dodehoekmonitor. Die laatste gebruikt voortaan twee radarsensoren achteraan de wagen (Rear Cross Traffic Alert).

De Talisman kan als enige wagen in zijn klasse worden uitgerust met het 4CONTROL-chassis (standaard op de uitvoering INITIALE PARIS). Het 4CONTROL-systeem met vier sturende wielen, dat steeds actief is, laat de achterwielen in twee richtingen meesturen. Het verzekert een unieke precisie voor een wagen van deze omvang en verhoogt het gebruiksgemak in de stad. Het 4CONTROL-chassis is gekoppeld aan een elektronisch gestuurde schokdemping die een optimaal stabiliteits- en comfortniveau verzekert door de schokdempers voortdurend bij te regelen. Dit systeem werd geoptimaliseerd met het oog op een betere efficiëntie en een betere beheersing van koetswerkbewegingen bij oneffenheden in het wegdek.

De Talisman wordt aangedreven door de nieuwste generatie van benzine- en dieselmotoren, die stuk voor stuk voldoen aan de WLTP-normen. De TCe-benzinemotoren beschikken over een roetfilter terwijl de Blue dCi-dieselmotoren zijn uitgerust met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met AdBlue-injectie om de NOx-uitstoot terug te dringen.

De TCe 160 EDC GPF, die onlangs werd geïntroduceerd op het Talisman-gamma, is een rechtstreeks ingespoten viercilinder-turbobenzinemotor van 1,3 liter. Hij levert een vermogen van 160 pk en een koppel van 270 Nm bij 1.800 t/min. Hij wordt gekoppeld aan de automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. Deze motor beperkt zijn verbruik tot 6,2 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 140 g/km over de WLTP-cyclus.

De TCe 225 EDC GPF beantwoordt aan de vermogensvraag van de meest veeleisende klanten. Deze rechtstreeks ingespoten 1.8-viercilinder-turbobenzinemotor doet een beroep op een 'twin scroll'-turbo en een variabele distributie met drie standen om een vermogen van 225 pk te leveren. Ook deze motor is gekoppeld aan de automatische EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. Hij geeft zijn maximumkoppel van 300 Nm af vanaf 2.000 t/min om prestaties en een tastbaar rijplezier te verzekeren. Hij verbruikt 7,4 liter benzine per 100 kilometer en beperkt zijn CO2-uitstoot tot 166 g/km.

Het dieselgamma is een van de meest complete op de markt. Zo blijft de Talisman leverbaar met de 1.7 Blue dCi, een viercilinder-dieselmotor van 120 of 150 pk (naargelang het land), in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hun normverbruik vanaf 4,9 l/100 km (128 g/km CO2) maakt deze motor tot een mogelijk aanbod voor fleetklanten. Het gamma wordt bovendien vervolledigd door een 2.0 Blue dCi-motor van 160 of 200 pk. Beide versies worden gekoppeld aan de EDC-transmissie met dubbele koppeling en zes verhoudingen. De variant met 200 pk staat borg voor snelle acceleraties en hernemingen en richt zich dus tot klanten die prestaties willen verzoenen met een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km (146 g/km CO2).

Ik wil van mijn auto af
 

Info

Technische fiche

Prijs

KM-kosten

Reacties