6 maart 2018
Feedback
 

Renault EZ-GO

Renault toont EZ-GO

Autozine
6 maart 2018 | Op het internationale Autosalon van Genève 2018 presenteerde Renault zijn concept van een robotwagen voor mobiliteit op aanvraag, waarvan het iconische ontwerp past in een stadsomgeving. Doel is nieuwe manieren te promoten om zich in onze drukke steden te verplaatsen.
 

Renault EZ-GO, dat zowel een voertuig als een dienst omvat, is het eerste concept voor een autonome en gedeelde elektrische robotwagen, waarmee gebruikers zich kunnen verplaatsen vanaf een bepaalde plaats - een station - of op basis van een app. Volgens Renault zal de invoering van dergelijke diensten, geconnecteerd met stadsinfrastructuren en gekoppeld aan intelligente sensoren, gegevensanalyses, geconnecteerde diensten of multimodale systemen, een sleutelrol spelen bij het succes van mobiliteitsoplossingen en de intelligente steden van morgen.

Renault

EZ-GO is het eerste model uit een reeks concept cars die door Renault werden bedacht in het kader van de ontwikkeling van zijn mobiliteitsdiensten. De rest van reeks zal in de loop van 2018 worden onthuld. Hij volgt op de geslaagde lancering van SYMBIOZ, de geconnecteerde elektrische concept car die autonoom rijden van niveau 4 mogelijk maakt voor particulieren.

EZ-GO is tegelijk een dienst en een gedeelde robotwagen die zowel door privé- als door overheidsbedrijven kan worden gebruikt. Het vormt een alternatief voor personenwagens en het openbaar vervoer, zoals de metro of bus. EZ-GO werd ontwikkeld om individuen of kleine groepen te vervoeren.

Deze robotwagen, die op aanvraag te gebruiken is via een app of vanaf vaste stations in heel de stad, koppelt de flexibiliteit en het comfort van personenwagens aan de efficiëntie en veiligheid van het openbaar vervoer, waarbij de inzittenden zich niet met de weg hoeven bezig te houden.

Door zijn innovatieve architectuur en coconachtig ontwerp vergroot hij maximaal het gezichtsveld van de sensoren van het autonome systeem en laat hij daglicht binnen langs het glazen panoramadak. En door zijn beperkte hoogte belemmert hij het zicht van voetgangers op de stad niet. Eens hij op zijn station is aangesloten, biedt hij een ruim platform met een helling zodat zowel valide personen als rolstoelgebruikers gemakkelijk plaats kunnen nemen aan boord. De eigenschappen van EZ-GO maken het mogelijk om van gebruiks- en gebruikersscenario te veranderen, volgens de kenmerkende "Easy Life"-aanpak van Renault, waarbij eenvoud centraal staat.

Renault EZ-GO laat autonoom rijden van niveau 4 toe. Dit betekent dat hij afstand kan houden tot zijn voorligger, op zijn baanvak kan blijven of van baanvak kan veranderen, en zelfstandig een kruispunt kan nemen. Indien zich een uitzonderlijk ongeval zou voordoen in de buurt, kan hij ook naar een veilige plaats rijden, ofwel autonoom ofwel dankzij de connectiviteit met het controlecentrum. Met zijn maximumsnelheid van 50 km/u bevordert Renault EZ-GO actief de veiligheid van de inzittenden. Daarnaast zorgt de grote voordeur voor veilig in- en uitstappen, ver van het verkeer, terwijl een vloerlicht aangeeft waar het platform terecht zal komen.

Ook werd Renault 4CONTROL, de innovatieve technologie voor vierwielbesturing, geïntegreerd in de auto, om de wendbaarheid en veiligheid te bevorderen.

De EZ-GO concept car belichaamt een visie op de robotwagens van morgen, maar de Renault-groep wil verder gaan. De ambitie is om nieuwe oplossingen voor een gedeelde mobiliteit te commercialiseren, die autodelen, carpoolen, robotwagens en diensten voor mobiliteit op aanvraag combineren. Hiertoe zal het nieuwe technologieën blijven ontwikkelen, door zijn partnerschappen met privébedrijven en met de openbare sector, gebruikmakend van de onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteiten van Renault-Nissan-Mitsubishi.

Op deze domeinen heeft de Renault-groep al diverse initiatieven ontwikkeld, zoals:

  • "Renault Mobility", een app om vrij gebruik te maken van personenwagens en om bestelwagens te huren;
  • "EASY CONNECT for Fleet", een ecosysteem voor fleetbeheer;
  • initiatieven rond autodelen, onder de vorm van Zity of Green Mobility;
  • VTC-oplossingen met Marcel;
  • tests in verband met autonoom vervoer en vervoer op aanvraag, met Transdev.

Daarnaast zal de groep voordeel halen uit de kennis die hij opdeed bij de verschillende partnerschappen en initiatieven van de Alliantie.