2 maart 2020
 

Renault MORPHOZ

Renault presenteert MORPHOZ

Autozine
2 maart 2020 | Renault presenteert de MORPHOZ, Deze futuristische auto belichaamt Renaults visie op een persoonlijke en deelbare elektrische mobiliteit voor na 2025. Zijn naam: MORPHOZ. Hij doet een beroep op het toekomstige moduleerbare elektrische platform van de Alliantie, CMF-EV, dat diverse configuraties mogelijk maakt qua vermogen, capaciteit en rijbereik maar ook qua interieurruimte en koffervolume.
Ik wil van mijn auto af
 
Info

De concept-car MORPHOZ blijft trouw aan de genen van het merk en vertegenwoordigt het aspect 'Family' in Renaults designstrategie rond de cyclus van het leven. Toch is hij meer dan een verkennende visie op mobiliteit. Met zijn design, zijn details en zijn interieuraankleding blikt hij ook vooruit op een nieuwe familie van elektrische Renault-modellen die de komende jaren op de markt komt.

Renault

De voornaamste rem op de aankoop van een elektrische wagen blijft nog steeds zijn, reële of veronderstelde, rijbereik. Dat restrictieve idee van elektrische mobiliteit behoort binnenkort tot het verleden. Daar laat de concept-car Renault MORPHOZ geen twijfel over bestaan.

MORPHOZ geeft ook een voorsmaakje van hoe de toekomstige nieuwe familie van elektrische Renaults er zal uitzien. Modellen die over verscheidene batterijcapaciteiten kunnen beschikken. Modellen die de jongste technologische innovaties gebruiken om de energie-efficiëntie van hun batterijen en motoren te optimaliseren. Modellen die de vruchten plukken van laadsystemen waarvan de structuur en prestaties werden geoptimaliseerd. Modellen die over geconnecteerde diensten beschikken om de routes en laadmomenten te optimaliseren.

Die visie op elektrische mobiliteit en de toekomstige Renault-modellen die deze visie uitdragen, kunnen niet bestaan zonder een gerichte technische basis. Daarom rust Renault MORPHOZ op een nagelnieuw, moduleerbaar en zuiver elektrisch platform, dat CMF-EV werd gedoopt. Net als het nieuwe CMF-B-platform, dat vorig jaar werd ingewijd door Clio en nu ook wordt gebruikt door Nieuwe Captur, werd het ontwikkeld in het kader van de Alliantie. Het platform maakt het mogelijk om elektrische wagens te ontwerpen, te ontwikkelen en te bouwen die verscheidene voordelen bieden in vergelijking met platformen ontwikkeld voor verbrandingsmotoren of gecombineerde aandrijfgehelen met verbrandings- en elektromotor.

Dat geldt in de eerste plaats op het gebied van stijl: de innovatieve architectuur van het platform geeft de wagen een extra lange wielbasis met wielen die op de vier hoeken van de auto worden geplaatst, korte overhangen en een vlakke vloer. Zo kan de auto nieuwe proporties voorleggen en wint hij aan visuele uitstraling. In combinatie met een dunnere batterij maakt het CMF-EV-platform het mogelijk om wagens te ontwerpen die dichter bij de weg liggen, een minder hoog dak hebben en toch een ruim interieur bieden. Dat vertaalt zich in een sterk verbeterde stroomlijn. De kortere motorkap resulteert dan weer in een langer interieur en een elegantere lijn. Het nieuwe platform bevordert ook het dynamisme: het optimaliseert het chassis en de structuur voor elektrische wagens en verlaagt tegelijk het zwaartepunt door de batterij onder de vloer achteraan te plaatsen.

Tot slot komt het nieuwe platform ook de interieurruimte en -inrichting ten goede. Aangezien elektromotoren minder plaats in beslag nemen dan verbrandingsmotoren, kan het CMF-EV-platform een fijner dashboard gebruiken, dat bovendien verder naar voren kan worden geplaatst om meer opberg- en passagiersruimte vrij te maken, met name voor de knieën van de inzittenden achterin. En aangezien er geen transmissietunnel is, kan het platform een vlakke vloer verzekeren die voor meer beenruimte zorgt. Zo kan een auto uit een gegeven segment qua interieurruimte wedijveren met een auto uit een hoger segment.

Renault MORPHOZ is een concept-car die vooruitblikt op een moduleerbare, zuiver elektrische cross-over die kan worden opgeladen door middel van inductie, en dat zelfs tijdens het rijden. Hij is geconnecteerd en beschikt over autonome rijfuncties van niveau 3. Net als de concept-car SYMBIOZ, die in 2017 werd voorgesteld, gaat het om een persoonlijke auto die echter specifieke deelfuncties aanbiedt.

Het moduleerbare karakter van MORPHOZ komt tot uiting in de fysieke transformatie tussen zijn twee modi: de korte modus 'City' en de lange modus 'Travel'. De wagen kan zich namelijk aanpassen aan het leven van zijn gebruikers, of ze nu dagelijkse ritten in de stad of lange reizen maken. Daartoe beschikt hij in de City-modus over een batterijcapaciteit berekend op de dagelijkse behoeften terwijl de Travel-modus een bijkomende batterij bevat om zich over lange afstanden te verplaatsen, via de snelweg bijvoorbeeld.

WijKopenAutos.be
Renault Clio en Captur ook op LPGRenault Clio en Captur ook op LPG
30 maart 2020
Renault vernieuwt Talisman 2020Renault vernieuwt Talisman 2020
26 februari 2020
Renault introduceert Twingo Z.E.Renault introduceert Twingo Z.E.
24 februari 2020
Renault onthult vernieuwde Megane 2020Renault onthult vernieuwde Megane 2020
3 februari 2020