30 maart 2020

Renault

Renault Clio en Captur ook met LPG-installatie

30 maart 2020 - De Renault Clio en Captur zijn nu beschikbaar met een nieuwe TCe 100 LPG-motor die uitgerust is met drie cilinders en een turbo. De motor krijgt sterkere prestaties met een alertere acceleratie en een maximumkoppel van 170 Nm vanaf 2.000 t/min, wat hem veelzijdig maakt, en combineert dat alles met een lager brandstofverbruik en lagere CO2-uitstoot. Deze motor stoot ongeveer 8% minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor.
Ik wil van mijn auto af

Een motor op LPG heeft gemiddeld dan wel een hoger brandstofverbruik, maar globaal gezien ligt de brandstofprijs per kilometer tot 30% lager dan bij een benzinemotor en tot 8% lager dan bij een dieselmotor. De wagen kan zowel op benzine als op LPG rijden. Hij is uitgerust met twee afzonderlijke tanks, één voor benzine en één voor LPG. Met de tanks allebei vol heeft de wagen in totaal een rijbereik van meer dan 1.000 km. Met dit systeem is de actieradius onbeperkt: benzine kan in alle tankstations getankt worden en LPG is in Europa verkrijgbaar in gemiddeld 1 op de 4 tankstations. Daarnaast zijn wagens met LPG toegelaten in ondergrondse parkeergarages dankzij hun veiligheidssystemen (veiligheidsklep, terugslagklep en vulbegrenzer op 80%).

Renault

De inbouw van de LPG-installatie in de wagens gebeurt rechtstreeks in de fabriek. Voordelen voor de klant zijn een eenvoudige bestelprocedure zonder bijkomende wachttijd en één enkele gesprekspartner voor de garantie en het onderhoud van het voertuig in het Renault-net, die specifiek opgeleid wordt voor de technologie. Van bij zijn ontwerp is de benzinemotor geschikt voor werking op LPG. De bijkomende LPG-tank van zeer sterk staal wordt ingebouwd op de plaats waar het reservewiel zit. Aan de benzinetank verandert niets. Een terugslagklep, een vulbegrenzer op 80%, een debietbegrenzer, een elektromagnetische klep en een veiligheidsklep garanderen de veiligheid.

In de Europese Unie rijden bijna 15 miljoen voertuigen op LPG. Wereldwijd zijn er dat 26 miljoen. Renault biedt al modellen op LPG aan sinds 2010. Renault biedt een garantie van 3 jaar of 100.000 km (wat het eerst wordt bereikt).

Het systeem is eenvoudig te bedienen door de bestuurder. Omschakelen van benzine naar LPG, en omgekeerd, gebeurt op twee manieren: manueel, op gelijk welk ogenblik, met de schakelaar in het interieur (de geselecteerde modus blijft ingeschakeld wanneer de motor weer gestart wordt), of automatisch wanneer de LPG-tank leeg is. Een specifieke meter geeft aan hoeveel LPG er nog in de tank zit. Het vullen van de LPG-tank (32 l bij Nieuwe Clio en 40 l bij Nieuwe Captur) gaat bovendien vlot en snel (amper 2 min.). Nog een voordeel van de inbouw in de fabriek: het koffervolume blijft identiek (de LPG-tank wordt ingebouwd in de ruimte van het reservewiel).

De prijzen:

  • Clio Zen € 18.500
  • Clio Intens € 20.000
  • Clio Corporate Edition € 18.700
  • Captur Zen € 21.175
  • Captur Intens € 23.375
  • Captur Corporate Edition € 21.625
WijKopenAutos.be