22 mei 2015

Renault 16

Renault 16 bestaat 50 jaar

22 mei 2015 - In 2015 verjaart een van de meest ingenieuze Renault berlines van zijn tijd: Renault 16. In 1965 was Renault 16 de eerste berline met een achterklep, die ongekende gebruiksmogelijkheden bood voor die tijd. Met haar originele silhouet wist deze berline gezinnen te verleiden die in volle babyboom hogerop wilden geraken in Frankrijk. Renault 16 drukte ook zijn stempel met zijn vooruitstrevende technische eigenschappen.

De geschiedenis van Renault-gezinswagens voor het leven begint 50 jaar geleden tijdens Les Trente Glorieuses in Frankrijk. Begin jaren 1965 lanceert deze constructeur een totaal nieuw product op het Autosalon van Genève: Renault 16. Een berline met een nooit eerder gezien silhouet: een tweevolume-model met een achterklep. Door de combinatie van praktische voordelen en een elegante lijn met zes ruiten past Renault 16 het succes van de Renault 4-stadswagen toe op gezinnen: een auto voor het leven.

Renault

Een opvolger vinden voor de Frégate was een ambitieus project, maar volgens Pierre Dreyfus, algemeen directeur van Renault van 1955 tot 1975, moet men zich onderscheiden van de concurrentie: "We moeten de zaken anders aanpakken; een auto moet meer zijn dan 4 zitplaatsen en een koffer, hij moet een volume hebben".

Het resultaat was Renault 16, naar een ontwerp van Gaston Juchet. Ondanks het anticonformisme ervan keurde Pierre Dreyfus het ontwerp van Renault 16 goed en riep hij hem uit tot: "wagen voor gezinnen die mee zijn met de moderne consumptiemaatschappij".

Renault

Renault 16, een kruising tussen een berline en bedrijfsvoertuig, biedt ongekende gebruiksmogelijkheden voor die tijd. De koffer kan op vier manieren worden ingedeeld, goed voor een volume van 346 dm3 tot 1200 dm3, dankzij de verstelbare, neerklapbare en uitneembare achterbank. Ook de zetels zijn geschikt voor alle gebruik: voor de installatie van een kinderstoel, als plaats om te rusten of zelfs te slapen dankzij de twee volwaardige slaapplaatsen. Renault 16 was dan ook van bij het begin opgevat als een auto voor het leven, die zich fundamenteel onderscheidde van de concurrentie.

Met zijn eigenschappen drukte Renault 16 ook zijn stempel op zijn tijd. Zijn chassis met voorwielaandrijving, toen nog zeldzaam in dat segment, en de motor centraal voorin zorgden voor een uitstekende wegligging. De motoren, versnellingsbakken en cilinderkoppen werden gemaakt uit gegoten aluminium. Vanaf 1968 was er de TS-versie (wat staat voor Tourisme Sportif), uitgerust met tal van nieuwe snufjes, zoals achteruitontdooiing, extra jodiumkoplampen of ruitenwissers met twee snelheden en sproeiers, naast de achteruitkijkspiegel met dag-/nachtinstelling. In 1969 kwamen daar nog achteruitrijlichten, elektrische zijruiten vooraan, een elektrisch dak en lederen bekleding bij. Dat maakte van Renault 16 een rijkelijk uitgeruste auto. Zo kon men deel uitmaken van de consumptiemaatschappij met een nieuw type auto.

Renault

Bij zijn onthulling op het Autosalon van Genève in 1965 verraste de auto met zijn trendy stijl en overtuigde algauw het publiek, gewoon door aan de verwachtingen op het vlak van auto's te voldoen. Deze uitdaging werd bekroond met de prijs voor Auto van het Jaar 1966, waarbij de Rolls-Royce Silver Shadow werd geklopt: een mooie prestatie!

Van 1973 tot het einde van zijn carrière in 1980 was Renault 16 ook te krijgen met een motor van 1647 cm3, goed voor 93 pk. Dankzij de 5-versnellingsbak haalde deze TX-versie een topsnelheid van 175 km/u op het circuit. Hij was ook standaard uitgerust met centrale deurvergrendeling en zelfspannende veiligheidsgordels; twee nieuwe snufjes die de levenskwaliteit van alle eigenaars van een Renault 16 ten goede kwam.

Renault

Alles samen werden 1 851 502 Renault 16's gemaakt, vooral in de fabriek van Sandouville in Normandië, die speciaal daarvoor gebouwd was.