Publicatiedatum: 17 november 2024
Renault 5
Test

Renault 5

Onweerstaanbaar

Test - De Renault 5 is ooit uit nood geboren. In de jaren '70 was er een financiƫle crisis, terwijl mensen juist meer vrijheid kregen. Daarom was een kleine, functionele en voordelige wagen nodig. Het antwoord was de Renault 5. Nu is er vraag naar betaalbare elektrische wagens. Brengt de Renault 5 opnieuw het antwoord?

De vraag naar compacte en voordelige elektrische wagens is groot. De winst op zulke wagens is juist klein en dat stelt fabrikanten voor een uitdaging. Renault lost dit op door met de "5" twee modellen te vervangen: de Twingo en de Zoë. En door te kiezen voor retro-vormgeving ziet de 5 Electric er in de eenvoudigste uitvoering al leuk uit. In de meer exclusieve versies oefent het model zelfs een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op menig autoliefhebber. Op die manier bereikt Renault zowel kopers die elektrisch willen rijden uit idealisme of voor financieel voordeel, alsmede liefhebbers die de 5 kiezen om het imago.

Renault 5

Platform

Om de nieuwe generatie van de 5 te ontwikkelen koos Renault voor een bijzondere aanpak. In de regel wordt uitgegaan van een bestaand platform en daar wordt een koetswerk op gebouwd. Voor de 5 koos Renault de omgekeerde weg: de vormgevers tekenden eerst hun ideale herinterpretatie van de klassieke Renault 5, vervolgens is een platform ontworpen dat daarbij past. Bij dit zogenaamde "AmpR Small" platform maken de batterijen deel uit van de dragende constructie en dat zorgt voor extra veiligheid (kreukelzone, stevigheid), extra wendbaarheid (ruimte voor insturende voorwielen en een geavanceerde achterwielophanging) en extra binnenruimte. Als de 5 een wagen met verbrandingsmotor zou zijn geweest, zou deze in alle richtingen een stuk groter zijn.

Renault 5
Renault 5

Zowel van binnen als van buiten zijn er vele hints naar de klassieke Renault 5 te vinden. Dat zit niet alleen in de basisvorm van het koetswerk, maar ook in kleine zaken zoals het patroon van de achterlichten. Daarin zijn de luchtroosters van weleer te herkennen, die dankzij hun bijzondere vorm dit keer bijdragen aan de aerodynamica. De openingen boven de voorste kentekenplaat en de breedstralers zijn allemaal gebaseerd op de klassieke 5. Wat op een luchtinlaat op de motorkap lijkt, is in feite een indicator die de voortgang toont tijdens het opladen. De demo in het geel ziet er zo leuk uit, dat de testrijder al vrolijk is gestemd voordat de proefrit begint!

Ruimte

Binnenin is er misschien nog wel meer retro-pret dan buiten. De sfeer in het interieur is onmiskenbaar Frans met een "plat" dashboard waarop de diverse bedieningselementen staan. Tegelijkertijd zorgen de bouwkwaliteit en materiaalkeuze voor een volwassen gevoel. De bergruimte in de cabine is gering. Het dashboardkastje is klein en de deurvakken zijn zo ondiep, dat spullen er gemakkelijk uitvallen bij het openen en sluiten van de portieren.

„dit is de fijnst sturende wagen in zijn segment, elektrisch en niet elektrisch“

De zetels zijn meer geïnspireerd op de Renault 5 Turbo dan op die van doorsnee versies. Voor Franse begrippen zijn ze namelijk zeer stevig (maar nog steeds prettig na vele uren sturen). Tijdens een eerdere kennismaking met een prototype liet de hoofdruimte te wensen over. Dat is in het productiemodel opgelost en bestuurders van uiteenlopend postuur zitten goed in de 5. Gezien de afmetingen van de wagen zal het niet als een verrassing komen dat de beenruimte achterin gering is. Omdat de motor, aandrijving en omvormer allemaal voorin zitten, is de bagageruimte fors (326 liter). Wel heeft een kofferruimte en hoge tildrempel.

Uitrusting

Op het dashboard staan twee beeldschermen, die van achter het stuurwiel tot halverwege het dashboard lopen en één geheel lijken te vormen. Een beeldscherm biedt de mogelijkheid om gegevens op verschillende manieren te tonen en Renault maakt daar optimaal gebruik van door de bestuurder de keuze te geven uit diverse lay-outs met de nadruk op navigatie, veiligheid of juist verbruik. De vormgeving is steeds een geslaagde mix van moderne ergonomie met retro-elementen.

Renault 5

Dat geldt ook voor "Reno": de slimme assistent. Deze heeft de vorm van een Renault-logo, met daarbinnen een vrolijk gezicht. Reno danst soepel over het beeldscherm wanneer de bestuurder communiceert en haalt informatie uit drie bronnen. Eenvoudige vragen, over bijvoorbeeld de instellingen van de wagen, handelt Reno zelf af. Voor navigatie wordt Google Maps geraadpleegd. Vragen die intelligentie vereisen worden doorgestuurd naar ChatGPT (een 5 jarig contract is inbegrepen bij de wagen, daarna moet jaarlijks voor een abonnement worden betaald). Wie bezorgd is om de privacy (Google slaat alles op, ChatGPT gebruikt alles als trainingsdata) kan er helaas niet voor kiezen om de algemene voorwaarden niet te accepteren en terug te vallen op de eigen smartphone Apple CarPlay of Android Auto. Het standaard audiosysteem is verzorgd door Arkamis en heeft een eenvoudig, eerlijk geluid (4 luidsprekers in basis-uitvoering, 6 luidsprekers in luxe versies).

De 5 is voorzien van de door de Europese Unie verplichte veiligheidsvoorzieningen. Hierbij gaat Renault niet verder dan noodzakelijk, want een camera die het gezicht van de bestuurder in de gaten houdt is niet aanwezig. Wat Autozine betreft is dat een dankbare keuze, want in de praktijk waarschuwen dergelijke camera's al als de bestuurder over de schouder kijkt om veilig van rijstrook te kunnen wisselen. Zoals bij alle nieuwe Renaults kan de bestuurder met een druk op de knop alle ongewenste assistentie eenvoudig uitschakelen.

Opladen en bereik

Het doel van de nieuwe Renault 5 is om elektrisch rijden bereikbaar te maken voor een grote doelgroep. Daarom is de 5 leverbaar met verschillende batterijen en motoren. De basisversie heeft een accu met een capaciteit van 40 kWh, waarmee de actieradius 300 km bedraagt. Deze versie is gericht op kopers die thuis kunnen opladen en/of vooral korte ritjes maken. Voor wie op straat laadt en niet iedere dag kan of wil opladen, is er een versie met een 52 kWh batterij en dan is het bereik 400 km. Dit bereik werd tijdens de test onder gunstige weersomstandigheden eenvoudig gerealiseerd (testverbruik 14.3 kWh / 100 km).

Om de prijs bescheiden te houden is publiek laden mogelijk met een snelheid van 11 kW. Snelladen kan met 80 kW of 100 kW (afhankelijk van de gekozen motor). Dat zijn bepaald geen recordsnelheden, maar gezien de batterijcapaciteit is het een prima balans tussen prijs en laadsnelheid. Door in het navigatiesysteem een snellader als bestemming in te geven, wordt de batterij voorverwarmd om de beloofde maximale laadsnelheid daadwerkelijk te kunnen realiseren. Let op: wie niet akkoord gaat met de algemene voorwaarden van Google kan de batterij niet voorverwarmen omdat dit afhankelijk is van Google Maps.

Renault 5

Heel jammer: de laadaansluiting zit links voor. Dat zorgt voor een grote bagageruimte, maar het forceert de bestuurder welhaast om vooruit in te parkeren bij haakse vakken (grotere draaicirkel, minder overzicht bij uitparkeren). Wanneer de wahen langs de straat is geparkeerd, bestaat het risico dat andere voertuigen de laadpoort beschadigen.

Prestaties

De elektromotor en de aansturende elektronica zijn afkomstig uit de Renault Megane Electric, waarbij de 5 de keuze biedt uit een 95 pk, 120 pk en 150 pk sterke elektromotor. Net als bij de Megane wordt de "automaat" bediend met een hendel aan het stuurwiel. Alhoewel dat handig lijkt, zitten er zoveel hendels aan het stuurwiel, dat dit in de praktijk de nodige verwarring oplevert. Meer dan eens werden de ruitenwissers ingeschakeld in plaats van de achteruit. Verwarrend en onhandig: de automaat heeft geen "park" stand. In plaats daarvan wordt neutraal gekozen en de parkeerrem aangetrokken zodra de bestuurder de veiligheidsgordel losmaakt of het portier opent. Dat lijkt slim, maar wie bij bijvoorbeeld een spoorwegovergang niet minuten lang het rempedaal ingetrapt wil houden moet "neutraal" kiezen en zelf de handrem aantrekken.

Voor deze test is gereden met de 150 pk sterke elektromotor en daarmee is de 5 watervlug. De reactie op het stroompedaal is gretig en direct. In de sport-stand komt daar zelfs de nodige overmacht bij en kunnen de voorwielen het vermogen maar net beteugelen. In de eco-modus komt deze wildebras juist tot rust en nodigt de 5 uit tot comfortabel toeren. Tot zo'n 100 km/u zijn de rijgeluiden minimaal. Alleen op hoge snelheid en bij slecht weer is rijwind rond de buitenspiegels hoorbaar.

Renault 5

Het is mogelijk om energie terug te winnen bij het loslaten van het stroompedaal, maar dit effect is niet sterk genoeg om rijden met één pedaal mogelijk te maken. Exemplaren die na maart 2025 worden geproduceerd, zullen hendels achter het stuurwiel krijgen waarmee verschillende niveaus van regeneratie zijn te selecteren.

Rijeigenschappen

Alpine, het sportieve dochterbedrijf van Renault, biedt een sportieve versie van de 5 aan. Om aan de eisen van dit exclusieve merk te kunnen voldoen, is de "A290" voorzien van een uiterst geavanceerde wielophanging ("multilink"). Het zou te kostbaar zijn om de Alpine A290 en de Renault 5 van een verschillend onderstel te voorzien. Ook de Renault 5 profiteert daarom van techniek die in de regel alleen is voorbehouden aan wagens uit een hoger segment. Daarbij staat de 5 op ongebruikelijk grote wielen, is de wagen relatief licht en zorgen de batterijen in de vloer voor een laag en centraal zwaartepunt.

Het resultaat is een dynamisch weggedrag dat tot nu toe ongekend was in dit segment! De besturing is licht, exact en direct waardoor de 5 uitzonderlijk dynamisch is en uitnodigt tot spelen. Mede dankzij de lage bouw geeft de 5 een vertrouwenwekkend gevoel dat ook bij zeer sportief rijden nooit wordt geschonden. Het enige risico is dat de bestuurder zich laat verleiden om harder te rijden dan de (verkeers)situatie toelaat. Wie de verleiding weet te weerstaan, zal merken dat de 5 ook een heel comfortabele wagen is.

Renault 5

Conclusie

In de jaren '70 was de Renault 5 de juiste wagen op de juiste tijd. Na een uiterst genoeglijke proefrit kan worden geconcludeerd dat dat nu weer het geval is. Destijds maakte de Renault 5 mobiliteit bereikbaar voor een grote groep automobilisten. De 5 Electric doet dat opnieuw door elektrisch rijden bereikbaarder te maken (instappen vanaf 24.990 euro).

Maar... de elektrische Renault 5 is heel veel meer dan een voordelige elektrische wahem. De sympathieke uitstraling maakt het model zo aantrekkelijk, dat menigeen voor de 5 zal vallen ongeacht de techniek of financiële voordelen. Het uiterlijk zorgt er bovendien voor dat Renault zich positief onderscheidt van de tsunami aan goedkope elektrische wagentjes uit China.

Misschien wel de belangrijkste conclusie: de Renault 5 rijdt zo leuk als hij er uitziet. Of om het nog duidelijker te zeggen: dit is de fijnst sturende wagen in zijn segment, elektrisch en niet elektrisch. De combinatie van de lage bouw (het is geen SUV!), het moderne platform, de geavanceerde wielophanging, de grote wielen, het lage zwaartepunt, de exacte besturing en de gretige elektromotor maken dit tot een auto die iedere rit tot een feestje maakt. De Renault 5 Electric is dus voordeliger in aanschaf, leuker om te zien en beter om te rijden en daar is maar één woord voor: onweerstaanbaar.

voor
  • Sportief en comfortabel
  • Geslaagde vormgeving / sterk imago
  • Prima prestaties, laag verbruik, groot bereik
tegen
  • Automaat heeft geen P-stand
  • Onhandige en gevaarlijke locatie laadaansluiting
  • Grote zorgen over privacy door Android en ChatGPT