Peugeot SxC
Peugeot toont SxC Concept car
In 2010 sloeg Peugeot een nieuwe stijlrichting in. Het merk toonde die nieuwe aanpak in verschillende concept cars zoals de SR1 (GT roadster), de BB1 (een 2,5 m lang stadsautootje met plaats voor vier personen), de EX1 (een exclusieve, 100% elektrische tweezits roadster die in Frankrijk en China verschillende acceleratierecords op zijn naam schreef) en de HR1 (een vernieuwende, hoogst originele stads-crossover).
Voor het salon van Shanghai gingen de designers op zoek naar een nieuw segment, dat met name op de Chinese markt veel bijval geniet: de luxe crossover. De SxC (voor 'Shanghai crossover Concept') gebruikt overduidelijk een aantal basiskenmerken van de SUV (robuuste look, hoge zitpositie, stevige structuur…) maar combineert ze meteen met de modernste trekjes van de luxe berlines (strakke en tijdloze styling, een heel eigentijdse look).
Het internationale team van Peugeot designers in het in Shanghai gevestigde China Tech Center tekenden voor de uiteindelijke look van de auto. De lijnen onderstrepen zijn atletische, gespierde voorkomen. Elke detail werd specifiek ontworpen om te passen op een grote, volumineuze auto (4,87 m lang, 1,61 m hoog en 2,035 m breed).
Vooraan zijn de nieuwe stijlkenmerken van Peugeot duidelijk aanwezig. Het zwevende radiatorrooster, de strak gelijnde koplampen en de trotse, nieuwe leeuw op de motorkap. Finishing touch aan de voorkant zijn de ledkoplampen met een unieke look.
Overal op de SxC zijn hoogtechnologische details terug te binden. Zo bieden de achteruitkijkspiegels plaats aan camera's, zijn de origineel getekende dakstangen meteen ook raamlijsten en wordt er overal gebruik gemaakt van geborsteld aluminium voor een exclusieve look. De royaal bemeten 22 duims velgen benadrukken het robuuste karakter van de auto en zorgen voor het nodige evenwicht in de proporties.
De SxC maakt gebruik van de HYbrid4-technologie, met een verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor op de achterwielen. Deze vorm van hybride aandrijving maakt vierwielaandrijving mogelijk, voor extra veiligheid en grip in de moeilijkste omstandigheden. Maar tegelijk kan aan lage snelheden ook zuiver elektrisch, zonder enig lawaai of uitstoot, worden gereden.
Onder de motorkap bevindt zich een 1.6 THP benzinemotor die 218 pk levert. Samen met een 95 pk sterke elektromotor levert het geheel hier een gecombineerd vermogen van 313 pk en een gemiddeld normverbruik van 5,8 l/100 km (goed voor een CO2-uitstoot van amper 143 g/km).