30 september 2010
 

Peugeot HR1

Peugeot onthult HR1

Autozine
30 september 2010 | Met de HR1 combineert Peugeot diverse autosegmenten. HR1 is een concept car voor in de stad die verschillende stijlen (stadsauto, coupé en, SUV) met elkaar combineert. Doelgroep zijn jonge, actieve stedelingen met een oog voor design en technologie. HR1 maakt gebruik van de HYbrid4-technologie, met een combinatie van een volledig nieuwe driecilinder 1.2 THP benzine voorin en een elektromotor achterin, goed voor een heel beperkte CO2-uitstoot (80 g/km of zelfs helemaal geen in elektrische modus), prestaties op niveau (147 pk) en vierwielaandrijving.
Info

De HR1 is helemaal afgestemd op stedelijke verplaatsingen. Daarvoor zorgen niet alleen uiterst compacte afmetingen (3,69 m lang, bijzonder korte overhang voor en achter), maar ook hoogst originele deuren. Terugvallend op eerdere ervaringen werkt Peugeot hier met twee elektrisch bediende deuren die er op voorzien zijn om de in- en uitstap te vergemakkelijken in smalle parkeerplaatsen. De ruime vrije hoogte zorgt dan weer voor een hogere rijpositie met uitstekend zicht op de weg: bijzonder handig bij het manoeuvreren.

Peugeot

HR1 draagt overduidelijk de genen van het merk, waarvan de nieuwe codes al te zien waren in de SR1 concept car. Smalle, katachtige koplampen en het 'zwevende' radiatorrooster zijn daar kenmerkende elementen van. De stijl ligt volledig in de lijn van het concept van de auto: atletisch en krachtig, maar tegelijk ook sensueel dankzij de gewelfde flanken, ruim bemeten wielen en dubbele welving van de achterruit zoals bij de RCZ coupé. Achteraan dienen de dakrails meteen ook als scharnierpunt voor de kofferklep, die in één stuk uit gefumeerd glas is gemaakt.

Net zoals in andere recente modellen van het merk toont HR1 een strak gelijnd interieur met een bestuurderspost van een 'high tech coupé'. Bestuurder en passagier hebben elk hun eigen plek, van elkaar gescheiden door een hoogtechnologische, futuristische middenconsole. Allebei genieten ze van veel lichtinval dankzij elektrische diodes in de console en twee glazen panelen in het dak die afzonderlijk elektrochroom verduisterd of doorlatend kunnen worden gemaakt. De boordplank biedt de bestuurder een maximale controle over de auto, met ideaal geplaatste bedieningsorganen, een compact stuurwiel en een head-up display waarop alle informatie te lezen valt zonder de ogen van de weg te moeten houden. HR1 blijft binnenin aanvoelen als een 'echte auto', met veel aandacht voor technologie en veiligheid. Zowel de bestuurder als de passagier worden binnenin geïsoleerd van alle verkeersstress.

Peugeot

De HR1 beschikt over eigenzinnige bedieningsorganen voor de mens-machine interface. Zo beschikt deze concept car over een systeem voor 'bewegingsherkenning' waarmee de bestuurder tussen verschillende functies en menu's kan bladeren met eenvoudige handbewegingen. Met een draaiende beweging kan bijvoorbeeld door cirkelvormige menu's gescrolld worden. Door zijn hand van links naar rechts om te draaien, kan de bestuurder dan weer de controle over het systeem doorgeven aan de passagier. Via dit systeem kunnen zowel het audiosysteem, de navigatie als de klimaatregeling worden bediend. Bovendien kan de informatie in het dashboard naar wens worden samengesteld uit verschillende functies: toerenteller, olie- en watertemperatuur voor een sportieve rit, of toeristische info voor een ontspannen toerritje.

De voorpassagier beschikt op zijn beurt over een draagbare PC waarmee hij informatie kan delen en uitwisselen met het scherm voor de bestuurder.

Peugeot

De koffer met volledig vlakke laadvloer en rechthoekige vormen biedt een laadvolume van 734 liter. Indien nodig, kan het interieur dan weer heel snel en makkelijk worden omgebouwd naar drie of vier echte zitplaatsen dankzij een ingenieus systeem. De volledige achterzetels worden tegen de voorzetels opgevouwen of kunnen in een handomdraai weer worden uitgeklapt. Net als in de RCZ zorgt de dubbele welving van de achteruit voor extra hoofdruimte achterin. Met alle vier de zitplaatsen in gebruik wordt de koffer natuurlijk een stukje kleiner, maar het laadvolume daalt nooit onder de 180 liter.

De verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijft is een volledig nieuwe driecilinder benzinekrachtbron. Het gaat om een 1.2 THP met 110 pk, meteen ook een versie van de nieuwe driecilinder motorenfamilie die in volle ontwikkeling zijn. De combinatie met een elektromotor met 37 pk zorgt hier voor een totaal vermogen van 147 pk bij verbruikscijfers van amper 3,5 l/100 km in gemengde cyclus en 80 g/km CO2-uitstoot.

Peugeot

De gerobotiseerde zesversnellingsbak met bediening aan het stuur of via de pook werd verder onder handen genomen voor maximale precisie en feedback aan de bestuurder. Die kan naar wens automatisch of handgeschakeld rijden, naargelang zijn humeur en de omstandigheden. De HR1 concept car maakt gebruik van een pseudeo-McPherson voortrein en een achtertrein met vervormbare achteras.

Peugeot introduceert 2008Peugeot introduceert 2008
7 januari 2013
Laura Beyne ontvangt Peugeot 207 CCLaura Beyne ontvangt Peugeot 207 CC
11 mei 2012
Peugeot introducert RCZ RaidillonPeugeot introducert RCZ Raidillon
3 mei 2012
Raidillon maakt Peugeot RCZ horlogeRaidillon maakt Peugeot RCZ horloge
29 juli 2011