21 september 2010

Peugeot EX1

Peugeot onthult EX1 concept

21 september 2010 - De nieuwe concept car van Peugeot is een roadster met twee plaatsen en een buitengewone uitstraling. De EX1 klopt verschillende wereldrecords voor acceleraties vanuit stilstand. Hij dankt zijn prestaties aan zijn vlijmscherpe stroomlijn, zijn ultralichte structuur en zijn twee elektromotoren die hun maximaal totaalvermogen van 250 kW (340 pk) aan de vier wielen doorgeven.
Ik wil van mijn auto af

In de studiebureaus van Peugeot ontstaan voortdurend nieuwe ideeën. De meest gewaagde, meest interessante en meest opwindende daarvan komen vaak samen in een extreme droomwagen. De intentie om een explosieve wagen te ontwerpen voor de 200ste verjaardag van Peugeot werd al snel gekoppeld aan de ambitie om de emotionele kant van elektrische wagens in de schijnwerpers te zetten.

Peugeot

Om die doelstelling te realiseren hebben de ingenieurs en stilisten inspiratie geput in de geschiedenis van het merk om de meest radicale technische oplossingen te verenigen in één futuristische bolide, die volledig in het teken staat van de rijsensaties voor zijn bestuurder zonder daarbij het milieu uit het oog te verliezen. De originele architectuur verwijst naar die van concept cars zoals de "Asphalte" en "20Cup" en doet een beroep op de al opgedane kennis en ervaring met elektrische motoren.

De zuivere stijl van deze tweezitsroadster lijkt als een soort 'exoskelet' over de mechaniek te zijn gespannen. Op die manier worden de inspanningen benadrukt die bij de ontwikkeling van de wagen werden geleverd om het gewicht terug te dringen. Het koetswerk illustreert de nieuwe stijlrichting van Peugeot, die ook al te zien was op de SR1 concept car van begin 2010, met het zwevende radiatorrooster en de atletische lijnen. Elementen in gepolijst aluminium benadrukken de deuruitsnijding, als knipoog naar de RCZ en BB1.

Peugeot

Het onderstel gebruikt technische oplossingen die een uitzonderlijk weggedrag beloven. De voortrein bestaat uit dubbele driehoeken met afzonderlijk scharnierpunt. De achtertrein is een enkele as, verbonden met een centraal geplaatste, horizontale veer-schokdempercombinatie en beschikt over een kantelinrichting die de flexibiliteit kan laten variëren. De zelfdragende structuur is gerealiseerd in koolstofvezel/honingraat om het gewicht en de stijfheid te optimaliseren. Ze omvat alle bevestigingen van de technische onderdelen. En tot slot dragen de proporties van de wagen (90 centimeter hoog, 1,77 meter breed) bij tot de efficiëntie van het geheel, het lage zwaartepunt en de stroomlijn.

De concept EX1 heeft twee elektromotoren, een op elke as, met een vermogen van 125 kW (250 kW/340 pk in het totaal) en een constant en onmiddellijk beschikbaar maximumkoppel van 240 Nm vooraan en achteraan. Die mechanische architectuur zorgt niet alleen voor de optimale gewichtsverdeling maar ook voor de vierwielaandrijving.

Peugeot

De bestuurder en zijn passagier nemen plaats in het interieur via de omgekeerd openende deuren. De inzittenden worden niet alleen beschermd door het geïntegreerde harnas maar ook door de hoogte van de cel in koolstofvezel, die boven de hoofden uitsteekt om een rolkooi te vormen. Bovendien maakt de in de stijl geïntegreerde windgeleider het mogelijk om in het dagelijkse verkeer zonder helm te rijden.

WijKopenAutos.be
WijKopenAutos.be