Publicatiedatum: 18 oktober 2002

Peugeot 406 Coupe

Uit de kunst

Test - Wie vindt dat een auto niet meer is dan vervoer van A naar B, kan nu stoppen met lezen. Voor hen biedt Peugeot de 406 sedan en het meerdere malen bekroonde succesnummer: de 307. Wie echter op zoek is naar een auto die iedere dag weer een lust voor het oog is en een genoegen om mee te rijden, leest vooral verder. Want behalve dat de Peugeot 406 Coupé een exclusieve en onderscheidende auto is, is deze coupé ook op diverse punten vernieuwd.

Zij die deze grote coupé op hun waarde kunnen waarderen moeten toch ook even stoppen. Stap niet meteen in, maar verbaas de dealer door de tijd te nemen en rustig om de auto heen te lopen. Laat het lijnenspel even inwerken alvorens die fel begeerde sleutels om te draaien. De Peugeot 406 Coupé is meerdere malen verkozen tot mooiste auto aller tijden en dat zegt wat. Het lijnenspel is langgestrekt en elegant als een ballerina. Dat komt omdat deze 406 Coupé het onderstel deelt met de 406 sedan en dat is nu eenmaal een forse auto.

Omdat in de Coupé ruimte voor slechts twee personen centraal staat, is de overige ruimte beschikbaar voor uiterlijk vertoon. In vergelijking met andere coupés is de 406 niet zozeer sportief maar vooral charmant met een zekere ingetogen bescheidenheid en waardigheid. Dit is niet de financieel geslaagde yup die dat aan iedereen wil laten weten, maar de succesvolle levensgenieter die zelf weet wat mooi is.

Alhoewel het uitrustingsniveau en de motoren sinds de introductie van deze coupé in 1997 met hun tijd zijn meegegaan, hebben de ontwerpers in de afgelopen tijd geen mogelijkheden gezien tot verbetering van de vormgeving. Volgens ingewijden binnen Peugeot ligt het bovendien in de lijn der verwachtingen dat de auto zonder ingrijpende wijzigingen mee zal gaan tot 2005. Dit is geen auto meer, dit is kunst!

Peugeot 406 Coupe

Kunst om mee te rijden

De Peugeot 406 Coupé is echter wel kunst om mee te rijden, dus nu kan (eindelijk?) worden ingestapt. De testrijder zal vooral het interieur zien, want in de testperiode staat een lange rit naar de autoshow van Birmingham op het programma. Het interieur is goed verzorgd, maar niet zo fraai als de buitenkant van de auto doet vermoeden. Het zijn vooral de met leder beklede deurpanelen, de nieuwe met Chess-stof en leder afgezette stoelen en de vele logo's van ontwerper Pininfarina die er op wijzen dat dit de coupé uitvoering van de 406 is. Verder kent het interieur veel zwart kunststof, waardoor het gevoel van exclusiviteit minder is dan verwacht zou mogen worden bij het zien van de auto.

Waar de 406 Coupé wel op weet te overtuigen is het coupé-gevoel. Bestuurder en passagier hebben het gevoel in een knusse cocon te zitten. Dat komt onder andere door de lage daklijn en de diepe zit. Dat lage dak heeft overigens wel tot gevolg dat lange bestuurders, ook met de stoel in de laagste stand, beperkte hoofdruimte hebben. Achter de verder prima zittende voorstoelen zijn nog twee "kuipjes" te vinden waar de zitruimte nog heel behoorlijk is. Als de voorstoelen niet in de achterste stand staan, is achterin voor volwassenen redelijk te zitten. Alleen de aflopende daklijn zorgt voor een minimum aan hoofdruimte.

In stilte genieten

Het uitrustingsniveau is sinds de introductie van de Coupé met de tijd mee gegaan. Zo beschikt de auto nu onder andere over een klimaatcontrolesysteem, cruise-control, boordcomputer, ruitenwissers met regensensor, automatisch inschakelende koplampen, olietemperatuurmeter en vier airbags. Alleen het optionele "RM2" audiosysteem presteert gezien de prijs onder de maat, want met de componenten van Clarion en JBL is beduidend beter resultaat mogelijk.

In de afgelopen tijd hebben twee nieuwe motoren hun intrede gedaan in het programma van de 406 en daarmee ook de 406 Coupé. De eerste daarvan is een 2,2-liter HDi diesel. Daarmee verkeert Peugeot nu in de unieke positie een sportcoupé met dieselmotor te kunnen leveren.

De tweede nieuwe krachtbron is van recentere datum en is een 2,2 liter benzinemotor, waarvan de testauto het eerste exemplaar in Nederland is. De nieuwe motor levert 160 pk / 217 Nm en heeft geen enkele moeite met de 1334 kg wegende coupé. Van dat gewicht is voor het gevoel 334 kg geluidsisolatie, want de Coupé is werkelijk zeldzaam stil. Pas als de motor tot bijna in het rode toerengebied wordt doorgetrokken, is een lichte grom uit het vooronder hoorbaar. De rijgeluiden beperken zich verder tot rolgeluiden van de banden en -afhankelijk van het weer- geluiden van de rijwind.

Peugeot 406 Coupe

Onder gunstige omstandigheden en op nieuw wegdek rijdt de 406 Coupé niet over de weg, maar glijdt de auto alsof op luchtkussens. Het karakter van de motor is dat van superioriteit. In iedere versnelling en bij iedere snelheid is veel kracht aanwezig om aan ieder verzoek tot acceleratie met groot gemak en vooral in alle rust te voldoen.

Als het uiterste wordt gevraagd krijgen de inzittenden geen brute duw in de rug, maar slechts een vriendelijk zetje. Eenzelfde gevoel geven de remmen en het onderstel. De Coupé laat zich desgewenst met ontstellend hoge snelheden door een bocht zetten, maar reageert er wederom met groot gemak en rust op. Deze auto laat zich niet door een bocht "gooien", maar gaat simpelweg vlotter dan al het andere verkeer de hoek om zonder ook maar een band te laten piepen, laat staan een wieltje te lichten.

Jaguar of Aston Martin?

Op de lange rit naar Birmingham kon de redactie zich geen betere auto wensen. De 406 Coupé is niet bedoeld als sportwagen, maar als zeer comfortabele coupé voor de lange afstand. Een auto die enorme afstanden overbrugt met een gemak alsof het de supermarkt om de hoek is, geeft zo'n rust dat de bestuurder zich bijna fitter voelt op de bestemming dan bij vertrek. Zo zag de fotograaf op de 1.000 km lange terugreis een bordje naar het Formule 1 circuit van Silverstone en werd desondanks "even omgereden" om hier foto's te kunnen maken.

Bovendien biedt de 406 Coupé nog een paar onverwachte voordelen. Dat begon bij het eerste Engelse tankstation waar de Coupé onmiddellijk de aandacht trok. De mensen kwamen niet af op het testverbruik van 1 op 11,9 of de 70 litertank waarmee een autonomie van ruim 800 km mogelijk is, maar hadden de auto nog nooit gezien omdat deze in Engeland slechts mondjesmaat verkrijgbaar is.

Die aandacht zou blijven, want tijdens het veelvuldige verdwalen in Birmingham was de 406 Coupé een soort parade van één met als voordeel dat een ieder graag de weg wees ("nee, het is niet de nieuwe Jaguar"). Ook de portier van het hotel had alle aandacht voor de Peugeot ("nee, het is geen kleine Aston Martin"). Daarom mocht de auto prominent voor het hotel worden geparkeerd en kon een parkeerkaartje na het verblijf "blisfully" genegeerd worden. Zo voelt het als een dubbel voorrecht om de 406 Coupé te mogen rijden, of zoals Peugeot het zelf misschien zou zeggen: je voelt je lekkerder in een Coupé.

Peugeot 406 Coupe

Conclusie

Terwijl de meeste kunst alleen bedoeld is om naar te kijken, wordt de Peugeot 406 Coupé bij voorkeur genoten met beide handen aan het stuurwiel. Dan toont deze chique coupé een heel eigen karakter. De auto is in staat tot genadeloos hoge snelheden en bijzonder vlot bochtenwerk, maar heeft toch vooral het karakter van een waardige reislimousine. De 406 Coupé doet alles met ongekend gemak en geeft de inzittenden daarmee een superieur gevoel dat er voor zorgt dat geen rit te lang is en geen afstand te gek.

Alhoewel het op details merkbaar is dat de auto al sinds 1997 op de markt is, kan deze Coupé de concurrentie nog goed aan. Wie de Peugeot 406 Coupé ziet denkt "kunst", wie er in gereden heeft weet het juiste antwoord: "uit de kunst"! (Ivo Kroone).

voor
  • Zeldzaam mooi
  • Bijzonder comfortabel
  • Superieur en bevoorrecht gevoel
tegen
  • Matig audiosysteem
  • Beperkte hoofdruimte
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter