Peugeot 3008 (2016 - 2023)
Alles behalve suv
Wat Peugeot betreft is het antwoord op die vraag heel duidelijk. Terwijl de vorige 3008 een "crossover" was (mix van personenwagen en terreinwagen), spreekt de fabrikant nu van SUV (Sports Utility Vehicle). Peugeot maakt die keuze omdat de SUV wereldwijd het meest gekochte type wagen is en daar wil de Franse fabrikant graag een graantje van meepikken.
Toch oogt de nieuwe 3008 absoluut niet als een SUV. Een SUV is groot, hoog, stoer en gespierd. De 3008 heeft weliswaar een hoge schouderlijn en een stompe neus, maar de onoverwinnelijke uitstraling die bij een terreinwagen hoort ontbreekt geheel.
In plaats daarvan geeft Peugeot een eigen invulling aan het concept met strakke, elegante lijnen. De motorkap en het dak lijken boven de wagen te zweven en ook de opgaande lijn bij de achterruit geeft de 3008 een unieke uitstraling. En in welke kleur de 3008 ook wordt gekozen: hij is prachtig!
Interieur
Ook in het interieur is er geen spoortje terug te vinden van het avontuurlijke karakter dat bij een SUV hoort. Hier geen weerbestendige materialen, geen kompas, geen extra handvatten of wat dan ook. Iedere nieuwe Peugeot is namelijk voorzien van een zogenaamde "i-Cockpit", dus ook de 3008.
De i-Cockpit doet denken aan de cockpit van een sportwagen, waarbij de bestuurder rechtop achter een klein stuurwieltje zit. Dankzij het kleine stuurwiel en de bijzondere zithouding zijn de klokken niet achter het stuurwiel, maar erboven te vinden. Dat zorgt voor een beter overzicht en een betere zithouding (actief, dus betere controle over de wagen).
De 3008 heeft een hoge instap en een veel hogere zit dan een doorsnee personenwagen. Desondanks heeft Peugeot kans gezien het i-Cockpit concept te vertalen naar de 3008 en dat werkt in de praktijk uitstekend. Opnieuw zijn de zithouding en de overzichtelijkheid veel beter dan in een doorsnee wagen. Alleen de i-Cockpit is al een goede reden om voor een 3008 te kiezen!
Het interieur is bijzonder fraai aangekleed, waarbij opvalt dat juist de eenvoudige uitvoeringen (panelen bekleed met stof i.p.v. hout) charmanter zijn dan de dure versies. De ruimte voor- en achterin is prima.
Uitrusting
De opzet met tuimelschakelaars in combinatie met een touch screen vraagt enige gewenning, maar werkt uiteindelijk prima. De enorme hoeveelheid functies (audio, communicatie, navigatie, massage, sfeerverichting, parfumeur, veiligheid) is relatief eenvoudig te bedienen. Alleen is het jammer dat op de plaats van de "terug"-knop soms de "wis" knop verschijnt, waardoor in een haastige actie zomaar een route kan worden gewist.
Het optionele audiosysteem van de Franse audiofabrikant Focal verdient een speciale vermelding. Gezien de bescheiden meerprijs is de geluidskwaliteit zeer goed.
Weggedrag
Dankzij de actieve zit en het kleine stuurwiel is de rijervaring met de 3008 anders dan anders. Met slechts een polsbeweging kan al een serieuze bocht worden gestuurd en dat geeft een zeker gevoel van superioriteit. Daarbij is het onderstel aanvankelijk sportief en stug, waardoor het koetswerk nauwelijks overhelt. Kleine bewegingen of kleine oneffenheden in het wegdek worden goed gecommuniceerd met de bestuurder, die daardoor goed weet wat er gaande is tussen wagen en asfalt.
Tegelijkertijd heeft de 3008 juist lange veerwegen, waardoor toch voldoende comfort wordt geboden op slecht wegdek. Op die manier weet de 3008 heel slim comfort te bieden wanneer dat nodig is, maar een sportief karakter te bieden zolang dat kan. Ook hiermee onderscheidt de 3008 zich nadrukkelijk, en wel positief, van de concurrentie.
Diesel
Wanneer het gaat om de aandrijving toont Peugeot minder vernieuwingsdrang. De 3008 wordt aangedreven door de vertrouwde "PureTech" benzinemotoren en "BlueHDi" dieselmotoren die ook in andere Peugeot-modellen zijn te vinden. Deze drijven altijd de voorwielen aan. Ondanks de SUV-belofte van Peugeot, is de 3008 niet leverbaar met vierwielaandrijving.
Voor deze test zijn vier motoren aan de tand gevoeld. Eerst is gereden met het onbetwiste topmodel: de 180 pk / 400 Nm sterke 2.0 liter diesel met zestraps automaat. Precies zoals mag worden verwacht, presteert deze uitstekend. Dankzij het royale koppel worden de prestaties met groot gemak geleverd, hetgeen weer resulteert in een zekere grootsheid. Opvallend is dat zelfs op een zeer veeleisende route een relatief laag testverbruik van 5.9 liter per 100 km kon worden gerealiseerd.
In de stad en bij lage snelheid is de 120 pk / 300 Nm sterke 1.6 liter diesel vrijwel even overtuigend. Alleen tijdens (tussen)acceleraties op de snelweg is het verschil met de sterkere dieselmotor overduidelijk. Omdat de kleinere diesel harder moest werken om zijn prestaties te leveren, was het moeilijker om de beloofde fabrieksopgave te realiseren.
Benzine
De sterkste benzinemotor heeft een inhoud van 1.6 liter en levert mede dankzij een turbolader 165 pk / 240 Nm. Deze zogenaamde "e-THP" doet zijn werk fluisterstil (een druk op de "sport"-knop maakt daar een einde aan) en is vooral heel soepel. Verwacht geen flitsende prestaties, maar juist rust. De zestraps automaat voelt de bestuurder goed aan en levert daarom een bijdrage aan het bevoorrechte gevoel de top-uitvoering te rijden.
De favoriet van de redactie is echter de kleinste, lichtste en goedkoopste benzinemotor op de prijslijst: de 1.2 liter "PureTech". Deze telt geen vier maar slechts drie cilinders en charmeert met een levendigheid en gretigheid waar het bij alle andere motoren aan ontbreekt. Op papier mogen de prestaties bescheiden zijn, gevoelsmatig ligt dat heel anders!
Om het allemaal nog spannender te maken is deze benzinemotor te koppelen aan "Grip Control". Speciale sneeuw- en modderbanden in combinatie met een aangepaste antislip-regeling geven de 3008 extra grip in modder, sneeuw of zand. Het resultaat is zeker niet zo goed als met vierwielaandrijving, maar wel degelijk beter dan met een gewone voorwielaangedreven wagen.
Conclusie
Peugeot introduceert de tweede generatie van de 3008. Terwijl de eerste generatie nog een wonderlijke mengvorm van allerlei stijlen en autotypes was, heeft Peugeot voor de nieuwe 3008 een veel duidelijkere richting gevonden. De nieuwe 3008 kiest nadrukkelijk voor stijl, ruimte en vernieuwing.
Ondanks het vernieuwende karakter, zijn de motoren slechts een doorontwikkeling van bestaande techniek. Er zijn geen alternatieve aandrijvingen beschikbaar en de zo populaire hybride komt pas in 2019 terug. Op het gebied van veiligheid is de nieuwe 3008 bij de tijd, maar niet vernieuwend.
Peugeot presenteert de nieuwe 3008 nadrukkelijk als SUV en alleen daarin overtuigt de wagen niet. Het machtige gevoel, de avontuurlijke uitstraling en de terreinwaardigheid ontbreken. Dankzij de originele opzet en de unieke rijervaring is de 3008 echter alles behalve suv, pardon, suf.
- Ruim en praktisch
- Geslaagde vormgeving
- Unieke rijervaring dankzij i-Cockpit
- Hybride-aandrijving pas vanaf 2019 verkrijgbaar