Opel Zafira
Fijngeslepen
In de regel heeft een MPV voor 6 of 7 personen 2 nadelen. De eerste is de enorme omvang, wat zo'n auto onpraktisch maakt in de stad. Bovendien oogt zo'n megabus alles behalve charmant. Al vanaf het eerste begin weet de Opel Zafira bijna wonderlijk veel ruimte uit beschaafde buitenmaten te halen. Terwijl de nieuwe Zafira beduidend groter is dan de voorganger, lijkt de auto compacter en gestroomlijnder. Evenals alle nieuwe Opels is de Zafira getekend met strakke lijnen en scherpe vouwen in het plaatwerk. Het zorgt ervoor dat de nieuwe Zafira meer weg heeft van een bijzonder royaal bemeten Astra dan van een familiebusje.
Flex 7
Het tweede nadeel van een 7 persoons MPV is de omslachtige procedure om de geboden ruimte te benutten. Als de stoelen ruimte moeten maken voor bagage, is het nodig beide achterbanken uit te bouwen waarna deze achterblijven in woning of garage. Niets van dit alles bij de Opel Zafira! Al vanaf de eerste generatie is het "Flex 7"-systeem dé troef van Opel's MPV. De 1e achterbank schuift op rails tot tegen de voorstoelen waarna precies voldoende ruimte is om de 2e achterbank behendig uit de vloer te laten vouwen. Het hele systeem werkt eenvoudig en intuïtief. In tegenstelling tot bij andere 7-zitters is het instructieboekje dit keer niet geraadpleegd.
Het gehele "Flex 7"-systeem is verfijnd ten opzichte van de vorige Zafira, maar blijft in de basis hetzelfde. Zoals bij alle auto's in dit segment zijn de achterste zitplaatsen vooral bedoeld voor kinderen. Niet alleen zijn deze plekken klein, ze zijn ook lastig te bereiken (onze "testkinderen" gaven de voorkeur aan in- en uitstappen via de achterklep). De ruimte op de eerste achterbank is wel voldoende voor volwassenen. Hier zijn afhankelijk van de uitvoering ook klaptafeltjes, een voeding voor de laptop en bekerhouders te vinden.
Bagageruimte
Toch zal de Zafira maar zelden met 7 personen worden gereden. Met alle stoelen op de plaats is de bagageruimte namelijk nihil. Zelfs de bagage voor een weekendje weg past niet meer achter de 2e achterbank. Dit is waar de Zafira het aflegt tegen de 3x3 MPV's (twee rijen van drie stoelen) en de (duurdere en lompere) "full size" MPV's.
Gelukkig biedt de Zafira diverse mogelijkheden tussen 7 zitplaatsen en de maximale 1.820 liter bagageruimte. De tweede achterbank bestaat uit twee losse stoelen die onafhankelijk uit de vloer kunnen worden getoverd. Daarbij kan de eerste achterbank worden platgelegd. Hierdoor ontstaat een lange, maar hellende laadvloer. De laadvloer kan worden verlengd door de rugleuning van de rechter voorstoel op te klappen.
Als alternatief kan de zitting van de achterbank rechtop worden gezet, waarna de hele achterbank tegen de voorstoelen kan worden geschoven. Opel voorziet alleen optioneel in de "Flexorganizer", bestaande uit netten en spanbanden. Bij gebrek aan deze optie gleed de bagage in de testauto meer dan eens hopeloos door de auto bij snelle bochten of hard remmen.
Weggedrag
Vanuit het perspectief van de bestuurder is het verschil met de vorige generatie Zafira groot. Het dashboard is al even strak getekend als de rest van de auto. Wel valt het aantal bakjes, vakjes en vooral bekerhouders in de hier gereden "Enjoy"-uitvoering nogal tegen. Duurdere uitvoeringen hebben een panoramadak dat niet alleen fraai is, maar ook extra bergruimte biedt. Het stuurwiel is voortaan in lengte en afstand tot de bestuurder te verstellen. Veel belangrijker zijn de aangenaam stevige stoelen met veel verstelmogelijkheden.
Ook "aangenaam stevig" is het onderstel. Terwijl de vorige Zafira pas na enkele tientallen kilometers wist te overtuigen, is bij dit nieuwe model direct duidelijk dat de wegligging goed is verzorgd. Het weggedrag is nu beduidend beter dan gemiddeld voor een MPV en staat vrijwel op personenauto-niveau. Dat is niet bedoeld om snel de bocht door te kunnen, maar is vooral heel veilig als ooit moet worden uitgeweken om een ongeluk te voorkomen. De remmen zijn uitmuntend en zelfs krachtiger en scherper dan die van de gemiddelde personenauto.
Motor
De Zafira is vanaf de introductie leverbaar met een flink aantal benzine- en dieselmotoren. Het testexemplaar is voorzien van de lichtste benzinemotor op de prijslijst. Deze 1.6 liter viercilinder levert 105 pk en dat is maar net voldoende voor een auto van deze omvang en vooral windvang. Bij verkeerslichten komt de Zafira 1.6 soms wat aarzelend weg en bij invoegen op een drukke snelweg is meer dan eens het volle vermogen nodig. Bij volle belading of met een aanhanger is een sterkere motor aan te bevelen.
Eenmaal onderweg is de 1.6 motor geen beperking, want de testauto heeft enorme afstanden afgelegd zonder ooit vermoeiend te worden omdat de motor (te) hard zou moeten werken. Sterker nog: de auto is aangenaam stil en geeft dankzij de hoge zit een goed overzicht op het verkeer zodat de testrijder keer-op-keer uiterst ontspannen op de bestemming aankwam.
Conclusie
Sinds de introductie in 1999 is dit de 2e compleet nieuwe generatie Opel Zafira. In die tijd heeft de concurrentie niet stilgezeten. De nieuwe Zafira gaat nog steeds bijzonder slim en flexibel met ruimte om, maar is niet langer uniek. Ook op andere punten blijft de revolutie van weleer uit.
Toch is de Zafira wel degelijk verbeterd. Dat begint bij het uiterlijk. De nieuwe Zafira oogt compacter en eleganter, maar is toch ruimer dan voorheen. Het "Flex 7"-systeem werkt nog eenvoudiger en sneller. Op technisch vlak zijn de motoren verfijnd en het weggedrag sterk verbeterd.
- Uitstekende remmen
- Bovengemiddeld goed weggedrag voor een MPV
- Ruimte flexibel inzetbaar dankzij Flex7 systeem
- Geen schuifdeuren
- Matige prestaties 1.6 motor
- 1e achterbank kan niet worden uitgenomen