13 juli 2016
 

Opel

Opel viert 50 jaar Dudenhofen

Autozine
13 juli 2016 | Het Opel 'testveld' in Dudenhofen, zoals het destijds bekend stond, opende 50 jaar geleden de deuren. Sindsdien ondergingen talloze Opel-wagens er de moeilijkste testen op weg naar serieproductie. Van bij het begin werd het testterrein voortdurend uitgebreid en gemoderniseerd. Intussen is het uitgegroeid tot het grootste en belangrijkste testcentrum van Opel in Europa. Het merk viert de halve eeuw van Dudenhofen op 10 september met een opendeurdag. Liefhebbers en werknemers krijgen dan een exclusieve blik achter de schermen over de werking van het testcentrum. Daarnaast zal Opel aan de ongeveer 20.000 bezoekers die verwacht worden, met inbegrip van veel bekende gezichten uit de wereld van politiek, sport en economie, een kleurrijke show aanbieden rond het modelgamma en de betrokkenheid van het merk bij motorsport.
Ik wil van mijn auto af
 

In het begin, in april 1966, bevond zich op het testterrein van 2,6 vierkante kilometer een 33 kilometer lange combinatie van verschillende straten en wegen. Net als nu toonden de ingenieurs in die tijd geen genade bij het testen van nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld op het vijf kilometer lange hogesnelheidscircuit met een helling van 33 graden dat het testterrein omsluit. Of op het 'slipvlak', een gebetonneerd stuk met een diameter van 100 meter. Het wordt gebruikt om het stuurgedrag te bepalen of de zwenking van de wagen in bochten nauwkeurig te meten. In de jaren '80 komt er een 4,4 kilometer lange 'geluids- en comfortpiste' bij. In 1992 wordt het hele hogesnelheidscircuit in 24 weken vernieuwd vanwege het intensieve gebruik. Sindsdien maken het circuit, de geluids- en comfortpiste, het slipvlak en de heuvel-, handling- en martelparcoursen uitgebreide voertuigtesten en ontwikkelingswerk aan motoren, remmen, besturing of chassis mogelijk.

Opel

Het centrum werd geleidelijk verder uitgebreid. In 2004 wordt een ovalen parcours met wateraan- en afvoersystemen toegevoegd voor inhaal- en demarragetesten en slalomrijden. Een testbank voor vierwielaandrijving volgt in 2006 samen met een modern industrieel benzinestation met 32 pompen voor 16 verschillende soorten brandstof. Sinds de tweede vernieuwing van het circuit in 2012 kunnen testrijders de steile bocht aan 250 km/uur nemen zonder invloed van zijdelingse krachten - in theorie kunnen ze hun handen zelfs van het stuurwiel halen. Zo worden de eerder berekende doelwaarden voor bijvoorbeeld de topsnelheid in reële omstandigheden nagetrokken. Het interne weerstation verstrekt gegevens over vochtigheid, windsnelheid en -richting. Dit wordt aangevuld door uitermate gevoelige sensoren die in het wegoppervlak zijn verwerkt. Zij verstrekken permanent gegevens over de temperatuur en vochtigheid van het oppervlak zodat deze worden meegenomen in het testresultaat. De parcoursen moeten uiteraard op de test worden voorbereid naargelang de weersomstandigheden.

Wanneer nieuwe wagens zoals de huidige Opel Astra in Dudenhofen worden uitgetest, betekent dit dat ze op het testterrein zo'n 40.000 kilometer lang aan extreme stress worden onderworpen. Deze afstand komt overeen met meer dan 200.000 kilometer of 15 jaar op 'echte wegen'. Daarbij komen nog talloze kilometers op andere testterreinen en openbare wegen over de hele wereld. De nieuwste compacte Opel onderging in slechts 24 weken evenveel belastingen als in een hele levenscyclus. Een van de vele beslissende tests die de Astra moest ondergaan, is de 'uithoudingstest'. Het uithoudingsparcours biedt verschillende wegoppervlakken zoals asfalt en kasseien, bulten en talloze bochten. Hier gaan de ingenieurs na of de prestaties en de kwaliteit die ze bepaald en goedgekeurd hebben voor de prototypes, ook op de normale productiewagens gehaald worden.

In 2013 zette Opel het grootste uitbreidings- en moderniseringsproject in Dudenhofen tot nu toe in gang. Het bedrijf investeert een hoog tweecijferig miljoenenbedrag in de zone ten zuidoosten van Frankfurt om tegen 2020 bijna 65 kilometer aan testpistes te realiseren. Momenteel is de nieuwe toegangsweg naar het onthaalgebouw en de parking al voltooid. Bovendien konden de nieuwe chassiswerkplaats met grote bandenopslagruimte voor maximaal 8.000 wielen en drie nieuwe emissietestbanken worden ingehuldigd. Het 'lange rechte stuk'; een twee kilometer lang, recht stuk weg met een meervaksterugkeerlus en hellende bochten is ook al in gebruik. De hoek van deze bochten werd zo bepaald dat bij het voorbijrijden alle vier wielen dezelfde last dragen. Dit zorgt ervoor dat remtests aan het einde van het parcours resultaten opleveren alsof de auto rechtdoor reed.

Een nieuw slipvlak met een diameter van 300 meter waar het automatisch rijden kan worden getest, is in aanbouw. De rechte weg zal de vorm krijgen van een trechter die van 30 naar 300 meter verbreedt. "Er kan gemakkelijk een Boeing 737 landen," aldus Dr. Matthias Schollmaier, directeur van het Opel Test Center. Het 'lange rechte stuk' is het eerste element dat zich buiten het oorspronkelijke gebied bevindt en evenwijdig met de aangrenzende hoofdweg loopt. Daarvoor moest Opel bijkomende grond aankopen van de stad.

Opel

Opel verhoogt ook de testcapaciteiten voor rijhulpsystemen in Rodgau-Dudenhofen met de aanleg van een nieuwe AEB-piste (Automated Emergency Braking - automatisch remsysteem voor noodstops). "We hebben grote plannen", aldus Schollmaier. "Zo hebben we onder meer een loods voor noodvoertuigen en onderhoudsmateriaal, bijkomende kantoren, twee parkings van meerdere verdiepingen en een nieuwe kantine voor het groeiende aantal werknemers voor ogen." Daarnaast wordt de totale lengte van de testparcoursen de komende jaren verhoogd tot 90 kilometer. Bovendien worden motor­testbanken, parcoursverlengingen en nieuwe routes toegevoegd om aan verschillende vragen tegemoet te komen. Het aantal werknemers van het hypermoderne 'Test and Development Center' in Dudenhofen zal dan stijgen van 150 naar 700.

Milieubescherming is niet alleen belangrijk tijdens het testen, maar speelt ook een belangrijke rol voor het gebied van het testterrein zelf. Het benzinestation op de locatie heeft nu meer dan 16 verschillende soorten brandstof beschikbaar en er zijn ook oplaadstations voor elektrische wagens. 90 procent van het water dat nodig is voor de carwash is afkomstig van grondwater en wordt na gebruik gerecycleerd. "Het hele verlichtingssysteem schakelt binnenkort over op ledverlichting zodat we nog efficiënter worden," aldus Schollmaier. Het gebruik van een interne warmtekrachtcentrale is ook een toekomstelement. De verantwoordelijken probeerden bij het plannen al zoveel mogelijk bomen in stand te houden - niet alleen omdat ze een waardevolle bescherming bieden tegen prototypejagers. De oudste dennenboom in Hesse staat nog steeds in het midden van het gebied. De boom, die de bijnaam "dicke Tanne" (dikke den) meekreeg, is ongeveer 275 jaar oud.

Bovendien kan men in de buurt van het Opel Test Center zeldzame przewalskipaarden zien grazen. De dieren maken deel uit van een natuurbeschermingsproject op het voormalige oefenterrein Babenhausen dat Opel al sinds 2009 ondersteunt. Opel AG financierde het project met 900.000 euro en werkt samen met het Federale Bosdepartement Schwarzenborn en het Federale Agentschap voor Openbaar Eigendom. De uitbreiding van het Rodgau-Dudenhofen Test Center wordt gecompenseerd door de intensieve steun aan het natuurreservaat.

Het uiterst moderne Opel Test Center dankt zijn bestaan aan een gelukkig toeval. De voormalige burgemeester van Dudenhofen, Ludwig Kratz, ontving in 1963 een dikke omslag gericht aan de "burgemeester van Dudenhofen". De postcode ontbrak. Kratz las in de brief van een vastgoedmakelaar dat een internationaal automobielbedrijf al enige tijd in onderhandeling was met de gemeente Dudenhofen uit de regio Paltz over de aanleg van een nieuw testterrein. De slimme burgemeester nam initiatief en bood als alternatief een zone aan in het bos dat eigendom was van zijn gemeente, Rodgau-Dudenhofen uit de regio Hessen. Nadat alle onzekerheden waren opgehelderd, ging Opel akkoord. De verkoopovereenkomst werd getekend op 15 oktober 1964. Het succesverhaal van het Test Center begon en meteen was ook de uitstekende en nauwe samenwerking met de stad Rodgau een feit.

Opel

De werknemers van het Opel Test Center werken zeven dagen per week in drie ploegen. Alle testrijders tezamen leggen elke dag zo'n 40.000 kilometer af. Ze verslijten tot 500 banden per maand.

Of het nu voorstellingen van nieuwe wagens, rijopleidingen of OPC-prestatietrainingen betreft, het Opel Test Center is niet langer streng gesloten voor het publiek. Het biedt daarentegen een ideale locatie voor allerlei evenementen met partners, klanten en gasten van Opel.