19 februari 2018
Feedback
 

Opel Combo Tour

Opel introduceert nieuwe Combo Tour

Autozine
19 februari 2018 | Opel zet zijn huidige productoffensief verder met de lancering van een ware allrounder: de nieuwe Opel Combo Life. De Combo van de vijfde generatie is gebaseerd op een nieuwe voertuigarchitectuur. De auto is zeer ruim en bijzonder praktisch en veelzijdig. Hij is uitgerust met één of twee schuifdeuren achteraan, en kan zowel besteld worden in korte (4,40 meter) als in lange versie (4,75 meter) en als vijf- of zevenzitter. De auto is uitgerust met technologieën en rijhulpsystemen die al bekend zijn van het compacte en het SUV-segment, zoals de waarschuwing voor slaperigheid bij bestuurders (Driver Drowsiness Alert), de achteruitrijcamera met een hoek van 180° en vogelperspectief, het head-up display en IntelliGrip, maar ook met comfortsystemen zoals verwarmde zetels en een verwarmd lederen stuur. De jongste telg in Opels aanbod aan rijhulpsystemen is Flank Guard, obstakeldetectie voor de zijflanken.
 

De nieuwe Opel Combo Life breidt het aanbod aan veiligheids- en rijcomfortsystemen flink uit. Hoogtechnologische oplossingen beschikbaar maken voor gezinnen: die wens heeft Opel voor zijn klanten waargemaakt door de Combo Life uit te rusten met een uitgebreid aanbod aan technologieën die het rijden elke dag aangenamer maken.

Opel

De volgende oplossingen dragen bij tot de veiligheid:

  • De head-up display beperkt het gevaar van afleidingen en projecteert de gegevens die het belangrijkst zijn voor de bestuurder direct in zijn of haar zichtveld, zodat hij of zij de ogen niet van de weg moet halen.
  • De vooraanrijdingsassistent (Forward Collision Alert) met voetgangersdetectie (Pedestrian Detection) en automatische noodrem (Automatic Emergency Braking)
  • Werkt automatisch bij snelheden boven 5 km/u en onder 85 km/u. Tussen 0 en 30 km/u bedraagt de vertragingsfactor om de impactsnelheid van de botsing te verlagen 0,9 g. Tussen 30 en 85 km/u remt het systeem maximaal 22 km/ af. Eens deze drempel overschreden is, moet de bestuurder zelf remmen om de snelheid verder te doen afnemen. helpt ongevallen voorkomen. Het systeem geeft niet alleen een alarm en een visuele waarschuwing, maar remt ook zelf af als de afstand tot een voorligger snel afneemt en de bestuurder niet reageert.
  • De Opel Eye-camera vooraan, bekend van Opel-bestsellers zoals de Astra, Corsa en Mokka X, verwerkt de verschillende gegevens waarop de rijhulpsystemen gebaseerd zijn, zoals de verkeersbordassistent (Speed Sign Recognition) en de rijstrookassistent (Lane Keep Assist).
  • Automatische cruisecontrol (Automatic Cruise Control) past de rijsnelheid wanneer nodig aan die van de voorligger aan.
  • Intelligente snelheidsaanpassing (Intelligent Speed Adaptation) informeert de bestuurder wanneer de verkeersbordherkenning (Speed Sign Recognition) een nieuwe snelheidsbeperking detecteert. Wanneer de cruisecontrol of de snelheidsbegrenzer geactiveerd is, krijgt de bestuurder in een pop-upberichtje op het instrumentenbord de vraag of hij of zij de ingestelde snelheid wil aanpassen.
  • De waarschuwing voor slaperigheid bij de bestuurder (Driver Drowsiness Alert) evalueert het vermoeidheidsniveau van de bestuurder aan de hand van de rijstijl en waarschuwt de bestuurder wanneer hij of zij best een welverdiende pauze neemt in het volgende tankstation.

Parkeermanoeuvres worden veiliger en gemakkelijker dankzij:

  • Flank Guard
  • Werkt bij snelheden onder de 10 km/u. - de jongste telg in Opels aanbod aan parkeer- en manoeuvreersystemen. Het systeem helpt de bestuurder bij het manoeuvreren aan lage snelheden en waarschuwt hem of haar wanneer het risico bestaat dat een flank van de auto tegen een obstakel zal botsen (zoals een zuil, een hek, een muurtje of een ander voertuig). Flank Guard bestaat uit twaalf sensoren rond de auto die de omgeving analyseren. Ze waarschuwen de bestuurder via het infotainmentscherm wanneer ze een potentiële botsing vaststellen. Er is ook geluid bij deze visuele waarschuwing.
  • De panoramische achteruitrijcamera (Panoramic Rear View Camera) vergroot de gezichtshoek achteraan de wagen tot 180º, zodat de bestuurder andere weggebruikers aan beide zijden kan zien naderen tijdens het achteruitrijden.
  • De geavanceerde parkeerassistent (Advanced Park Assist) maakt parkeren nog gemakkelijker. Het systeem herkent geschikte parkeerplaatsen en parkeert het voertuig automatisch. Het kan de parkeerplaats ook automatisch verlaten. De bestuurder moet in beide gevallen enkel de pedalen indrukken en van versnelling veranderen.

Gezinnen met een neus voor avontuur die graag de begane paden verlaten, moeten zich geen zorgen maken om het wegoppervlak dankzij deze oplossing: De IntelliGrip-tractiecontrole, al bekend van de Opel Grandland X, is een optionele elektronische differentieel op de vooras. Dit systeem past de koppelverdeling naar de voorste wielen aan, staat indien nodig enige slip toe en stelt met de automatische versnellingsbak de schakelpunten en de reactie van het gaspedaal af. Zo blijft de tractie optimaal en het rijgedrag stabiel, of de Combo Life nu op modder, zand, een nat wegdek of sneeuw rijdt.

Ook winterse uitstapjes worden aangenamer dankzij talrijke comfortfuncties:

  • Het verwarmde lederen stuur is uniek in dit segment en zorgt ervoor dat de bestuurder van de Combo Life nooit bang moet zijn voor koude handen.
  • De verwarmde voorzetels houden de kilte op een afstand en zorgen voor extra comfort.
  • De hulpverwarming werkt onafhankelijk van de motor en kan het voertuig voor vertrek opwarmen. De hulpverwarming kan met de timer of afstandsbediening geactiveerd worden voor een aangename, comfortabele temperatuur.

Zoals het Opel betaamt, is de Combo Life ook uitgerust met infotainmentsystemen met een tot 8 inch groot capacitief kleurenaanraakscherm, compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De verschillende oplaadopties zorgen voor nog meer plezier voor de inzittenden. Dankzij de USB-poorten in de eerste en tweede rij zetels kunnen tablets en smartphones worden opgeladen terwijl de kinderen filmpjes van hun favoriete YouTuber bekijken. En via het stopcontact van 230V kan één passagier zelfs zijn of haar laptop opladen. Tot slot kunnen compatibele smartphones ook draadloos worden opgeladen op het inductieve laadstation dat zich onder de klimaatregeling bevindt.

Opel

De auto is verkrijgbaar in een standaardversie van 4,4 meter, en in een 35 cm langere versie, met optioneel twee schuifdeuren achteraan. Beide varianten zijn 1,8 meter hoog en zijn beschikbaar met vijf of zeven zetels, zodat ook grote gezinnen met hun twee golden retrievers ruim en comfortabel kunnen reizen. De standaardversie met vijf zetels heeft een minimaal koffervolume van 597 liter. Gemeten tot de bovenkant van de achterzetels. Wie nog meer ruimte nodig heeft, kan natuurlijk kiezen voor de versie met de langere wielbasis. Die heeft een minimaal koffervolume van 850 liter3. Maar de Combo Life is niet enkel een ruime, zeer comfortabele monovolume voor het gezin. Hij kan ook dienstdoen als kleine bestelwagen. Met neergeklapte achterzetels verdriedubbelt het koffervolume van de standaardversie tot 2.126 liter gemeten tot het dak.

De manier waarop de tweede rij zetels ontworpen werd, zorgt ervoor dat ieders persoonlijke voorkeuren mogelijk worden in beide varianten. Klanten kunnen kiezen voor de standaard bank op de tweede rij, die in een verhouding van 60/40 kan worden neergeklapt, of voor drie individuele zetels die gemakkelijk vanuit de koffer neergeklapt kunnen worden

Beide opties zijn standaard uitgerust met ISOFIX-haken voor kinderzitjes in elke zitplaats, zodat drie kinderzitjes naast elkaar kunt bevestigd worden: een zeldzame vondst. Verder heeft elke zetel een TOP TETHER-anker. Die ankers werden zo ontworpen dat ze de voorwaartse bewegingen van voorwaarts gerichte kinderzitjes beperken in geval van een frontale botsing, waardoor het risico op verwondingen daalt. De schuifdeuren zorgen er dan weer voor dat de passagiersruimte gemakkelijk toegankelijk is.

Onder de motorkap van de Opel Combo Life kunnen klanten kiezen uit een aanbod aan turbomotoren met directe injectie op diesel of benzine. Ze zijn gecombineerd met handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbakken, en voor het eerst in dit segment is er ook een automatische achtversnellingsbak beschikbaar.