Opel Insignia
Orderboeken open voor Opel Insignia GSi
Het instapmodel van de Insignia GSi Grand Sport is uitgerust met de 2,0-liter BiTurbo diesel van 154 kW / 210 pk, die een koppel van 480 Nm levert bij 1.500 t/min (officieel brandstofverbruik van GSi 2.0 BiTurbo volgens de NEDC: in de stad 8,9 l/100 km, buiten de stad 6,1 l/100 km, gecombineerd 7,3 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 192 g/km).
Mensen die in hun Insignia GSi liever een krachtige turbobenzinemotor zien kunnen kiezen voor de 2,0-liter motor van 191 kW / 260 pk (officieel brandstofverbruik volgens de NEDC: in de stad 11,2 l/100 km, buiten de stad 7,1 l/100 km, gecombineerd 8,6 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie: 197 g/km). De 2.0 turbo levert een maximumkoppel van 400 Nm tussen 2.500 en 4.000 t/min. Daarmee trekt de Insignia GSi Grand Sport op vanuit stilstand tot 100 km/u in 7,3 seconden en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u.
Beide motoren worden geleverd met een bijzonder dynamisch ingesteld FlexRide-chassis, adaptieve vierwielaandrijving met koppelvectoring, Michelin Pilot Sport 4 S-banden met extra grip en een nieuwe automatische achtversnellingsbak met peddels aan het stuur waarmee de bestuurder ook zelf kan schakelen.
Kortere veren leggen de GSi 10 millimeter lager en speciale korte schokdempers beperken de bewegingen van het koetswerk tot een minimum. Het mechatronische FlexRide-chassis past de schokdempers en de sturing in enkele fracties van een seconde aan. De besturingseenheid verandert bovendien de kalibratie van het gaspedaal en de schakelpunten van de automatische achtversnellingsbak. De bestuurder kan kiezen tussen drie modi: Standaard, Tour en Sport. Naargelang de gekozen modus zijn de sturing en de gaspedaalreactie nog directer. Exclusief voor de GSi is de competitiemodus die met de ESP-knop wordt geactiveerd. Tweemaal drukken geeft ervaren bestuurders meer gier en schakelt de tractiecontrole uit. Insignia GSi-piloten die echt alles zelf willen controleren, kunnen ook koppelen met de stuurpeddels.
De Twinster-vierwielaandrijving met koppelvectoring is bijzonder in deze klasse en past bij het sportieve chassis. De gebruikelijke differentieel op de achteras is vervangen door een dubbele koppeling. Deze kan elk achterwiel afzonderlijk laten versnellen in enkele fracties van een seconde. Afhankelijk van de rijomstandigheden, kan de Insignia GSi zo de lijn volgen die zijn bestuurder wil. Verder zorgen de Brembo-remmen voor uitstekende remprestaties, zelfs bij hoge snelheden.