Opel Grandland X
Opel versterkt internationale activiteiten met assemblage in Namibie
"Winstgevende verkopen aanzienlijk opdrijven in markten buiten Europa is een van de voornaamste pijlers van ons strategische PACE!-plan. En we maken mooie vorderingen op dat vlak", zegt Opel/Vauxhall-CEO Michael Lohscheller. "De beslissing die we vandaag nemen, bewijst hoe voordelig het voor Opel is om deel uit te maken van Groupe PSA. Wij halen voordeel uit de wereldwijde aanwezigheid van ons moederbedrijf om voet aan de grond te krijgen in groeimarkten."
In een eerste fase, vanaf de tweede helft van 2018, zal Opel zijn SUV Grandland X produceren in Walvis Bay (Namibië), volgens het principe van de zogenaamde SKDassemblage (Semi Knocked Down). Later zullen nog meer producten volgen. Groupe PSA en Namibia Development Corporation (NDC) hebben een joint venture gesloten om voertuigen van zowel Opel als Peugeot te assembleren in Walvis Bay. Tegen 2020 wordt gestreefd naar een jaarlijks volume van meer dan 5.000 voertuigen.
"Deze uiterst snelle beslissing en implementatie was mogelijk dankzij de uitstekende samenwerking tussen onze merken", zegt Jean-Christophe Quémard, Executive VicePresident, Africa-Middle East bij Groupe PSA. "Dit project toont ook aan dat het merk Opel veel potentieel heeft in de regio."
Een uitgebreid exportoffensief maakt deel uit van het strategische PACE!-plan van Opel/Vauxhall waarmee de weg geëffend wordt naar een duurzame rentabiliteit. Opel wil de exportverkoop verdubbelen tegen 2020. Het is de bedoeling om uiteindelijk 10 procent van Opels omzet tegen midden jaren 2020 buiten Europa te halen. Om dat te bewerkstelligen, zal het merk zijn aanwezigheid versterken in 15 van de exportmarkten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika waar het reeds actief is. Tegen 2022 zal het merk bovendien aantreden in ruim 20 nieuwe exportmarkten.
Met de beslissing om Opel-voertuigen voor de Afrikaanse markt voortaan ook in Namibië te assembleren, zet Opel niet zijn eerste stap om die belofte na te komen. De afgelopen maanden heeft de autofabrikant uit Rüsselsheim al afspraken gemaakt met gerenommeerde, nieuwe handelspartners in Zuid-Afrika, Marokko en Tunesië. De koers naar groei in deze belangrijke, toekomstige markten is daarmee ingezet.