Publicatiedatum: 30 augustus 2006
Opel Corsa (2006 - 2014)
Test

Opel Corsa (2006 - 2014)

Maatje meer

Test - Opel heeft durf en visie getoond met de nieuwe Astra. De fabrikant maakte van een onopvallende middenklasser een fraai getekende wagen met moderne techniek en uitstekende rijeigenschappen. Nu introduceert Opel de nieuwe Corsa en past het dezelfde strategie toe. De Corsa is aantrekkelijker gelijnd dan ooit, biedt techniek die gewoonlijk is voorbehouden aan duurdere wagens en belooft sterk verbeterde rijeigenschappen. Tijd voor een kennismaking.

Het decor voor de kennismaking is het Oost-Duitse Dreesden: een stad die zich heeft ontwikkeld van achterstandsgebied tot bloeiend centrum van kunst en cultuur. Statige monumenten en moderne architectuur wisselen elkaar af. Hier misstaat de nieuw vormgegeven Corsa niet. Bovendien verenigt ook deze wagen twee smaken in zich. De driedeurs Corsa is een vlotte en begeerlijke wagen, de vijfdeurs variant is braaf en praktisch.

Meer ruimte

Binnenin is het verschil tussen de drie- en vijfdeurs nog duidelijker. De nieuwe Corsa is flink gegroeid ten opzichte van de voorganger. De driedeurs biedt daarom voorin veel ruimte; zelfs lange bestuurders zitten riant. De ruimte achterin is matig.

In de vijfdeurs Corsa staan de voorstoelen nadrukkelijk rechtop. Daardoor ontstaat als vanzelf meer beenruimte achterin. De daklijn van de vijfdeurs Corsa is hoger dan die van de driedeurs om achterin welkome extra hoofdruimte te bieden.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Deze opzet is kenmerkend voor de nieuwe Corsa: over alle onderdelen is opnieuw nagedacht en waar mogelijk is de wagen slimmer of moderner geworden. Een ander voorbeeld daarvan is de "FlexFix" fietsdrager. In de achterbumper kan een fietsendrager worden verwerkt. Een trekhaak, losse onderdelen of gereedschap zijn niet meer nodig. Met een paar simpele handelingen schuift een stevig fietsenrek uit, inclusief de door de wet vereiste extra set achterlichten.

Minder revolutionair, maar wel standaard, is de dubbele bodem in de bagageruimte. Daarmee wordt alle beschikbare ruimte optimaal benut en kan tere bagage van grotere stukken worden gescheiden. Helaas kan deze constructie gemakkelijk los raken en voor een hinderlijke rammel zorgen.

Meer veiligheid

Ook op het gebied van luxe en veiligheid gaat de Corsa een stapje verder dan gebruikelijk in dit segment. Een anti blokkeer remsysteem (ABS) is inmiddels gemeengoed, maar Opel combineert het ABS nu met techniek om de wagen beter controleerbaar te maken in kritieke situaties (remmen in een bocht en remmen op slecht wegdek). Deze aanpassing van een bestaand systeem maakt de wagen nauwelijks duurder, maar wel veiliger.

Ook heel praktisch zijn de meesturende koplampen die merkbaar beter zicht geven. Deze optie maakt rijden in het donker minder vermoeiend en daarmee ook veiliger. In de regel worden meesturende koplampen gecombineerd met kostbare xenon-lampen, maar Opel gebruikt halogeen-licht zodat deze optie toch betaalbaar is.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Meer luxe

Luxe begint met de uitstraling van het interieur. Dat is in grote lijnen herkenbaar als een standaard Opel-interieur dat is opgebouwd uit standaard Opel-onderdelen. De compacte Corsa is echter speelser en vrolijker aangekleed dan de grotere Opels. Afhankelijk van de gekozen uitvoering heeft de bovenkant van het dashboard dezelfde kleur als de lak van de wagen (vooral smaakvol bij blauwe Corsa's) of is het paneel van de middenconsole uitgevoerd in strakke pianolak (trekt vanaf de eerste minuut stof aan).

Als het om uiterlijk gaat, is de relatief eenvoudige "Enjoy"-uitvoering favoriet. De andere uitvoeringen zijn chiquer, maar juist dit exemplaar is origineel en frivool zoals het de Corsa past. En voor de liefhebbers van bijzondere vormgeving: een Opel-ontwerper heeft in een ondeugende bui de beeltenis van een haai in het interieur verstopt! Een hint: open de bek en bekijk het eens van een andere kant ...

Luxe vertaalt zich ook in elektronica. Een deel daarvan is puur vulling voor de optielijst. Stuur- en stoelverwarming zijn in het Belgische klimaat nauwelijks zinvol. Een audiosysteem dat ook mp3-bestanden speelt zal meer worden gebruikt en is gelukkig standaard vanaf de "Enjoy"-uitvoering.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Heel bijzonder in dit segment is de "slimme sleutel". Instellingen van de wagen kunnen in de autosleutel worden bewaard. Denk daarbij aan de voorkeurszenders van de radio, de temperatuur van het klimaatcontrolesysteem of het volume van waarschuwingssignalen. Wie de wagen met een partner deelt, heeft dankzij de eigen sleutel altijd direct de eigen instellingen paraat.

Meer rijplezier

Alhoewel de Corsa al lang geen eenvoudig stadsautootje meer is waarvan het territorium zich beperkt tot de stad, voelt de wagen zich nog altijd goed thuis in druk verkeer. De Corsa is comfortabel op slecht wegdek, maar laat zich tegelijkertijd prima aanvoelen en heeft een uitstekende wegligging.

In de "Sport"-uitvoering biedt de Corsa echter veel meer dan dat en weet de wagen zich nadrukkelijk te onderscheiden van de concurrentie. In sportief tenue is de wagen iets verlaagd (18 mm voor, 15 mm achter), is de vering straffer afgesteld en staat de besturing op scherp.

Het gaat hier niet om subtiele aanpassingen, maar om een verschil dat vanaf de eerste kilometer direct aangenaam duidelijk wordt. De Corsa Sport reageert directer op ieder commando, daagt uit tot serieus snel bochtenwerk en baant zich lenig een weg door het verkeer. De Corsa heeft niet, zoals de Astra, een kop om dit sportieve gedrag in- of uit te schakelen. De Corsa Sport is altijd pret, de minder atletische Corsa's zijn altijd comfortabel.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Meer motoren

In de nieuwe Corsa doen dezelfde motoren dienst als in de oude Corsa. De dieselmotoren zijn voorzien van een roetfilter en hebben een inhoud van 1.7 of 1.3 liter. De laatste levert afhankelijk van de uitvoering 75 of 90 pk.

De 1.3 liter variant met 90 pk is niet bijzonder verfijnd, maar de prestaties zijn prima. Het maakt de Corsa tot een vlotte wagen in de stad en een fijne kilometervreter op de snelweg. Dat laatste is mede te danken aan de zesde versnelling, waardoor het toerental en het verbruik aangenaam laag blijven. De 125 pk sterke 1.7 liter CDTi is merkbaar nog sterker en rustiger. Gezien de verdienstelijke prestaties van de 1.3 CDTi is de 1.7 CDTi de meerprijs echter nauwelijks waard.

Het aanbod van benzinemotoren begint met een uiterst spaarzaam type: een 1 liter driecilinder. Deze techniek is een garantie voor hoge betrouwbaarheid en een laag verbruik.

Boven de driepitter staan een 1.2 en een 1.4 liter viercilinder. Met deze laatste zijn de meeste kilometers gemaakt en dit is dan ook een absolute aanrader. Opel biedt de keuze tussen een gewone en een zogenaamde "close ratio" versnellingsbak. Met de gewone versnellingsbak is de wagen zuinig en relatief stil. De "close ratio" versnellingen volgen elkaar zeer kort op waardoor de motor als vanzelf op toeren wordt gehouden. Daardoor haalt Opel zo'n goede prestaties uit deze bescheiden motor dat het lijkt alsof de krachtbron een maatje groter is: precies wat Opel beoogde met de nieuwe Corsa.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Conclusie

Opel heeft het inmiddels beproefde recept van de nieuwe Astra toegepast op de nieuwe Corsa. Het effect is hetzelfde. De nieuwe Corsa is de onopvallende middenmoot definitief ontstegen en scoort nu met aantrekkelijke vormgeving, dynamisch weggedrag en geavanceerde techniek. Tegelijkertijd is Opel realistisch gebleven en is de wagen niet onbetaalbaar geworden. Daarmee is de Corsa (g)een maatje meer, daarmee maakt Opel vrienden!

voor
  • Geslaagd ontwerp
  • Uitstekende weggedrag
  • Zinvolle technische vernieuwingen
tegen
  • Weinig ruimte achterin (3-deurs)
  • Dubbele bodem bagageruimte veroorzaakt rammels