13 september 2016
Feedback
Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e krijgt 400 km rijbereik

Autozine
13 september 2016 | De Opel Ampera-e maakt definitief komaf met het grootste nadeel van een elektrische auto: angst om niet op de bestemming te geraken door het beperkte bereik. Overeenkomstig de New European Driving Cycle (NEDC - Nieuwe Europese Rijcyclus: de huidige standaard om het rijbereik van verschillende wagens te vergelijken) rondt de nieuwe elektrische wagen uit Rüsselsheim de magische kaap van 400 kilometer met een forse marge zonder te herladen (zuiver elektrisch rijbereik gebaseerd op de NEDC in km: 400; voorlopig cijfer). Natuurlijk wijkt het maximum­bereik bij dagelijks gebruik af van de NEDC-waarden. In de praktijk beïnvloeden factoren zoals de kenmerken van de weg, de weersomstandigheden, rijstijl of extra lading het bereik. De Ampera-e haalt echter moeiteloos meer dan 300 kilometer, zelfs onder gemiddelde dagelijkse omstandigheden. Opels nieuwkomer viert zijn wereldpremière op het Autosalon van Parijs (open voor het grote publiek: 1 tot 16 oktober) in hal 5-2 (stand 501).
 

"Met de Ampera-e brengen we een elektrische wagen op de markt die geschikt is voor dagelijks gebruik. Het is geen eco-luxewagen, geen gadget en geen zuivere tweede wagen. Opel toont dat elektromobiliteit ook bereikbaar is voor een veel breder publiek dankzij de meest innovatieve technologie. Met de Ampera-e democratiseert Opel de elektrische wagen", aldus een enthousiaste Opel-CEO Dr. Karlâ€'Thomas Neumann.

Opel Ampera-e

Toch maak de 4,17 meter lange Ampera-e niet alleen indruk met zijn bereik. Hij biedt ook plaats voor maximaal 5 personen en heeft een kofferinhoud van 381 liter, wat opmerkelijk meer is dan het gemiddelde van auto's met een soortgelijke totale lengte. Deze royale ruimte wordt mogelijk gemaakt door een slimme integratie van tien batterij­modules. Het hele pakket ligt in de bodemplaat en is op maat van de contouren van de wagen gemaakt. Dit betekent dat er geen ruimte verloren gaat. De batterij, die bestaat uit 288 lithium-ioncellen en een capaciteit heeft van 60 kWh, werd ontwikkeld in samen­werking met LG Chem.

Opel Ampera-e

De Opel Ampera-e moet qua acceleratie niet onderdoen voor een sportwagen. Het maximumkoppel van 360 Nm zorgt voor het 'elektriserende' temperament van de nieuwe Opel. Moeiteloos vertrekken vanuit stilstand (aan het rode licht, bijvoorbeeld) of versnellen op de oprit naar de snelweg zijn de voornaamste troeven van de Opel Ampera-e. De compacte wagen versnelt van 0 tot 50 km/u in 3,2 seconden, terwijl een tussenspurt van 80 tot 120 km/u, vooral belangrijk bij het inhalen,4,5 seconden duurt (voorlopige cijfers). De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 150 km/u ten voordele van het algemene rijbereik. De prestaties van de elektromotor komen overeen met 150 kW/204 pk.

Opel Ampera-e

Maar de Ampera-e heeft nog meer te bieden: de elektrische wagen laat ontspannen en bijna geruisloos cruisen toe terwijl hij de batterijen kan opladen wanneer hij in beweging is. De bestuurder hoeft maar de voet van het gaspedaal te halen in de normale 'Drive'-modus. In deze rijsituatie recupereert de Ampera-e automatisch en wint energie terug uit de elektromotor, die tegelijk als generator fungeert. Het remeffect van de motor wordt verhoogd wanneer de bestuurder op 'Low'-modus overschakelt, waarbij ook de recuperatie toeneemt. Bovendien kan de bestuurder overschakelen op 'Regen on Demand' (regenereer op verzoek) voor een maximale recuperatie van energie via een peddel aan de achterkant van het stuurwiel. Het trekkoppel van de motor is zo hoog in de modi 'Low' en 'Regen on Demand' dat het rempedaal niet indrukt dient te worden om tot volledige stilstand te komen in normaal verkeer. Zo kan de Ampera-e veilig worden gecontroleerd via het gaspedaal (One Pedal Driving). In geval van nood dient het rempedaal uiteraard wel te worden ingedrukt. De eerste simulatiemodellen van de wagen tonen aan dat bestuurders in stapvoets stadsverkeer het bereik tot vijf procent kunnen verhogen in vergelijking met de 'Drive'-modus door het toepassen van 'One Pedal Driving' met de overeenstemmende volledige recuperatie.

Opel Ampera-e

Uitstekende digitale connectiviteit maakt integraal deel uit van een duurzaam concept. De Ampera-e heeft de recentste generatie van IntelliLink-infotainment en Opel OnStar aan boord. De bekroonde connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar biedt een krachtige wifihotspot voor maximaal zeven toestellen (mobiele wifihotspot nog niet beschikbaar in België). De IntelliLink-systemen zijn compatibel met met Apple CarPlay en Android Auto, en loodsen de wereld van smartphones de Ampera-e binnen (Android Auto nog niet beschikbaar in België). Zo bieden ze de passagiers volledige toegang tot hun favoriete muziek, of de mogelijkheid om films te streamen.