18 oktober 2010
Nissan X-Trail (2007 - 2014)

Nissan X-Trail (2007 - 2014)

Nissan X-Trail ondergaat facelift

Autozine
18 oktober 2010 | Kopers van de nieuwe Nissan X-Trail profiteren voortaan van diverse updates die zijn positie in het segment van de compacte SUV veilig moeten stellen. Zo onderging de X-Trail niet alleen een facelift. Ook de kwaliteit en functionaliteit van het interieur gingen erop vooruit, terwijl enkele mechanische en aerodynamische ingrepen bijdragen tot lagere verbruiks- en emissiewaarden.

De facelift valt het meest op in vooraanzicht, met een front dat meer geïntegreerd oogt dankzij een volledig hertekende grille, bumper en koplampen. Dit nieuwe front laat de wagen dynamischer ogen. De grille vormt één geheel met de bumper, waardoor de X-Trail in vooraanzicht breder en stabieler oogt. Het centrale Nissan-embleem, geflankeerd door twee schuine profielen, is typerend voor een Nissan SUV.

Nissan X-Trail (2007 - 2014)

De koplampen zijn gladder en ogen meer high-tech, met xenon- of halogeenlampen (afhankelijk van de versie) voor de dimlichten en halogeen-paraboollampen voor de grootlichten. De richtingaanwijzers zijn nog steeds geïntegreerd boven de koplampen. Bij de versies SE en LE is de achtergrond zwart en bij de versie XE zilver gelakt. Onder de koplampen zitten mistlichten verzonken in de bumper.

Achteraan zijn de karakteristieke verticale achterlichtunits van de X-Trail nu uitgerust met LED-technologie voor de achterlichten en remlichten, wat niet alleen de zuinigheid maar ook de zichtbaarheid en dus ook de veiligheid ten goede komt. De richtingaanwijzers zitten onderin de achterlichtunits, met de achterlichten/remlichten aan de buitenkant.

In zijaanzicht oogt de X-Trail een stuk stoerder dankzij de nieuwe lichtmetalen 17-duimsvelgen met vijf spaken of lichtmetalen 18-duimsvelgen met tien spaken en bredere banden (225/55/18). De bredere banden maakten iets bredere wielkasten noodzakelijk, wat de nieuwe X-Trail nog meer présence verschaft.

Door de koetswerk-updates zijn de afmetingen van de X-Trail licht gewijzigd. Zo nam de totale lengte met 10 mm toe omwille van de hertekende neus, terwijl ook hoogte en breedte met 10 mm toenamen wegens de bredere banden en grotere velgen.

Ook het interieurdesign werd aangepakt met het oog op een meer harmonieuze look dankzij verbeterde materialen en een homogene kleurstelling, met name onderaan de A-stijlen. De materialen rond de schakelaars op het stuurwiel, rond de schakelpook en op de armsteunen van de deuren voelen nu beter aan terwijl de zetelbekledingsstof nu dikker en zachter is. Ook het stiksel van de lederbekleding oogt eleganter en verfijnder.

Tussen de toerenteller en snelheidsmeter bevindt zich een nieuwe boordcomputer met wit-op-zwart display. Op dit scherm verschijnt informatie zoals brandstofverbruik, buitentemperatuur, rijbereik, gemiddelde snelheid en een rustpauzeherinnering tijdens lange ritten. Op het scherm van de boordcomputer verschijnt ook nog andere informatie, zoals waarschuwingen voor brandstofreserve, opgezette handrem, niet-gedetecteerde Intelligent Key, open deuren en belangrijke informatie zoals laag oliepeil en serviceherinnering.

Nissan X-Trail (2007 - 2014)

Het comfort achterin is verbeterd dankzij hertekende voorzetels die 10 mm meer knieruimte geven zonder afbreuk te doen aan het comfort van de voorste inzittenden. En om beter bestand te zijn tegen de dagelijkse beproevingen, is het laadscherm van de X-Trail nu vervaardigd uit sterker materiaal. Ook de klimaatregeling werd onder handen genomen, zodat het in de X-Trail sneller warm of heerlijk koel is. De achterpassagiers werden evenmin over het hoofd gezien want de nieuwe X-Trail is verkrijgbaar met achterzetelverwarming met twee standen.

Een innovatie van Nissan is de achteruitrijcameramonitor die bij de X-Trail SE is geïntegreerd in de achteruitkijkspiegel. Dit betekent dat ook bestuurders van wagens die niet zijn uitgerust met een navigatiesysteem kunnen profiteren van de veiligheid en precisie van een achteruitrijcamera, compleet met aanduidingen die de nabijheid van wagens of obstakels helpen inschatten.

Onderhuids werd de dieselversie van de X-Trail ingrijpend gewijzigd, zodat verbruik en emissie konden worden verlaagd conform de Euro 5-norm. Belangrijk hierbij is de toevoeging van een extra injectoropening.

De manuele versnellingsbak heeft aangepaste overbrengingsverhoudingen voor een beter compromis tussen acceleratievermogen, brandstofverbruik en emissie, terwijl de automatische versnellingsbak nu minder frictie produceert. Nieuw is ook de schakelindicator op het display van de boordcomputer die de bestuurder aanzet tot een zuiniger rijstijl.

Door het stroomlijnen van de koetswerkbodem kon de Cx van de X-Trail worden verlaagd van 0,36 tot 0,35. Bovendien hebben de banden een lage rolweerstand. Zo maken lagere verbruiks- en emissiewaarden de X-Trail een stuk milieuvriendelijker.

 

Info

Test

Technische fiche

Prijs

Reacties