Nissan Qashqai (2014 - 2021)
Rebel in maatpak
Op het uiterlijk afgaande is het antwoord op die laatste vraag: nee. Sinds de introductie van de eerste Qashqai hebben vele merken soortgelijke wagens geïntroduceerd. Juist omdat een wagen als de Qashqai vanwege het uiterlijk wordt gekozen, hebben de concurrenten veel werk van de vormgeving gemaakt.
Voor Nissan is de Qashqai echter een van de best verkopende modellen en daarom wilde men geen onnodig risico nemen. De nieuwe Qashqai ziet er daarom goed uit, maar is lang niet zo gedurfd als sommige concurrenten. De nieuwe Qashqai is zelfs iets lager geworden, waarmee deze ooit zo bijzondere Nissan meer richting doorsnee hatchback gaat. Vanwege de lagere zit is het gevoel een grote, machtige wagen te rijden vrijwel verdwenen.
Toch is deze tweede generatie van de Qashqai een stuk ruimer van binnen, want de lengte en breedte zijn wel toegenomen. Niet alleen voorin, maar ook achterin zitten volwassenen prima. Omdat de bagageruimte fors is gegroeid en bovendien een handige "dubbele bodem" heeft, is de ruimere "Qashqai+2" komen te vervallen. Met 439 liter blijft de Qashqai echter iets achter bij andere "crossovers" van deze omvang.
Uitrustingsniveau
De grootste winst zit in de afwerkingskwaliteit en het uitrustingsniveau. De Qashqai staat namelijk bol van de techniek die de veiligheid en het comfort verbeteren. Veel van deze zaken waren tot nu toe alleen in duurdere wagens te vinden. Bovendien gaat de Qashqai vaak net een stapje verder dan gebruikelijk. Zo is niet alleen voorzien in de gebruikelijke achteruitrijcamera, maar zijn camera's aan alle kanten van de wagen gemonteerd om tot een 360 graden beeld te komen. Daarbij waarschuwt de elektronica als tijdens het manoeuvreren een bewegend object (kind!) in beeld verschijnt.
Een camera in de voorruit kijkt mee met de bestuurder en bedient het grootlicht, waarschuwt bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek en leest verkeersborden.
Uiteraard voorziet Nissan in een gecombineerd audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Tijdens een eerste rit werkte de Bluetooth-koppeling met horten en stoten. Tijdens een tweede rit met een andere Qashqai werkte Bluetooth wel naar behoren.
Nog een klein ongemak: het klimaatcontrolesysteem wil het interieur met alle plezier verwarmen, maar reageert nauwelijks op een verzoek tot koelen. Nadat om 17 graden was gevraagd, bleef het systeem nog ruim een uur verwarmen om uiteindelijk vrij plotseling en luidruchtig op koelen over te gaan.
Weggedrag
Ook het weggedrag wordt verbeterd door slimme elektronica die de wagen nauwelijks duurder maar wel veel aantrekkelijker maakt. Door kortstondig alleen op de voor- of de achterwielen te remmen, kan de achterkant of de voorkant naar boven komen of juist naar beneden worden getrokken. Hier wordt gebruik van gemaakt op bijvoorbeeld verkeersdrempels waardoor deze minder hard aankomen.
Zelfs een testwagen op 19 duims velgen (Dunlop banden) bood daarom verrassend veel comfort op slecht wegdek, zonder dat dat ten koste ging van de wegligging. Echter, een testwagen op 17 duims velgen met Michelin banden stuurde even strak, maar bood minder comfort hoewel de kleinere velg meer comfort zou moeten bieden. Kortom: neem tijdens een eigen proefrit de nodige verkeersdrempels en vraag om een demo met dezelfde velgmaat als de eventueel aan te schaffen wagen.
Indien nodig remt de computer heel kort op het binnenste of buitenste wiel om de aandrijfkrachten beter te verdelen. Op die manier wordt onderstuur (het rechtdoor glijden in een bocht) voorkomen en blijft het gevoel in het stuurwiel zuiverder. Dankzij deze techniek, en een significante gewichtsreductie, is het weggedrag van de Qashqai uitstekend. Het is niet overdreven om te stellen dat deze crossover minstens zo goed stuurt als een traditionele wagen.
Benzine
Niet alleen als het gaat om de elektronica boekt de nieuwe Qashqai grote winst, ook op mechanisch gebied toont Nissan durf. Bij de meeste andere merken heeft de lichtste motor op de prijslijst een inhoud van 1.6 liter. Nissan zet daar ijskoud een 1.2 liter benzinemotor tegenover. Dankzij een turbo is het vermogen (115 pk / 190 Nm) vergelijkbaar.
Het verschil zit in het verbruik. Wanneer kalm wordt gereden, is nauwelijks merkbaar dat de "Qashqai DIG-T" een veel kleinere motor heeft dan gebruikelijk. De wagen komt gemakkelijk van de plek en komt zonder enige moeite mee met de verkeersstroom. Wanneer dan ook nog bewust zuinig wordt gereden (anticiperen, uitrollen, etc.) is het door Nissan beloofde verbruik van 5.8 liter per 100 km niet alleen haalbaar, maar zelfs te verbeteren.
De kleine motor heeft echter een keerzijde: wanneer moet worden gepresteerd, geeft de wagen niet thuis. Simpelweg het gaspedaal dieper intrappen heeft nauwelijks effect. Alleen door het gaspedaal resoluut tot de plank in te trappen komt de DIG-T tot leven en zijn de prestaties alsnog vergelijkbaar met die van wagens met een grotere motor. Het verbruik neemt dan echter zo sterk toe, dat het met het voordeel van de DIG-T gedaan is.
Diesel
Naast een zuinige benzinemotor, is de Qashqai ook leverbaar met een opmerkelijk zuinige dieselmotor. De "1.5 dCi" is in samenwerking met Renault gebouwd en is inmiddels in vele wagens van vele merken te vinden. Terecht! Want ondanks de relatief eenvoudige techniek biedt deze kleine motor een uitmuntende combinatie van kracht, souplesse en een laag verbruik.
Zelfs na een koude start is de kleine dieselmotor al opmerkelijk stil en soepel. De versnellingsbakverhoudingen zijn zo gekozen dat gemakkelijk zuinig kan worden gereden. Ook met de diesel werd daarom zonder veel moeite het door de fabrikant opgegeven verbruik gerealiseerd (3.8 liter per 100 km).
Dankzij het royale koppel (260 Nm) is een voorzichtig tikje op het gaspedaal al voldoende voor een flinke acceleratie. Omdat de 1.5 dCi met zoveel gemak presteert blijft het toerental altijd laag en worden met groot gemak lange afstanden afgelegd.
Conclusie
Zorgt de tweede generatie Nissan Qashqai voor een even grote revolutie als de eerste generatie? Ja en nee. Als het gaat om het uiterlijk, is de Qashqai inmiddels ruimschoots ingehaald door de concurrentie en de nieuwe generatie brengt daar geen verandering in. De rebel van weleer is daarmee veranderd in een berekenende kantoorklerk.
De grote winst zit in de techniek. De Qashqai maakt voorzieningen uit een hoger segment beschikbaar voor een grotere groep kopers. Daarmee heeft de Qashqai vooralsnog een voorsprong op het gebied van comfort en veiligheid. Het weggedrag was al goed, maar is dankzij slimme elektronica naar een nog hoger niveau getild.
Tegenover het conservatieve uiterlijk staan zeer vooruitstrevende motoren. Nissan levert de Qashqai met kleinere motoren dan de tegenstrevers. De prestaties zijn ontegenzeglijk minder, maar daar staan zowel een lagere aanschafprijs als een lager verbruik tegenover. Ondanks het conservatieve uiterlijk, is de Qashqai dankzij deze vooruitstrevende techniek uiteindelijk net zo revolutionair als de eerste generatie.
- Zeer zuinig
- Prima weggedrag
- Slimme, bruikbare techniek
- Klimaatcontrolesysteem leidt eigen leven
- Bluetooth koppeling niet 100% betrouwbaar