Publicatiedatum: 1 augustus 2011
Nissan Micra DIG-S
Test

Nissan Micra DIG-S

De volkmaakte onschuld

Test - Kleine wagens worden gekocht omdat ze voordelig zijn in aanschaf en gebruik. Dat wil echter niet zeggen dat de kopers geen prijs stellen op een leuke wagen. Daarom heeft de compacte Nissan Micra een vrolijke uitstraling. Bovendien zou de nieuwe "DIG-S"-motor de wagen snel en toch heel zuinig maken.

De testwagen is in alle kleuren beschikbaar, zolang het maar wit is. Daarmee wil Nissan benadrukken dat de "DIG-S"-techniek buitengewoon schoon is. Bovendien is makkelijk te zien dat de brandstofbesparende maatregelen al bij het uiterlijk beginnen.

De "Micra 1.2 DIG-S" is voorzien van een gesloten grille, een achterspoiler en winddeflectoren voor de achterbanden. Net als iedere andere Micra, geeft de vorm van de koplampen en de voorbumper het idee dat de wagen glimlacht.

Nissan Micra DIG-S

Ruimte en uitrusting

Ook in het interieur komen de ronde vormen van het exterieur terug. De knoppen van het klimaatcontrolesysteem zijn zelfs in een cirkel rondom een display gegroepeerd. De Micra telt zoveel bakjes, vakjes en andere bergruimten dat het wel een kleine MPV lijkt!

De ruimte voor- en achterin is prima, zeker voor een wagen van deze afmeting. De voorzetels zouden echter verder in hoogte verstelbaar mogen zijn, want standaard is de zit onwennig hoog. Lange bestuurders schampen het dak met het hoofd en zoeken daarom tevergeefs naar een manier om de zetel lager te zetten.

Nissan Micra DIG-S
Nissan Micra DIG-S

De testwagen is een luxueuze "Tekna"-uitvoering die dankzij een combinatie van bruine en zwarte materialen een zeer chique uitstraling heeft. Alhoewel de gebruikte materialen er zeer fraai uit zien, betreft het in feite goedkoop plastic. Het devies is daarom: wel kijken, maar niet te veel aankomen.

Gezien de prijs is de uitrusting prima verzorgd. Dat betreft niet alleen luxe zoals een navigatiesysteem met USB-aansluiting, maar ook de vele veiligheidsvoorzieningen. Een bijzondere voorziening is het "parking slot measurement-system" (PSM), in goed Nederlands vertaald "de parkeervakmeter". Bij snelheden tot 25 km/u meet de computer de parkeervakken aan weerszijden van de wagen en geeft aan of de Micra zal passen.

Nissan Micra DIG-S

Rijeigenschappen

De Micra wordt in 160 verschillende landen verkocht. Echter, voor iedere markt wordt de afstelling van de wagen aangepast om aan de smaak van de kopers te voldoen. Voor de Europese markt is dat prima gelukt. Op slecht wegdek biedt de Micra ruim voldoende comfort. Tegelijkertijd helt de wagen niet zo sterk over dat bijvoorbeeld snel bochtenwerk is uitgesloten.

De besturing vraagt enige gewenning: aanvankelijk heeft de Micra veel speling in het stuurwiel. Kleine stuurbewegingen hebben daarom geen enkel effect. Daarna reageert de Micra vrij plotseling, omdat de besturing dan juist heel direct is. De ene bestuurder ervaart dit als storend, de andere vindt het heerlijk omdat een kleine beweging niet meteen wordt afgestraft.

Vooral in de stad laat de kleine Micra zich uiteindelijk moeiteloos door de verkeerschaos heen sturen. In druk verkeer blijken de buitenspiegels net iets te klein, maar Nissan heeft deze keuze bewust gemaakt ten gunste van de stroomlijn. De Micra schuwt de snelweg zeker niet. Op hoge snelheid is het geluidsniveau bescheiden, zodat ook lange ritten geen probleem vormen.

Nissan Micra DIG-S

DIG-S: de theorie

De Nissan Micra is vooralsnog leverbaar met twee motoren. Beide hebben een inhoud van 1.2 liter en tellen drie cilinders. De "DIG-S" (Direct Injection Gasoline Supercharged) levert dankzij de "supercharger" meer vermogen dan de gewone krachtbron. Alle andere technieken maken de motor efficiënter om op die manier brandstof te besparen.

„Het door Nissan beloofde rijplezier is vanaf het eerste moment prominent aanwezig“
Nissan Micra DIG-S

Zo hebben de cilinderkoppen een speciale coating die minder wrijving veroorzaakt. Ook is dunnere olie gebruikt om wederom de weerstand te verminderen. Samen met nog vele andere kleine en minder kleine verbeteringen, heeft de "DIG-S" 23% minder frictie dan de gewone Micra-motor.

Tijdens het rijden is de accu de belangrijkste bron voor elektriciteit, niet de dynamo. Op die manier heeft de motor wederom minder werk en wordt het verbruik beperkt. Alleen tijdens remmen en uitrollen wordt de dynamo geactiveerd en laadt de accu weer op. Wanneer de accu-spanning zo laag is dat de Micra niet meer zou kunnen starten, wordt de dynamo sowieso geactiveerd.

Nissan Micra DIG-S
Nissan Micra DIG-S

"Uiteraard" is de Micra voorzien van een stop/start-systeem. Dit werkt in de praktijk zo vlot, dat het nooit storend is. Een leuk detail daarbij is, dat de boordcomputer tijdens een "stop" toont hoeveel CO2 is bespaard. Tijdens het rijden toont de boordcomputer het actuele en gemiddelde verbruik. Een schakelindicator ontbreekt vreemd genoeg.

DIG-S: de praktijk

Een veelgehoorde klacht over driecilinder motoren is dat ze een onrustige loop hebben. Nissan heeft dit effectief weten te onderdrukken door een tegengewicht op de "krukaspoelie" te plaatsen. Zodra de motor is gestart (een druk op de knop voldoet, de sleutel kan in de zak blijven), staat de testwagen daarom tevreden te "praten". Alleen bij een hoog toerental klinkt de welbekende driecilinder-roffel uit het vooronder.

De "DIG-S"-motor is niet alleen zuiniger, maar ook sterker dan het minder geavanceerde exemplaar. Dat is vrijwel direct merkbaar, want het vermogen (98 pk / 142 Nm) is over een breed toerenbereik beschikbaar. In tegenstelling tot andere zuinige wagens, is de Micra daarom vanaf het eerste moment levendig en gewillig. Het door Nissan beloofde rijplezier is vanaf het eerste moment prominent aanwezig!

Zeker een kleine wagen als deze daagt als vanzelf uit tot een vlotte rijstijl en daarom bedroeg het verbruik tijdens de eerste testrit 5,8 liter per 100 km.

Nissan Micra DIG-S

Nissan claimt echter dat een gemiddeld verbruik van 4.1 liter per 100 km (95 gram CO2 per kilometer en dus vrij van BPM en wegenbelasting) mogelijk is. Daarom is tijdens een volgende proefrit kalmer gereden en daalde het verbruik al snel. Op een route met afwisselend stadsverkeer, secundaire wegen en snelwegen kwam het gemiddelde verbruik uiteindelijk uit op 4,7 liter per 100 km. Dat is een volle liter minder dan tijdens de testrit met de gewone Micra en ook ten opzichte van andere kleine wagens bijzonder zuinig.

Conclusie

De marketingafdeling van Nissan heeft overuren gemaakt. De Micra zou een ware revolutie onder de kleine wagens moeten ontketenen. Dankzij de "DIG-S" motor zouden de prestaties groots zijn en het verbruik minimaal.

Een uitgebreide proefrit leert dat er van revolutie geen sprake is. Nissan is er echter wel in geslaagd bestaande techniek verder te optimaliseren dan menig ander merk. De Micra DIG-S presteert daarom inderdaad beter dan gemiddeld, terwijl het verbruik ook nog eens lager is dan gebruikelijk.

Daarbij is de Micra simpelweg een hele leuke wagen. Zeker in sprekende kleuren ziet de wagen er niet goedkoop of oubollig, maar juist hip en speels uit. Het interieur is origineel vormgegeven en biedt veel ruimte. Ook de rijeigenschappen zijn prima, zodat ook het beloofde rijplezier niet is uitgebleven.

voor
  • Nette prijs
  • Ruim en praktisch
  • Vlot en toch zuinig
tegen
  • Te kleine buitenspiegels
  • Hoog plastic-gehalte in dashboard
  • Zetels onvoldoende in hoogte verstelbaar (te hoog)